قیمت روز خودرو در سال‌های اخیر دائماً رو به افزایش بوده است. این روند برای سال جاری به چه صورت پیش خواهد رفت؟ آیا باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود یا با ثبات بیشتری در بازار روبرو می‌شویم؟ در صورت افزایش قیمت خودرو، این نرخ تا چه حد است؟ آیا رقم افزایشی مجدداً شدید و قابل توجه خواهد بود یا به شکل کنترل شده‌تری پیش خواهد رفت؟

افزایش قیمت خودرو

این سؤالات و مشابه آن‌ها در ذهن اغلب مردم جامعه وجود دارند. بالا رفتن قیمت خودرو امروز میزان تقاضای مردم را برای خرید کم می‌کند. مقایسه‌ای بین قیمت ماشین در سال‌های گذشته و کیفیت تولیدات خودروسازها نشان می‌دهد که امسال چند سناریوی مختلف پیش رو خواهیم داشت.

قیمت روز خودرو در سال جدید

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که انتظار خریداران برای حضور فعال در بازار، مستلزم بررسی‌های مثبت از عملکرد عوامل مختلف است. از مذاکرات هسته‌ای تا رفع تنش‌های بین‌المللی، قیمت دلار و تورم در این مسئله نقش دارند. با این وجود، مشاهدات نشان می‌دهند که بازار انگیزۀ چندانی برای افزایش قیمت ماشین  و گرانی ندارد.

فعالان بازار، عدم ورود خودروهای مدل جدید را یکی از عوامل مهم در کاهش حضور خریداران می‌دانند. معمولاً در ماه‌های پایانی سال، خودروهای عرضه شده با مدل سال جدید وارد می‌شوند. اما در سال گذشته به دلیل بالا رفتن میزان تعهد خودروسازان به منظور تحویل خودروهای فروخته شده، چنین اتفاقی رخ نداد.

نوسانات قیمت بازار خودرو و رفتار متقاضیان

قیمت بازار خودرو

قیمت خودرو در بازار خرید و فروش ماشین برای ۴ سال متوالی به طور میانگین بیشتر از ۶۰ درصد رشد داشته است. در حالی که تورم موجود در کشور به صورت متوسط برای کالاها و خدمات دیگر، رقم افزایشی ۳.۵ برابری داشته است. با در نظر گرفتن این واقعیت می‌توان دریافت که تورم در بازار خودرو به مراتب بیش از تورم عمومی موجود در کشور بوده است.

برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت روز خودرو در سال جاری شامل موارد زیر هستند:

  • سرنوشت برجام
  • وضعیت تورم کشور
  • نوسانات نرخ ارز
  • واردات خودروهای خارجی
  • آزادسازی قیمت خودرو
  • افزایش تولید خودرو

 با در نظر داشتن وضعیت این متغیرها، شرایط اقتصادی کشور در این سال ممکن است به شکل کاملاً متفاوتی پیشروی کند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که وضعیت قیمت بازار خودرو نیز بر اساس احتمالات مختلف دستخوش تغییر شود.

احتمال اول: افزایش قیمت خودرو

یکی از موارد محتمل در قیمت روز خودرو در سال جاری، افزایش مجدد آن است. در صورتی که مذاکرات برجام به نتیجه نرسیده و احیاء نشود، واردات خودروهای خارجی نیز از سر گرفته نخواهند شد. به این ترتیب قیمت خودرو نیز کاهش نخواهد یافت و بحران تورم و ارزی کشور نیز ادامه خواهد داشت. در نتیجه مجدداً باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت خودرو داخلی و خارجی باشیم.

پیش بینی‌ها تا کنون نشان داده‌اند که نرخ تورم در سال جاری چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود. اما با در نظر داشتن شرایط پیچیده و سخت سیاسی و اقتصادی کشور و جهان، این رقم ممکن است بیشتر شود.

اوضاع سخت اقتصادی نیز همواره مردم را بر آن می‌دارد تا اقدام به حفظ سرمایۀ خود کنند. طی چند سال گذشته، افزایش قیمت خودروها، خرید خودرو را به اقدامی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. خودروها به عنوان کالاهایی بادوام در اقتصاد کشور تلقی می‌شوند. عدم رفع مشکلات و مسائل سیاسی می‌تواند باعث افزایش تقاضا در بازار شود. این مسئله در نهایت افزایش قیمت ماشین را در پی دارد.

احتمال دوم: ثبات قیمت‌ها در بازار

یکی دیگر از احتمالات در قیمت ماشین صفر در بازار امروز، ثبات قیمت‌هاست. اگر توافقات هسته‌ای به شکل نه چندان کامل به ثمر نشسته و اصلاحاتی در بازار ایجاد شود ممکن است شاهد ثبات بیشتر قیمت‌ها باشیم. ثبات قیمت دلار می‌تواند باعث بهبود وضعیت نرخ ارز و تورم شود.

اگر در اوایل سال جاری شاهد احیای برجام باشیم، قیمت روز خودرو پس از توافقات هسته‌ای مقداری کاهش می‌یابد. اما احتمالاً چیزی طول نخواهد کشید تا قیمت‌ها مجدداً با یک شیب تند دچار افزایش شوند. با این وجود به نظر می‌آید که در اثر شوک وارد شده به بازار از طرف توافقات هسته‌ای، قیمت خودرو در ۶ ماهۀ اول پس از آن به ثبات و حتی کاهش نسبی خواهد رسید.

اما در نهایت تا پایان سال و با شروع تأثیرگذاری متغیرهای دیگر، نرخ خودرو در کل چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت که تنها در صورت توافقات کامل هسته‌ای و شروع یک روند تجاری و اقتصادی تازه در کشور، قیمت‌ها دچار کاهش چشمگیر می‌شوند.

احتمال سوم: کاهش تب و تاب بازار خودرو

در صورت احیای کامل برجام، شاهد یک همکاری تازه بین خودروسازان غربی و داخلی خواهیم بود. در صورت توافقات کامل هسته‌ای، اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور دستخوش تحولات زیادی می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث تمایل خودروسازان خارجی به سرمایه‌گذاری در بازار کشور شود.

بنابراین می‌توان افت نرخ دلار و همین‌طور کاهش قیمت خودرو در سال جدید را انتظار داشت. در این حالت پیش بینی می‌شود که تمام خودروهایی که به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری خریداری شده‌اند مجدداً به بازار عرضه شوند. این خودروها که تا کنون بلا استفاده باقی مانده بودند در صورت احیای برجام وارد بازار شده و باعث شکسته شدن قیمت‌ ماشین می‌شوند.

احتمال می‌رود که در حال حاضر بیشتر از ۵۰۰ هزار خودرو بدون استفاده در کشور وجود داشته باشد. با ورود این حجم از خودروها به بازار، حجم معاملات و خرید و فروش افزایش یافته و بازار از رکود خارج می‌شود. در نتیجۀ آن می‌توان انتظار کاهش چشمگیر قیمت‌ها را داشت.

قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

قیمت خودرو در سال 1401

در چند ماه اخیر، بازار خودرو به شکل رکودی در آمده است. این موضوع باعث می‌شود که تا زمان رسیدن قیمت‌ها به مبلغ مشخص و پایدار، خریداران از خرید خودرو امتناع ورزند. بازار خودرو در این روزها منتظر نتایج مذاکرات وین است. اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، تأثیری مثبت روی قیمت‌ها خواهد داشت

مذاکرات وین و قیمت خودرو در امسال

نرخ ارز، حجم عرضه و تقاضا بازار و شرایط روانی خریداران، تأثیرات زیادی بر قیمت خودرو دارند. با این حال مسئله‌ای که بیش از هر چیز اهمیت دارد، مذاکرات وین است. نتیجۀ این مذاکرات در سال ۱۴۰۱ تا حد زیادی تعیین کنندۀ قیمت‌ها در سال جاری است. در صورت اتخاذ نتیجۀ مثبت از مذاکرات، قیمت‌ها به ثبات خواهند رسید.

اگر این توافقات به نتیجه نرسند باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. با توجه به مالیات جدید خودروسازان، ورود خودروهای نو به بازار نیز با افزایش قیمت همراه خواهند بود. بنابراین خودروسازان مجبور خواهند بود که قیمت‌ها را در نرخ بالاتری نگه دارند تا وضعیت خود را به ثبات برسانند.

بهبود تأمین قطعات خودرویی

از مسیرهای مد نظر سیاست‌گذاران خودرویی، بهبود فرآیند تأمین قطعات و مجموعه‌های خودرویی است. این در حالی است که در روند بهبود تأمین قطعات همچنان سایۀ تحریم‌ها در زنجیرۀ تأمین خودروسازی کشور سنگینی می‌کند.

این مسئله باعث افزایش هزینه‌های تأمین قطعات از کشورهای خارجی می‌شود. همچنین که در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی از پرداخت بدهی به شرکت‌ها عاجز مانده‌اند. هرچند با رسیدن به توافقات سیاسی جدید می‌توان شروع تازه‌ای در صادرات خودروهای داخلی داشت. این اتفاق باعث افزایش ظرفیت خودروسازی کشور برای ثبات بیشتر خواهد شد.

khodro۴۵.com/قیمت-روز-خودرو-کارکرده-صفر-داخلی/

کد خبر 672808

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha