مرضیه برومند، خالق آثار ماندگار عروسکی که از چند سال قبل به‌دنبال ایجاد «موزه عروسک» در تهران است، اکنون انتظار دارد میراث‌فرهنگی، شهرداری تهران، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی آستین همت بالا بزنند و او را در تکمیل این موزه یاری کنند.

مرضیه برومند

به گزارش همشهری آنلاین به گزارش ایرنا، مرضیه برومند نویسنده، بازیگر، کارگردان بزرگ جامعه هنری کشور است.   یکی از شاخص‌ترین فیلمسازان زن سینما و تلویزیون ایران است که آثارش همواره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و هیچ گاه کیفیت کارهایش از یک سطح متوسط پایین تر نیامده است. خونه مادربزرگه، مدرسه موش‌ها، زی‌زی گولو، آرایشگاه زیبا، الو الو من جوجوام، تحفه‌ها، میهمان ناخوانده مربای شیرین و شهر موش‌ها۲  و آب پریا از کارهای او محسوب می‌شود. در دهه پنجاه برومند جذب تئاتر عروسکی شده و به عنوان عروسک گردان و نیز کارگردان کارهای موفقی را روی صحنه برد.

برومند شب گذشته با علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیدار کرده است؛ دارابی درباره این دیدار در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: در دفتر معاونت میراث‌فرهنگی میزبان کارگردان و هنرمند برجسته ایران خانم مرضیه برومند بودم. نویسنده، بازیگر، کارگردان بزرگ جامعه هنری کشور است. خونه مادربزرگه، مدرسه موش‌ها، زی‌زی گولو، آرایشگاه زیبا و… از کارهای بزرگ او محسوب می‌شود.

کلاه قرمزی کجاست؟ | سرنوشت تلخ عروسک‌های بازیگر

هنر بزرگ خانم برومند خلق آثار ماندگار عروسکی و کار در حوزه کودک و نوجوان است که ماندگار و چند نسل را بهره‌مند ساخته است. از چند سال قبل به‌دنبال ایجاد موزه عروسک در تهران است. از دکتر قالیباف شهردار وقت تهران کمال تشکر را دارد که مکان و بودجه مناسبی را برای این کار فراهم کرده اما بعداً کار موزه متوقف شده است. حالا این هنرمند بزرگ انتظار دارد میراث‌فرهنگی، شهرداری تهران، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی آستین همت بالا بزنند و او را در تکمیل «موزه عروسک» یاری کنند.

بیش از ۲هزار عروسک از ۸۰ کشور در موزه عروسک‌های ملل

دارابی توضیح داد: «در تهران در دروازه دولت موزه عروسک‌های ملل توسط بخش خصوصی را داریم که در سال ۱۳۹۳ با مجوز و نظارت معاونت میراث‌فرهنگی تأسیس شده است و دارای بیش از ۲هزار عروسک از ۸۰ کشور دنیا بوده که در نوع خود کم نظیر است.

معاونت میراث‌فرهنگی برنامه گسترده برای توسعه کمی و کیفی موزه‌ها و ارتقای محتوای آن‌ها دارد. موزه‌ها امروزه نقش مهمی در دیپلماسی عمومی، دموکراسی، مشارکت مردمی و قدرت نرم دارند. از این رو شعار جهانی ایکوم در سال جاری قدرت موزه‌ها نام‌گذاری شده است.

آرزویم تاسیس موزه عروسک‌هاست

برومند دوسال پیش در گفت‌وگویی با اظهار ناراحتی درباره سرنوشت عروسک‌ها در موزه سینما گفته بود: مدتی پیش که در حال پیش‌تولید شهر موش‌های۲ بودیم، جلسه‌ای در موزه سینما داشتم و منظره‌ای از عروسک‌ها دیدم که ناراحتم کرد. عروسک‌هایی که در موزه بودند، تکه و پاره شده بودند، کلاه قرمزی یک طرف بود؛ خاله قورباغه چشمش در آمده بود و خرس گلنار نصف صورتش رفته بود. همان زمان عروسک‌ها را تحویل گرفتم و در کارگاه شهر موش‌ها آنها را تعمیر کردیم و دوباره تحویل دادیم.

وی درباره تاسیس موزه عروسک گفت: می‌دانم که موزه سینما جایی برای نگهداری این عروسک‌ها ندارد و احتمالا دوباره همین وضعیت برای آنها پیش خواهد آمد. برای همین یکی از آرزوهایم تاسیس موزه عروسک‌هاست و برای این موزه تا جایی نیز پیش رفته‌ام.  

کد خبر 672722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha