مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

یکی از پرطرفدارترین روش های اصلاح طرح لبخند و ترمیم ناهنجاری های دندانی؛ لمینت دندان است. توسط این روش می توان بسیاری از ناهنجاری های ظاهری دندان مانند زردی دندان ها، فاصله بین دندانی، دندان های شکسته و نامرتب را برطرف کرد.

image-20220427102715-1.jpeg

لمینت روی سطح جلویی دندان ها کار می شود و پوشش زیبا، سفید و یکدست به دندان ها می دهد که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود. البته انجام لمینت برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی اینکه لمینت دندان چیست؟ انواع لمینت دندان کدام اند؟ و مزایا و معایب آن بپردازیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به انگلیسی Dental laminate که گاهی ونیر نیز نامیده می شود، یک روکش نازک کاملا همرنگ دندان هاست و از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. این روکش روی سطح جلویی دندان ها کار می شود و باعث سفیدتر شدن دندان ها و مرتب شدن آنها می شود.

لمینت های دندانی علاوه بر اینکه باعث زیبایی ظاهری و اصلاح طرح لبخند می شود، مزایای دیگری اعم از افزایش طول عمر دندان ها و افزایش مقاومت مینای دندان را نیز سبب می شود.

برای نصب لمینت در کلینیک دندانپزشکی از یک نوع پرتو خاص و رزین حساس به نور استفاده می شود.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان عبارتند از:

هر آنچه که باید درباره لمینت دندان و انواع آن بدانید!

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم)

این نوع لمینت از جنس سرامیک است و به آن پرسلن ونیر نیز گفته می شود. این لمینت یک پوسته نازک سرامیکی است که در لابراتوار ساخته می شود و به کمک رزین روی سطح دندان های تراش خورده چسبیده می شود.

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم)

کامپوزیت دندان که از جنس پلیمر است در مطب یا کلینیک دندانپزشکی ساخته می شود و نیازی به ارسال آن به لاباراتور نیست.

برای نصب لمینت کامپوزیتی در اکثر مواقع نیازی به تراشیدن دندان نیست و به طور مستقیم روی دندان ها چسبیده می شود.

لمینت دندان بدون تراش

این نوع لمینت ها از دو مورد قبلی نازک تر هستند و برای نصب نیازی به تراش دندان ها نیست.

لمینت های فوق نازک در کشور ساخته می شوند، به همین دلیل رنگ و قالب دندان به لابراتوارهای کشورهای همسایه ارسال می شود که ساخت آن بین ۳ الی ۴ هفته زمان می برد.

در این روش نیازی به استفاده از لمینت موقت دندان نیست، زیرا مینای دندان تراش نخورده است. بدین ترتیب در جلسه دوم حدود یک ماه بعد از قالب گیری دندان، لمینت روی دندان ها نصب می شود.

تفاوت کامپوزیت با لمینت در چیست؟

اولین تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت در جنس آنهاست، لمینت سرامیکی از جنس سرامیک (چینی) و کامپوزیت از جنس پلیمر است. سایر تفاوت های لمینت و کامپوزیت عبارتند از:

  • امکان ساخت کامپوزیت در مطب یا کلینیک دندانپزشکی وجود دارد در حالی که لمینت ها در لابراتوار ساخته می شوند.
  • هزینه لمینت دندان از قیمت کامپوزیت دندان بیشتر است.
  • ثبات رنگی و عمر لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است.
  • در کامپوزیت نیازی به تراش دندان ها نیست و یا دندان ها به نسبت لمینت به مقدار کمتری تراش داده می شوند.
  • برای نصب لمینت نیاز به بی حسی است.
  • طول درمان لمینت سرامیکی از کامپوزیت دندان بیشتر است.

مزایای لمینت دندان

  • درمان و اصلاح طرح لبخند: داشتن لبخندی زیبا از دیرباز تاکنون یکی از معیارهای زیبایی بوده و هست. لمینت با پوششی که روی دندان های زرد و نامرتب ایجاد می کند باعث زیباتر شدن طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس فرد می شود.
  • کم تهاجمی بودن لمینت های دندانی: اصولا برای نصب برخی از انواع لمینت دندانی نیاز به تراش دادن تاج دندان است اما میزان این تراش نسبت به سایر روش های مشابه کمتر است و آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی شود.
  • مقاومت بالا در برابر زرد شدن: در صورتی که به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید لمینت ها سال سال ها ماندگاری و درخشندگی خواهند داشت.
  • مشابه دندان های طبیعی: رنگ لمینت دندان هر فرد مختص همان فرد انتخاب می شود و نزدیک ترین رنگ به رنگ طبیعی دندان های وی است.
  • ماندگاری بالا؛
  • طول درمان کوتاه؛

هر آنچه که باید درباره لمینت دندان و انواع آن بدانید!

معایب لمینت دندان

از جمله عوارض و معایب لمینت دندان عبارتند از:

  • در صورتی که لمینت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود امکان ترمیم مجدد آن وجود ندارد و می بایست حتما آن را تعویض کنید.
  • در صورت پشیمانی از لمینت دندان امکان برداشتن آن نیست، زیرا در این روش بخشی از لایه سطحی دندان تراشیده می شود. برای این افراد کامپوزیت دندان توصیه می شود.
  • هزینه لمینت دندان به نسبت سایر روش ها بالاتر است.
  • ایجاد حساسیت های دندانی؛
  • احتمال پوسیدگی دندان در صورتی که نصب لمینت توسط افراد غیر متخصص انجام شود.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

هزینه لمینت به فاکتورهای بسیاری اعم از نوع لمینت، مقدار تغییرات مورد نظر، تجهیزات کلینیک دندانپزشکی، تجربه و تخصص دندانپزشک بستگی دارد.

 از آنجا که لمینت جزء خدمات زیبایی دندانپزشکی است بنابراین مشمول خدمات بیمه نمی شود. برای اطلاع از هزینه لمینت دندان می توانید به وب سایت کلینیک دندانپزشکی تاج دنتال که یکی از معتبرترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی در تهران است مراجعه نمایید.

کد خبر 672714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha