چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، مصرف قلیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال، بین زنان ۵۷.۶ درصد و بین مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است.

قلیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کنترل دخانیات همواره یکی از سیاست‌های مهم کشورهای مختلف در دنیا محسوب می‌شود، اما در عین حال صنعت دخانیات یکی از پر درامدترین صنعت‌هاست که متاسفانه مالیات کمی هم بابت فروش محصولات خود می‌پردازند. به طور کلی دخانیات سالیانه باعث ضرر ۱۳٠ هزار میلیاردی به کشور و به خصوص نظام سلامت می‌شود.

تبلیغات محصولات دخانی ممنوع است، اما صنعت دخانیات با اضافه کردن عطر و بو سعی در فروش بیشتر و حفظ بازار دخانیات خود می‌کنند. به نظر می‌رسد برای کاهش مصرف دخانی باید مالیات بر انواع مواد دخانی افزایش پیدا کند.

بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه سیگار از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال، در بین زنان به میزان ۱۷.۲ درصد کاهش داشته است و میزان کاهش در بین مردان در همین گروه سنی نیز، ۵۴ صدم درصد بوده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات می گوید که مصرف قلیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال، در بین زنان ۵۷.۶ درصد و در بین مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است. به طور کلی حدود ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان در این گروه سنی داشته ایم.

ولی‌زاده اعلام کرد که بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد باید مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به میزان ۲۵ درصد کاهش و شیوع مصرف دخانیات در ایران تا سال ۱۴۰۴ نیز به میزان ۳۰ درصد کم شود.

ور افزود: پایین بودن مالیات محصولات دخانی و ارزان قیمت بودن این مواد از یک سو و از سوی دیگر تنوع بسته بندی و تبلیغات روز افزون این صنایع و کاربرد عطر و طعم در تولید این محصولات نه تنها مانع تحقق هدف مذکور می‌شود بلکه موجب افزایش مصرف دخانیات خصوصا در بین زنان و جوانان خواهد شد.

کد خبر 672704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    خیلی خوبه دیگه!!