مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

فن کویل (Fancoil) دستگاهی است که از کویل‌های (لوله‌های) گرم، سرد و یک فن و موتور و دریچه تشکیل شده که در سیستم‌های تهویه مطبوع، ساختمان‌ها، مراکز تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن کویل دیواری

فن کویل:

فن کویل‌ها معمولا به کانال متصل نمی‌شوند کاربرد آن‌ها برای کنترل دمای محیطی است که در آن نصب می‌شوند. توسط کلید on/off یا با ترموستات کار می‌کنند. آن‌ها ممکن است در کابین‌های ایستاده، درون دیوارها یا سقف‌های کاذب نصب شوند. فن کویل معمولا هوا را به طور مستقیم تخلیه می‌کند هر چند برخی ممکن است به کانال‌های کوتاه نصب شوند. فن‌ها به خاطر سادگی مقرون به صرفه‌تر از استفاده از سیستم‌های کانالی یا حرارت مرکزی که با هواساز کار می‌کنند، می‌باشند. اگر چه به دلیل قرارگیری در محیط سر و صدای زیادی دارند. فن‌ها به دو حالت افقی و عمودی نصب می‌شوند.

مهم‌ترین و متعارف‌ترین سیستم تمام آبی، سیستم فن کویل است. فن کویل ترمینالی است که از یک فیلتر با راندمان کم، و یک یا چند فن سانتریفوژهمراه با کویل سرد و گرم تشکیل شده است. (برخی از فن کویل‌ها، درسیستم چهار لوله‌ای دارای یک کویل سرد و یک کویل گرم هستند.) هوای ورودی به فن کویل نخست از روی فیلتر می‌گذرد و سپس از قسمت فن و بعد از آن از قسمت کویل عبور می‌کند و وارد اتاق می‌شود. فن کویل‌ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر شده درآن‌ها دارای تشتک و لوله تخلیه هستند. کویل گرمایش فن کویل می‌تواند به وسیله آب گرم و یا بخار کار کند. در فن کویل بجای کویل گرمایش می‌توان از المان الکتریکی نیز استفاده کرد.

انواع فن کویل:

فن کویل دیواری

فن کویل‌ دیواری در ظرفیت های ۲۰۰ الی ۸۰۰ cfm طراحی و تولید می شود. این مدل از فنکویل ها به صورت روبروزن عمل می کنند و به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شوند. از ویژگی های این دستگاه قابلیت سرمایش و گرمایش مطبوع، عملکرد آرام و کم صدا، نصب و راه اندازی کم هزینه، راندمان بالا، قابلیت شستشو فیلترها و امکان کنترل فن کویل با نصب ترموستات می باشد.

فن کویل کاستی سقفی

فن کویل کاستی سقفی در انواع ظرفیت ها و دو مدل فن کویل کاستی چهار طرفه و فن کویل کاستی یک طرفه طراحی و تولید می شود که به صورت توکار در سقف کاذب نصب می شوند. فن کویل های ۴ طرفه دارای چهار دمپر در چهار طرف خود هستند و  پرتاب باد به صورت چهار جهته صورت می گیرد به همین دلیل بهتر است که در وسط سقف نصب شود. اما در فن کویل ۱ طرفه پرتاب باد به صورت یک طرفه بوده و می توان آن هارا در گوشه سقف محیط مورد نظر نیز نصب نمود.

فن کویل کاستی

فن کویل سقفی 

فن کویل‌ سقفی در ظرفیت های ۲۰۰ الی ۳۰۰۰ cfm و در انواع فن کویل سقفی توکار (بدون کابین)، فن کویل سقفی کانالی (با کابین) و فن کویل سقفی روکار موجود می باشند. این نوع از فن کویل ها دارای ویژگی هایی از جمله قابلیت تامین سرمایش و گرمایش مطبوع، هزینه نگهداری پایین، مجهز به ترموستات به جهت کنترل و برنامه ریزی دستگاه و دارای فیلترهایی با قابلیت شستشو می باشند. فن کویل های سقفی دارای انواع ظاهر، ظرفیت و تحمل فشار متنوع هستند که در مکان هایی مانند ساختمان های مسکونی و اداری، بیمارستان‌ و هتل‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

فن کویل سقفی

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی در ظرفیت های ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ cfm یکی از متداول ترین نوع فن کویل برای استفاده در ساختمان های ادارای، مسکونی و تجاری که در انواع مدل فن کویل زمینی بالازن، فن کویل زمینی روبه روزن، فن کویل زمینی شیبدار و فن کویل زمینی پایه دار موجود می باشد. این دستگاه مجهز به ویژگی های منحصر به فردی مانند قابلیت سرمایش و گرمایش، امکان کنترل دما به  کمک تنطیم دور فن، دارای قابلیت تنظیم و کنترل فن کویل ب وسیله ترموستات، دارای تعمیر و سرویس آسان، دارای هزینه نگهداری پایین، قابلیت صرفه جویی در انرژی، عملکردی آرام و کم صدا و دارای فشار استاتیکی بالا می باشد.

فن کویل چیست؟ + (معرفی انواع فن کویل ها)

فن کویل ایستاده

به صورت ایستاده است و می‌تواند زیر پنجره و یا هرجای مناسب دیگری دراتاق استقرار یابد. چنانچه فاصله کف اتاق تازیر پنجره کم باشد می‌توان ازنوع کوتاه آن استفاده کرد. ارتفاع این نوع کم است ولی پهنای آن زیادتر ازفن کویل‌های ایستاده معمولی است. دریچه هوای خروجی از فن کویل‌های ایستاده می‌تواند بالا و یا در قسمت جلوی فن کویل تعبیه شود. بدین ترتیب هوادهی یا به طرف بالا و یا به طرف جلو خواهد بود. ظاهر فن کویل‌ها مناسب است، از این رو استقرار آن‌ها در اتاق اغلب با طرح عمومی اتاق سازگار است. فن کویل‌های ایستاده به ویژه برای فضاهای اداری و یا آپارتمان‌ها مناسب‌اند. صدای فن کویل‌های ایستاده به این سبب که دراتاق قراردارند می‌تواند برای فضاهایی که نیاز به سکوت وآرامش دارند (آپارتمان‌ها) بیش ازمیزان مورد نظر باشد. ولی این امر برای ادارات و اماکنی که رفت و آمد درآنجا زیاد است مشکل تلقی نمی‌شود.

نصب فن کویل

برای نصب فن کویل ابتدا باید یک نقشه ای از فضای موردنظر تهیه کنید تا ظرفیت دستگاه هایی که قرار است در محل نصب شود توسط کارشناس ومهندس فنی تعیین گردد. (بهتر است نصب دستگاه بعد از کارهایی مانند جوشکاری و نقاشی انجام شود تا به پنل دستگاه آسیبی نرسد). سپس با در نظر گرفتن استاندارد ها محل نصب دستگاه را تعیین می کنند در این مرحله به نکاتی که باید توجه کنید این است که دستگاه نباید در معرض نور آفتاب و نزدیک به منبع گرمایشی قرار نگیرد. همچنین قیمت های داخلی و خارجی فن کویل را عایق بندی کنید و آن را در مکان های مرطوب یا نزدیک وسایلی مانند مبلمان نصب نشود و بنابراین بهتر است محل نصب دستگاه در جایی باشد که هوا به راحتی جریان دارد و فضای کافی برای سرویس و تعمیر فن کویل توسط تکنسین ها را داشته باشد. اکنون بعد از تعیین محل نصب باید لوازم مورد نیاز نصب فراهم شود تا در آخر کارشناسان به کمک تجهیزات لازم نصب فن کویل را به درستی انجام دهند.

دریچه فن کویل سقفی

به صورت کلی به تمام دریچه هایی که به وسیله سقف هوارسانی می کنند درچه سقفی می گویند که در انواع ظاهرهای چهارگوش، یکطرفه، دو طرفه، سه طرفه، چهار طرفه، تایلی و گرد موجود می باشند. درچه فن کویل سقفی نیز به همین صورت است و نحوه عملکرد آن به این گونه است که دریچه زیر فن کویل (دریچه بازید فن کویل) به جهت دسترسی راحت تر در سقف قرار می گیرد و اندازه آن بستگی به ابعاد خود دستگاه دارد. دریچه فن کویل سقفی به دو روش قابل نصب می باشد. هم به صورت پیچ از رو و هم به شکل پیچ از داخل که در حالت پیچ از داخل نمای دریچه بهتر خواهد بود. این مدل از دریچه ها هوا را با سرعت خوبی با توجه به جهت پره های دریچه انتقال می دهند.
 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص فن کویل  به آدرس زیر مراجعه کنید :

https://mohajer-co.com/article/همه-چیز-درباره-فن-کویل

کد خبر 672232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha