همشهری آنلاین: آلمان قرار است حدود 200 کیلوگرم اورانیوم بسیار غنی شده را در سال جاری میلادی با هواپیما به روسیه ارسال کند.

خبرگزاری آلمان از درزدن گزارش کرد، یکی از سخنگویان اداره حفاظت از مواد رادیواکتیو در زالتسگیتر اعلام کرد که قرارداد انتقال این محموله اورانیوم هفته گذشته امضا شده است و گزارش روزنامه‌های «دی ولت» و «برلینر سایتونگ» در این باره صحیح بوده است.

ارسال این سوخت به این روش همچنان در حال بررسی از منظر امنیت بین المللی است. زمان ارسال این محموله به روسیه هنوز اعلام نشده است. شرکت «نوکلئار کارگو» به همراه سرویس «گ.ام.ب ها» مسوولیت این انتقال را بر عهده دارند.

این مواد که تسلیحاتی هستند، مربوط به مرکز تحقیقات هسته‌ای روسندورف آلمان شرقی سابق واقع در درزدن می شوند. پیش از هر چیز باید این مواد رادیواکتیو به صورتی امن از روسندورف با کامیون به فرودگاه حمل شوند. در مرکز تحقیقات هسته‌ای روسی پودولسک نیز قرار است این زباله هسته‌ای بازفراوری و به چرخه سوخت هسته‌ای بازگردانده شود.

ضرب الاجل حمل این سوخت تا اول دسامبر است. اداره حفاظت از مواد رادیواکتیو در زالتسگیتر مسئول صدور مجوز انتقال این سوخت است.

ارسال این سوخت به روسیه با مشارکت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد گرفت. هدف از این قرارداد بازگردانی بقایای تسلیحاتی است که از زمان جنگ سرد در آلمان شرقی باقی مانده است. راکتور تحقیقاتی روسندورف ساخت شوروی سابق است که در سال 1991 میلادی تعطیل شد.

کد خبر 6722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز