پدر پرجمعیت‌ترین خانواده ایرانی با بیان این که ۲۵ روایت در نهج البلاغه درباره فرزندآوری وجود دارد، آمادگی خود را برای برگزاری مناظره با مهمترین مخالفان فرزندآوری را اعلام کرد.

پدر پرجمعیت‌ترین خانواده ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، زنگ خطر مساله جمعیت و تحدید نسل از سال ۹۲ توسط رهبر معظم انقلاب به صدا در آمد. ایشان در سی ام تیر سال ۹۲ فرمود: مسئله‌ تحدید نسل برای کشور ما خطر است؛ من به شما عرض بکنم. محدود کردن نسل، برای کشور ما یک خطر بزرگی است. ما در منطقه خطر مبالغ زیادی پیش رفتیم، باید برگردیم؛ می توانستیم جلوی این کار را بگیریم، نگرفتیم.

پیش بینی رهبر انقلاب بر اساس نگاه علمی متخصصان و کارشناسان بر این مبنا استوار است که کشور ما با این روند کنونی در آینده دچار مشکل فراوان خواهد شد و کشوری خواهیم داشت که دچار پیری عمومی و تحدید نسل می شود.

دقیقا نمی توان مشخص کرد که از آن سال تاکنون چه نهادها و موسساتی آستین ها را بالا زده و چه اقداماتی انجام داده اند اما روند رشد جمعیت کشور نشان می دهد که اگر برنامه ها و فعالیت هایی هم صورت گرفته ولی چندان کارساز نبوده است. شاید مهمترین اقدام و برنامه همین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشد که در ۲۴ مهر سال گذشته به تصویب رسید و این روزها شاهد اجرایی شدن برخی از مواد این قانون مانند وام ودیعه مسکن برای خانواده هایی باشیم که صاحب فرزند سوم می شوند.

اشاره به جزییات این قانون و مزایایی که برای فرزندآوری در نظر گرفته شده و همچنین وظایف وزارتخانه ها و سازمان هایی که قانون از آنها نام برده از حوصله این گزارش خارج است ولی برخی برنامه ها و فعالیت های صورت گرفته نیازمند اطلاع رسانی بیشتر و هم افزایی نهادهاست که در قانون نیز به آن اشاره شده است. 

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که پس از دو سال شرایط کرونایی به صورت حضوری برگزار می شود، برنامه هایی را برای فرهنگ سازی در این راستا فراهم کرده است. یکی برگزاری نشست های تخصصی در این زمینه و دیگر ارائه مشاوره به جوانان برای فرزندآوری و مسائلی از این قبیل.

باورش سخت است ولی یک روحانی که هنوز چهل بهار از عمرش نگذشته دارای هشت دختر و پنج پسر است با شور و حرارت از دلایل اعتقادی و فرهنگی ضرورت فرزندآوری با ایرنا سخن می گوید.

این طلبه جوان البته اگر چهل سالگی را جزو جوانی حساب کنیم، توانسته رتبه سوم مقطع دکتری در رشته امنیت ملی را از دانشگاه عالی دفاع کسب کند و علاوه بر این که نماینده مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است یک موسسه تخصصی به نام اندیشه کوثر تاسیس کرده تا بتواند با همکاری دلسوزان و فعالان حوزه فرزندآوری و جمعیت، دلایل ضرورت فرزندآوری را برای جوانان تبیین کند.

حجت الاسلام محمدمسلم وافی یزدی به سخنرانی چند روز پیش خود در بیست و نهمین نمایشگاه بین  المللی قرآن اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در نشست فرزندآوری و جمعیت که در بخش ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه برگزار شد، تاکید کرد که موضوع فرزندآوری در عین اهمیت و ضرورت، موضوع پر چالشی است، چون معمولا کلمه فرزند مساوی با مشکلات اقتصادی و معیشتی است که از اضافه شدن عضو جدید در خانواده به‌وجود می‌آید.

 وی تاکید کرد: اعتقاد راسخ دارم دلیل اصلی اینکه مردم فرزندی نمی‌خواهند، گره‌های ذهنی آن‌هاست و ما باید با حوصله به باز کردن این گره‌های ذهنی بپردازیم. عمده گره‌های ذهنی نسبت به ارزش فرزند و مادر است که مردم مطلع نیستند. البته مسائل اقتصادی هم دخیل هستند، اما وزن زیادی ندارد و لذا می بینیم که ثروتمندان کمتر فرزند دارند.

این کارشناس مذهبی از برگزاری یک دوره ۱۲ ساعته در شهرهای مختلف سخن گفت و افزود: ما در این دوره‌ها به ۵۷ دلیلی که مردم فرزند نمی‌خواهند اشاره می کنیم و سپس به از بین بردن این موانع می‌پردازیم.

وافی به قدر کافی از این دوره ۱۲ ساعته سخن گفت که در این دوره ها می گوییم مردم به ۵۷ دلیل فرزند نمی خواهند و پاسخ همه موارد را نیز مطرح می کنیم که یکی از دلایل عدم فرزندآوری، مسائل اقتصادی است و نکته جالب این که برخلاف تصور ما اهمیت مسائل اقتصادی نسبت به موارد دیگر اهمیت کمتری دارد. البته این دوره ها بیشتر مناسب کسانی است که می خواهند در محله خود اقدامی انجام دهند. در نهایت ما ۱۷ کار را می گوییم تا در محلات انجام دهند.

وی چشم اندازی هم از آینده گفت که اگر تا سال ۱۴۰۵ بتوانیم ۱۰ میلیون و صد هزار زایمان داشته باشیم در تله جمعیتی گرفتار نمی شویم و در بهترین حالت سه میلیون و میلیون ۲۰۰ فرزند خواهیم داشت.

به گفته این کارشناس مذهبی، بحث فرزنداوری بر خلاف ازدواج و مسائل دیگری مانند آن یک بحث غریب و پرچالشی است که حتی مدافعان آن حوصله ورود به این چالش را ندارند. . چون طی یک ماه و نیم گذشته به همراه گروه تبلیغی اندیشه کوثر به ۳۱ استان رفتیم و به دنبال آن بودیم که افرادی را پیدا کنیم تا در بحث جمعیت فعالیت کنند.

وی افزود: ۱۳ روز در نوروز امسال در صحن حضرت معصومه برنامه داشتم ولی برخی اعتراض کردند. چون تاکنون چنین مباحثی را نشنیده بودند. من معتقدم خود مردم به غیر از مسئولان وظیفه دارند. مگر ما معتقد نیستیم که مهمان روزی خودش را هم با خود می آورد. پس این مساله نشان می دهد که مردم نیز تغییر کرده اند.

نویسنده کتاب تربیت از زیر صفر گفت: به تازگی به روشی دست یافته ایم تا بدون این که زن و شوهری بخواهند، بچه داشته باشند مشکل حل خواهد شد.

وی شهر به شهر برای تبلیغ فرزندآوری رفته ولی می گوید در یک سال و نیم گذشته با ۹۳ نفر از مسئولان صحبت کردیم ولی ظاهراً مسئولان دغدغه ای نسبت به این موضوع ندارند.

وافی گفت: ما ۱۳ میلیون و صد هزار خانم داریم که در سن باروری هستند ولی فرزند نمی خواهند. این خانم ها نابارور نبوده و به دنبال سقط هم نیستند. اگر همین خانم ها یک فرزند بیاورند، مشکل حل می شود. شعار مجموعه ما این است که با یک گلی دیگر، ایران گلستان می شود. یعنی خانواده‌ای که دو فرزند دارد، اگر یک فرزند دیگر بیاورد، کار تمام است.

اما این که چگونه می توان مردم را اقناع کرد، وافی به یک دوره ۲۰ ساعته تکمیلی اشاره کرد ولی باز از ساز ناکوک نهادها و موسسات در استان های مختلف انتقاد کرد که حاضر به همکاری نیستند.

وی می گوید کافی است به مادران بگوییم ارزش فرزند و مادر چقدر است. حالا اگر با دانستن این ارزش ها به دنبال فرزند نبودند، ایرادی ندارد. اگر ارزش فرزند و فرزندآوری و همچنین مادری به درستی تبیین شود، تجربه نشان داده که حداقل گره ذهنی آنان سست می شود.

به هر حال ترویج فرهنگ فرزندآوری و اهمیت خانواده گرم و صمیمی نیازمند زمان است و وافی به خوبی به این مساله اشاره کرد و گفت: این کار نیازمند صبر و حوصله است. من ۱۳ دارم و طبق اعلام مرکز آمار پر جمعیت ترین خانواده ایرانی هستم ولی معتقدم مشکلات اقتصادی نسبت به سایر مشکلات آنگونه نیست که در رسانه‌ها و از سوی مردم مطرح می شود و مسأله گرانی ها را به عنوان مشکل اعلام می کنند و یکی از نشانه‌های آن این است که خانواده‌های پولدار همیشه فرزندان کمتری دارند درحالی که از نظر اقتصادی مشکلی ندارند.

وی تاکید کرد: بنده در زمینه فرزندآوری آمادگی برگزاری یک مناظره با مهمترین مخالفان را در خبرگزاری جمهوری اسلامی دارم و هر آنچه که در این مناظره مطرح می شود، بدون هیچ ملاحظه ای منتشر شود تا مردم بدانند چه دلایل و راه حل هایی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به تاریخچه و جریان شناسی حوزه جمعیت گفت: حضرت علی (ع) در ۲۵ مورد در نهج البلاغه به فرزندآوری اشاره کرده آند که البته در دهه هفتاد رییس جمهور وقت بر روی یک روایت تاکید داشت و در این روایت آمده است قله العیال احدی الیسارین یعنی کمی زن و فرزند یکی از دو راحتی است در حالی که این حدیث یکی از آن ۲۵ روایت است.

کافی تاکید کرد: در کتاب تربیت از زیر صفر ۴۰ روایت را درباره فرزندآوری مطرح کرده ام و اخیرا نیز در کتابی به نام مامان بابا من غول نیستم،۴۰ ترس مردم را از نظر فرزندآوری بیان کرده و پاسخ داده ام که البته هنوز منتشر نشده است.

حال باید دید علاوه بر اجرای قوانین و مصوبات تشویق جوانان به فرزندآوری، هر یک از سازمان ها و نهادهایی که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از آنها نام برده شده و تکالیفی را به عهده دارند، چه میزان سهمی را در نهادینه کردن فرهنگ فرزندآوری خواهند داشت. 

در بهمن ماه سال گذشته جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه خانواده، جمعیت و فرزندآوری که نام حجت الاسلام وافی نیز در میان آنان بود که از تلاش های حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تقدیر کردند. این تقدیر به پاس زحمات قمی در حوزه گفتمان سازی و فرهنگ سازی با هدف تحکیم بنیان خانواده و افزایش فرزندآوری بود. اگر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گزارشی از تلاش های مجموعه خود در این زمینه ارائه کند، می تواند الگویی برای دیگر نهادها و مسئولان مربوطه باشد. 

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به مدت دو هفته تا جمعه (نهم اردیبهشت) از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی (ره) مشتاق حضور علاقه مندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) است. البته با توجه به همزمانی برگزاری نمایشگاه با شب‌های احیا، قرار است غرفه‌ها  حدود یک‌ونیم تا ساعت زودتر به فعالیت خود پایان ‌دهند.

کد خبر 672133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 282
  • نظرات در صف انتشار: 922
  • نظرات غیرقابل انتشار: 239
  • ایرانی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    وجدانا این عدد 57 رو از کجا دراوردی من بعنوان یک ایرانی با 23 سال کار سخت در صنعت برق و یک فرزند حاضرم با شما مناظره کنم ولی فقط یک شرط اینکه اول شما یک دوره منطق رو سپری کن بعد از اون میتونیم با هم حرف بزنیم .
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      یه اشنایی داریم 9 تا بچه داره. هر چی میگفتیم بابا به این بچه ها رحم کن و تو این شرایط که درامد درست و حسابی هم ندارید، به گرسنگان اضافه نکن، تو کتش نمیرفت و میگفت هر که دندان دهد، نان دهد. الان سالهاست از فامیل و اشنا و در و همسایه کمک میگیرد که شکم بچه ها را سیر کند. وقتی عقل نباشد جان در عذاب است. فقط زاییدن نیست که باید اینده انها هم بصورت حداقلی تضمین شده باشد.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      حالا مگه شما نونشو میدی .عججب
    • پویان IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      لابد وضعیت مالیش خوب و ساپورت میشه که 13 بچه رو با پوشک 200 هزار تومنی روانه این دنیا کردا
    • فری IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      کسایی که میگن بچه زیاد خوب نیس و یکی کافیه،اگر دور از جون همون یکی رو بزرگ کردی و مثلا در سن۲۵سالگی مرد اون وقت به قول خودتون این همه مالو ثروت برا کی بمونه
  • عبداله شیری IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    از نویسنده متن خواهشمندم که در نگارش کلمات و املاء دقت بیشتری به خرج بدهد. مثلا کلمه تهدید ، که اشتباه نوشته شده تحدید
    • ایران IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      همشهری عزیز شما ی یک توجه کوچیک ، به شغل ایشون بنداز متوجه خواهی شد که این جماعت اصلا مشکل مالی ندارند. چون بابت درس حوزوی حقوق دریافت میکنن مالیات نمیدهند سربازی نمیرن غیر از اینکه آخوند در رسته امنیت ملی هم تخصص گرفته . دیگه نونش توی روغنه.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      تحدید در این متن به معنای محدود سازی آورده شده و درست است ، تهدید به معنای تلاش برای متزلزل کردن امنیت و آرامش
    • ایرانی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      باسلام منظور از تحدید ،محدودکردن است نه تهدید یهنی ترساندن منهم ابتدا مثل شمافکرکردم وبعدمتوجه شدم.
    • سجاد IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      97 13
      تهدید یعنی ترساندن و تحدید که در متن به درستی بکار رفته به معنی محدود کردن و مانع شدن هستش
    • کاکا سنگی 🗿👌 IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      تو یک بی سواد هستی 🗿❤️
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    منبع درآمد چی داری
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      تحدید به معنای محدود کردن وهم خانواده ی حد و محدود است.
    • فرهنگی لرستان IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      عزیز گرامی، لطفا مطالعه ادبیات فارسی رو بیشتر کن نویسنده مقاله درست نوشته. تحدید، بمعنی محدود کردن هست و به مفهوم کلی جمله میخوره. اونی که شما نوشتی تهدید یعنی چیزی رو به خطر انداختن. سلامت و پاینده باشی
    • مریم IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      در کنار فرزند آوری فرزند پروری و تربیت فرزند هم مهم است
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    ما 8 خواهر و7 برادریم
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خدا بیشتر کنه .....!!!!!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      احسنت
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      93 57
      ماشاالله ماشاالله خدا حفظتون کنه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      84 95
      یک‌آقایی تو روستای‌ما ۲۴ فرزند دارد ۱۳ دختر و۱۱ پسر که این فرزندان‌حاصل ازدواج ۳ همسر میباشد
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      65 50
      خدا حفظتون کن
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      54 46
      زنده باشید
    • وحید IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      82 48
      خداحفظتون کنه
  • بینام IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خدا قوت پهلوان خسته نباشی دلاور شیر مادر نان پدر حلالت و یه خدا قوت جانانه به حاج خانم بزن به افتخارش
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    مردم رابایدآگاه کنندوتشویق کنند
  • ا IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    برا جالب بدونم من تو تامین دو فرزند موندم این روحانی محترم چگونه از پس مخارج فرزندانش بر میاد
    • . IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      یارانه و کمک معیشتی:)
    • ایرانی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      جالبه اما نون و مول طلبگی برکت داره. خدا که بشون بچه میده روزیشونم میرسونه.
  • Aa IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    قسم ندارد ما نمی توانیم یک چادر برای زن خود بگیریم بعد شما این همه چادر راستی حاج آقا پول پوشک چند است حقوق کارگر چند است.
    • فاطیما IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      وقتی تعداد دخترها زیاد باشه یه دختر که بزرگ شد چادر دختر بزرگ رو میپوشه و چادر خودشو میده به خواهر کوچکش حالا نگرانیت برطرف شد ؟
    • طاها IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      به معجزه اعتقاد نداری؟
    • ساسان IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      97 25
      مشخصه چطوری
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      برا همون لوازم آرایشی ها چند برابر پول چادر خرج میکنین!!!
    • عادل IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      روزی رو خدا میده خدا نمیاد مثلا مقدار مشخصی رزق برای خانواده درنظربگیره وهرچه تعداد بره بالا سرانه بیاد پایین رزق تک تک آدم هارو میده!
  • سجاد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    پوشک شده بسته ای دویست هزار تمن بنظرتون عاقلانه هست فرزند اوری؟
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      کهنه بچه هم وجود دارد
  • محمود IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    فقط مساله اینه که خرج یک خانواده ۱۵ نفره رو چه جوری تامین میکنند ،مردم در خرج خانواده سه نفره مونده اند
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      فقط پوشک نیس ،بااین ویزیت پزشکان گرامی،شما حساب قبل از بدنیا اومدنشون رو بکنید ببینید چقدر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • علیرضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      باسلام؛پاسخ تمامی عزیزانی که نسبت به عدم تأمین مخارج فرزندبیشتر،تردیدی ویا مخالفتی باآن دارنداینکه،فقط ثبات ایمان به خداوندمطرح است.یعنی اینکه وقتی خداوندوعده رزق بندگانش راداده،یک مؤمن حقیقی ایمان راسخ داردکه چنین میشود،اماکسانیکه حرددوشک میکنندنمیتوانندباورکنند،به همین سادگیست ودرپی آن تردیدبهانه تأمین ومثلاًقیمت اجناس رامیاورند!عزیزان تاهمین لحظه هم این خداونداست که روزی من وشماراتعهدنموده وامّادرقرآن مجیدواحادیث معتبرنیزآیات محکم وفرمایشات حقه معصومین دلیل براین معلول میباشد.اینکه خداونددرقرآن میفرمایدگمان مبریدکه فرزندومال بیشتر نشانه ایمان بیشترشماست،بلکه تقواعامل نزدیکی به خداست.خودگواه این امراست.واینکه آقاومولا امیرالمؤمنین میفرمایند:وقتی خداوند ،رزاق است غم روزی چرا؟!عزیزان خداونددرقرآن فرموده،من روزی دهنده تمام خلایقم بنابراین یک مؤمن حقیقی بحثی دراین زمینه ندارد.باتشکر
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      هم وطن عزیزم یادمان باشد ما هرچه در زهن خود پرورش بدهیم خداوند همان را رقم می زند شما به نمی شود نمی توانیم کار نیست پول نیست و...... فکر می کنید واقعا،نمی شود کسی که به خدا ایمان واقعی داشته باشد گرفتار هیچ مشکلاتی نمی شود
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      وقتی خورد خوراک سر به فلک زده از کجا دربیارن بدن بچه هاشون بخورن قیمت ها هروز بالا میره و مجردها بیشتر
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      خدمت علیرضا کاربر محترم عرض کنم یه چیزی به نام عقل سلیم هست که میگه 1000+1000میشه2000 عقل وعلم میگه کارگری که از صبح تا شب میدوه و حلال وار نون میاره تو خونش، روزی 10تا نون بخوان بخورن میشه10000 یک ماه میشه 300000 این فقط نون خالی اجاره خونه در خوشبینانه ترین حالت اگه تازه صاحب خونه با بچه راه بده میشه 1500000 یه کیسه برنج برای یک ماه میشه 500000 دوکیلو گوشت اگه نمیگید مثل امام علی زندگی کنید میشه 400000 یه مرغ میشه 80000 یه ظرف ماست میشه 25000 سبزی خوردن کیلویی 14000،البته قبلا 17000 من الان برای دوتا فرزندم امروز دوتا سیب زمینی خریدم به 7500 وبا روغن ونان و.... یه سیب زمینی سرخ کرده برای دوتا بچه شد 10000 عقل سالم و علم میگه با نون حلال و این گرونیها یا نمی رسونی یا باید فقط غصه خورد خودت وبچه هات بدی یا از یه جای حسابی بهت برسن که بتونی این کار رابکنی من امسال نتونستم یه چادربرای خودم بخرم چون ارزانترین آن 300000بود نمیدونم یه سریا یا نمیتونن درک کنند یا صلاح نیست درک کنند
    • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      والا تواین گرونی به نظر من یک بچه هم زیاده
  • DE ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    مرد حسابی یه گونی برنج شده ۶۰۰هزارتومن نفستون ازجای گرم درمیاد خرج ۱۰نفر تگر هر روز فقط یه پیمانه برنج بخورن میدونی چه عدد وحشتناکی میشه با کدوم منبع درامدی همچین تزی میدید
    • ایرانی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      باسلام بستگی به نحوه هزینه وخرج کردن داره، اگرخونه باشه که نخوای کرانه خانه بدی ،یه جوری میگذره.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خدا حفظشان کند و در پناه خدا موفق و موید باشند واقعا فرزند زیاد نعمتی هست که هر کسی لیاقت چنین برکاتی را ندارند ای کاش مردم می‌دانستند که اگر به اصول اسلامی و قرآنی عمل کنند هرگز. با مشکل زندگی مواجهه نخواهند شد و خداوند بهترین یاور است
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      ۶۰۰هزار تومان از کجا آوردی ایشون برنج هندیشو میگیره ۱۸۵هزار تومان
    • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      مثل اینکه نفست از جای گرم در میاد حقوقت بالای ۲۰ میلون هستش
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    په وام چه بدرد مردم میخوره ولی کار نیست قسط وام از کجا میاد اگه راست میگید بدیت برا خودشون بجا دیعه مسکن بهشون خونه بدید همه چی و ارزون کنید
  • پدرام IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    حقوق بالای صدمیلیون منم بگیرم صدتا بجه ردیف میکنم کاری نداره
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    سلام من ۳تا بچه دارم الان فکر میکنم کار اشتباهی کردم که اونا را به دنیا آوردم چونکه به آینده امیدی ندارم
    • غریبه IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      چرا خودتون و مدیون این روحانی میکنی از کجا میدونی ماههی صد تومن در امد داره اون بنده خدا. رو قضاوت نابجا نکنید
  • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    باسلام فرزند خوب است ولی خرج گران است ،،مسکن ،،،غذا،،،آب،،،،،،، نان ،،،شلوار،،،،لباس،،،،آینده که آیاسرکاربروند برای شغل
    • سنا IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      چرا ناشکری میکنی خیلی ها حاضرند خرج کنند ولی فقط یک بچه سالم داشته باشند
    • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      اینکه به آینده امیدوار نیستی مشکل از خودته.
    • حکیمی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      خدا قهرش میاد خدا بچه داده قهرکنه ازتون میتونه بگیره. توبه کن
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    دمش گرم رودست کارخونه روزده هم سنه منه من فقط یکی دارم بزورخرجشودرمیارم
  • سید علی مشهد IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    بفرما اینم یکی از معایب فرزند زیاد همه تو یه عکس جا نشدن
  • مهدی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    بفرمایید کار ایشون چی هست مردم زیر هزینه یکی دوتا بچه مانده اند و جوانان توانایی هزینه های زندگی و ازدواج ندارد بفرمایند منبع درآمد حاج آقا چی هست
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      عالی گفتین
    • نسرین IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      😂😂😂😂 راست گفتی
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      71 10
      این عکس قدیمیه 😂
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    با این همه مشگل
  • دلارام IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    این جماعت آینده براشون مهم نیست.تو مملکتی که نمیشه به یک ساعت آینده امید داشته باشی.داشتن حتی یک عدد بچه، هم خیانت به جامعه وهم خیانت به خود بچه هست
  • مرتضی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    شوهرخالم ۱۴ بچه دارد
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      14 30
      آفرین گل گفتی
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    منبع درامد ؟
    • ناشناس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      99 9
      خوب چرا میگی خاله ام ۱۴تا بچه داره شوهر خاله😂😂😂
    • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      113 6
      خوب بگو خاله ام ۱۴تا بچه داره
  • لیلا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    سخت خداشاهد تو سیر کردن شکمشون موندیم
    • گمنام IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      کشاورز یا کارگره من چون از ظاهرش پیداست
    • میترا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      36 12
      شاید دوتا همسر دارند
    • محسن IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      36 3
      خوب شاید شوهرش از چن تا زن ۱۴ تا داره
  • ناشناس IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    این اقا نفسش از جای گرمی بلند میشه دو تا بچه مردم به زور خرج میدن
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    ما که تک فرزند داریم از پس مخارجش برنمیاییم، نمیدانم منبع درآمد ایشان از کجاست؟؟؟
  • دانیال IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    مصیبت ها و مشکلات بچه های دهه ۶۰،۷۰،۸۰ رو داخل ایران ببینید و عبرت بگیرید.این نتیجه نادانی پدران ماست که فریب فرزند آوری خوردند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خوب این حاج اقا مگه مشکل پول یا مسکن یا هرچیزی که برای رفای یک خانواده باشه داره ماهم موقیعت ایشون داشتیم ۲۸ بچه به دنیا می اوردیم
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      کوره اینام برا تبلیغات بچه میارن ، من خودم زنم بچه اوردن برام میل اب خوردنه ، مشکلات از بعدش شرو میشه ، دین یه بچه میوفته گردنت ،نه میتونی تامینش کنی نه میتونی ولش کنی،مردم توروخدا گول این وام و حواله نیسان و ...رو نخورید تا موقعی که وضعمون بهتر نشده نیارید بچه
    • محسن علیخانی زاده IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      54 97
      توکل به خدا و ایمان به او از بزرگترین امیدهای ما انسانهاست ،،بحث ایمان اینجا و همه جا به کمک انسان میاد،،،وقتی به خدا باور داری و مطمنی که این جنین که تو شکم مادر هست رو روزیش رو میدهد نه تنها اون بلکه همه موجودات ،دیگه این مسایل خیلی کوچک میشه در نظرت،،،با توکل کارها آسان شود،،،ایمان و توکل و تلاش در راه رضای خدا و کسب روزی حلال همین و بس بقیه کارها رو خودش همچین راست و ریس می‌کنه که ندونی،خودش میگه از جایی شما رو روزی میدم که به عقلتون هم نرسه
  • ناشناس IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    آخر این برادر عزیز از همین حالا آینده بچه های تامینه. خانه ماشین پول ولی من بدبخت مستاجر همسر بیکار ومشکل دار باچ عیب ندارد حاجی بجای ماهم جبران کرده ام و ما دوتا دیگه گدا گشنه پس انداختیم فردا باید تو خیابان بشینیم
    • محمد IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      ما که بدبختیم حتی خونه ای نداریم بشینیم داخلش هرروز هم میریم کارگری به جایی نمی‌رسیم بچه می‌خوایم واسه چی که فردا بچه هامون بد بخت وآواره بشم توی خیابونا می‌خوام که صد سال سیاه جمعیت زیاد نشه
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    حاج آقاجون مادرت ول کن فرزندآوری رومردم دیگه اعصاب ندارن باباماخودمان اززندگی خسته شدیم
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    یک آزمایش ساده پیش بارداری اونم در شهرستان‌ها 600هزار تومانه
  • ایکس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    جاه مکان وخورد خوراکش خوب بوده اخه ماکه نداریم بچه کار براچی بدنیا بیاریم این بچه هاسهمیه شون خوبه نگران کار وپول نیستند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    مهم انرژی مثبته که تو جمع خانواده شون موج میزنه . باور کنید بقیه اش خود بخود میره جلو... همه چیز در دنیای مادی و اندازه و خط کش نیست گاهی نیرویی ورای آنچه فکر میکنیم در کار هست ان شاءالله خدای مهربان به همه وسعت فکر و وسعت رزق بدهد
  • ASA IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    به جای تشویق مردم به فرزند سوم و بیشتر ( که کمتر کسی از دو تا بیشتر به دنیا میاره ) زمینه اشتغال و ازدواج جوانها رو فراهم کنید تا هم فساد و بی بند و باری کم بشه هم هر زوجی چه بخوای چه نخوای حداقل یک فرزند رو به دنیا میارن
  • فاطمه IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    نه حاج آقا گره ذهنی نیست مردم فرزند نمیارم. مثل شما پول ندارند
  • احسان IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    پدر شدن وپدر بودن از توفیقات الهی است متاسفانه خانواده هایی هستن که فقط خرج آرایش خانم خونه از مخارج فرزند ما که دانشجواست بیشتره
  • س IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خرج ودخل جور در میاد.تو این وضعیت اقتصادی با ٨تا بچه.؟
  • Rad IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    بچه رو این تولیدمیکنه خرچشو ملت میدن
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      23 75
      خوشا به سعادت حاج اقا وحاج خانم.التماس دعا
  • مجتبی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    اگه مثل این آقا تامین بشم به جایی 8تا 16تا بچه میارم
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      22 7
      احسنت
    • کوروش IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      47 10
      گل گفتی واقعا همینه 😍👍👍
  • سیروس IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    نان بربری خالی برای یک نفر 2000 تومان اگر هر نفر روزانه فقط یک نان بربری بخورد و خرج دیگه ای نداشته باشه، این خانواده فقط روزی 30 هزار تومان نان میخورد محاسبه اش زیاد سخت نیست احتمالا حاجی و خانواده محترم غذای بهشتی تناول میکنند و لباسهای بهشتی می پوشند و بچه ها را به کلاس درس در بهشت میفرستد خدا زیادشون کنه
  • مهری یزدانی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خدایی اقای محترم الان چادر مشکی قواره ایی چند میشناسم کسی رو برا اینکه درامدش کم بود چادر رو گذاشت کنار با چهار میلیون اونم با قسط و قرض و وام و...ایا میشه زندگی کرد شما داری برو بیار طبعت خیلی گرم ها
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    پدر مادر من متولد سال ۳۳هیتند و دو فرزندشان برای قبل انقلاب بوده و میگفتند تلویزیون دم دقیقه تبلیغ میکرد زندگی بهتر فرزند کمتر .. اینها هم گوش دادند داشته فرهنگ سازی می‌شده برای افراد بیسواد .اما انقلاب شد جنگ شد تبلیغ فرزندآوری شدید برای بیسواد ها مثل پدر مادر من ..اینها هم شش فرزند فقط دهه شصت آوردند.. چه سختی های که نکشیدیم چه حسرت ها که ندیدیم مشکلات فراوان الان به جز دو نفر که پرستار هستن بقیع بیکار . تازه پرستاری هم کار سختی هست و‌خیلی پرستاران بعد از چندسال کار ترک کار میکنند و‌گرنه اینها هم بیکار بودن حالا برگردیم عقب میبینم تمام سیاسیون و مذهبی ها روحانیت زمان پدر مادر من همه فوقش سه تا چهار تا فرزند دارند .چرا برای قشر پایین جامعه که سواد رسانه آیی به جز تلویزیون ندارند نسخه می‌پیچید درحالی خود بعد ثابت میشود اهل عمل آن کار نیستید
    • ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      69 11
      عالی بود
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    تا به حال فکر کردید چرا پولدار یک یا دو فرزند دارند بیشتر مشکل فرهنگیه
  • کوثری IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    خوب بود درباره درآمد ماهانه این روحانی هم سوال میکردید
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    اگه راست میگین امکانات زندگی آینده شغلی بچه را اتضمین کنید وازحالا همین جوانا را از نظر امکانات رفاهی و شغلی حمایت کنید تابه زندگی و درنتیجه فرزند آوری دلگرم شوند مردم تو نان شبشون موندن ،طرف فکرپوشک بچه را می‌کنه ،،،،،اصلا نمیخام
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    117 7
    کارخانه ما میتوانیم
  • آرش IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    عجب.... واقعا مثل اینکه اینا از یک کره دیگه اومدن که ازاین همه بدبختی و مشکلات مردم خبر ندارن.....
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    دوباره، دوباره ۱۳تا فایده نداره😂
  • مائده IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    زنش از وقتی چشماشو باز کرده داشته بچه میاورده بیچاره کی زندگی کرده؟؟😐😐
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    کاری نداره افغان هم این هنر بلدن
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    در اسرائیل هر زن صهیونیست جلوگیری نمیکند تا جمعیت یهود زیاد شود ، زنان صهیونیست سر کار نمی‌روند ، از سربازی معافند اما باید بزایند تا یهودی بوجود بیاورند .
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      13 23
      مگر کاری بد است برادر؟
  • ناشناس IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    تامین مخارج با چقدر حقوق است؟ نوع غذا، پوشاک و..آنها چیست؟ چقدر ارث به آنها رسیده؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    وای حاج آقا خرج خورد و خوراک و پوشاک اینا رو چطوری میدی تو این اوضاع بد اقتصادی خرج دانشگاهشون چطور میدی اصلا چطوری میخوای برا اینا جهاز تهیه کنی نکنه میخوای دخترات و دست خالی بفرستی خونه شوهر
  • ملا اسحاق رسول IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    91 50
    حاج اقا سلام ،دولتها نتونستن ،مگر شما گره های این مردم سرکش را باز کنید،ایشالا
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      67 42
      عزیز دل تمام نظرات رو خوندیم .کسی رو میشناسم که فقط یه فرزند داره.و میگه بخاطر مسائل اقتصادی دیگه بچه نمیخام.ولی خرج لباسها و آرایش زنش و خرج نگهداری سگش از سه تا بچه بیشتره.واقع بین باشیم
  • فرهاد IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    92 21
    کار و درآمد سالیانه این آقا را به ریز ذکر کنید تا ببینم از کجا درمی ارد تا پوشاک و شکم این همه بچه را سیر کند.گیرم تحصیلات آنهادر مدارس و دانشگاه های دولتی باشد
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      71 12
      از چند تا زن ۱۳ تا بچه داره؟؟ این مهمه
  • فرهاد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    85 14
    حالا خیلی کار خوبی کرده که شما هم تشویقش میکنید
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      33 3
      ماهم ۱۳ تا خواهر برادریم همچین هنری نکرده😁😁😁
  • DE ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    براد محترم شما نفست از جای گرم در میاد، من خودم از خانواده پر جمعیت پدرم هشت فرزند داشت ،حسرتها دوران کودکیم رو هیچوقت فراموش نمیکنم با اینکه از صبح سحر تا نیمه شب کار میکرد که نون حلال به ما بده ونه اهل خلاف بود نه اهل بریز وبپاش ،تازه تو ۴۰ سال پیش که مثل امروز ه نه،بچه ها کم توقع بودن ، بخور ونمیر زندگی کردیم ،الان که دیگه خودتون میدونید جامعه چه خبره،بچه بیاریم که سر خورده بشه ،اونم تو کشوری که فقط آقازاده ها بخو بخور میکنن،
  • مدنی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    63 7
    وام هم ارزونی خودتون. دیگه با طناب شما داخل چاه نمیشیم
  • سام IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    65 10
    والا توی کشور ما که گرونی هست نه کار هست نه امنیت کاری گرونی خانه مسکن اجاره خرج وبرج بچه اوردن گناه کبیره اس الان ببیتید چقدر کودکان کار دلریم سر سطل اشعالها بحای گربه ها بچه های کم سن هستند بچه چی بچه بدبخت بیاریم واس چی نه ایتده ای نه کاری گناه گناه
  • عجب بیگ IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    59 7
    آقا من از همین الان شکست خورده مناظره هروی گفتید هم قبول با این اوضاع منابع آبی و مدیریت فشل محیط زیستی این جمعیت را چطوری میخوای سیر کنی امسال جیره بندی آب داریم خدا رحم کنه کم کم قحطی نیاد
  • حسین IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    39 12
    سلام حتی پزشک عمومی هم در این مملکت نمی تونه براحتی ازدواج کنه و مسکن مناسب داشته باشه یا در صورت ازدواج تا چند سال نمی تونه مخارج فرزندش را تامین کنه. این حاج آقا حتما و صد در صد دارای منصبی حکومتی هست با حقوق و در آمد خیلی زیاد وگرنه در بین همین صنف روحانیونی هستند که شغل دولتی و حکومتی ندارند و از عهده مخارج بر نمی‌آیند و مردم به ایشان کمک می کنند.
  • علیرضا IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    31 4
    این بچه ها از لحاظ عاطفی مشکلی ندارن ؟
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    70 4
    متاسفم برای این برنامه های غیر کارشناسی فرزندتوصیه به فرزند آوری شما همانند کنترل تورم و شاخص بیکاری وتولید وازبین بردن ارزش پول ملی هست شما هروقت توانستید آمار دقیق از طلاق وبچه های کار و بیکاری جوانان واعتیاد به مردم ارائه بدهید اونوقت از فرزند آوری صحبت کنید
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    50 8
    حاجی نفس تو و کریس رونالدو از جای گرم درمیاد...کجا دانند حال ما.سبکباااااالان ب ساحل ها
  • R... IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    36 20
    مشکل اینجاست که اعتقادات مردم از بین رفته و گرنه خدا خودش روزی رسونه به شرط اینکه عقیده محکم باشه
  • عبدالرضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    40 17
    تا بحال با هشت بچه به بنگاه رفته اید که خانه اجاره کنید اصلا در بنگاه جا می شوید فکر می کنید کسی پیدا می شود با هشت بچه به شما آپارتمان اجاره دهد آیا دولت برای مردم مسکن استیجاری ساخته است آیا کلاس هایی با ۴۰دانش آموز کیفیت مناسب آموزشی دارد با حقوق ۴۰۰۰۰۰۰ میلیون به بچه خردسال وبه مادرش چه ماده غذایی می توان داد آیا این تعداد بچه به بازی که مهمترین نیاز برای رشد کودک هست نیاز ندارند
  • حسن IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    37 5
    هنوز به عموی من نرسیده تا سن ۴۳ سالگی ۲۱ بچه داره
  • محمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    28 18
    من میخوام چندتا زن بگیرم اما نیست
  • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    33 15
    مناظره نیاز نداری... روزگار توحیهت میکنه بدون مناظره و مصافحه و مکالمه و مطالعه....
  • احسان IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    44 6
    حاج آقا کرایه خونه منو بده با قسطمو قول میدم تا ده سال دیگه ۱۲ تا بچه درست کنم
  • عوام IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    48 6
    یه گارگر بدبخت که سر خیابون برا کار وایساده رو با خودتون مقایسه کن..خرج روز خودشو نمی تونه تامین کنه...شما از خواص اید
  • محمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 1
    ۶۷۵باخودش وزنش یارانه میگیره ۹۰۰هزارمعیشتی ۱۲۰۰ حق اولاد میگیره میشه چیزی حدود ۲۷۰۰ بجز حقوق ومزایای مبلغیش خوبه دیگه به خرجشان میرسه ماشاالله
  • مادر IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 11
    حاج آقا بخور نمیر که نشد زندگی تازشم همین بخور نمیرم دیگه الان خیلیا ندارن دلتون خوشه درسته خدا روزی رسونه ولی خدا عقلم داده به آدم
  • عزیزه IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    39 6
    یک خانواده 15 نفره تو این شرایط ماهیانه حداقل 30 الی 40میلیون درآمد می خواد
  • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    35 5
    اگر مسئولین قیمتها رو به سال ۹۰ برگردونن دیگه اقدام اضافه لازم نیست جمعیت خودبخود افزایش پیدا میکنه
  • یعقوب IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    30 1
    اگر روزیشون از بیت‌المال نیاره خدا قوت
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    32 10
    شما روحانی هستید و نظام از شما حمایت می کند . بقیه مردم در زندگی روزمره مانده اند .
  • حامد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 3
    حاضر به مصاحبه با حاج آقا هستم
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    32 4
    من یکی دارم در مورد آینده اش نگرانم یه روز روغن گیر نمیاد یه روز سیب زمینی یه روز آب یه روز برق
  • جعفر IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    28 2
    عکس که میبینی یاد 50سال قبل میفتی
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    47 3
    من دوتاشودارم خداروشکر هنر کنم همین دوتا رو بجایی برسونم....وقتی مای بیبی شده ۱۵۰هزارتومن بچه میخام چکار شما فقط بلدین بگین فرزند آوری بفکر جیب مردم وشکم بچه هاوهمون فرزند هم هستین کارگری که یروز کار میکنه و۱۰روز بیکاره فرزند میخاد چکار
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    35 4
    هی خدا. چی بگیم از کجای مشکلاتمون شروع کنیم وقتی من خودم دارم زجر ميکشم چرا یکی دیگه رو بدبخت کنم ی بچه تو راهی دارم ک عذاب وجدان دارم ک چرا باعث شدم یکی ب دنیا بيارم م زجر بکشه تو این مملکت آدم خوشبخت پیدا نمیشه با این همه گرونی و وعده وعید دروغ ی ساله میگن وام مسکن روستایی دویست میلیون شد ولی هنوز خبری نیست
  • فرهاد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    38 5
    لطفا این روحانی بگه که درآمد ماهیانه اش چقدر هست؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 12
    ما ۱۰ خواهر و ۹ برادر هستیم خخخخخ
  • نازنین IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    49 4
    منی که شوهرم درآمدش سه میلیون در ماه هست با یه بچه یکساله و خورده ای که همش از خرج خودمون می‌زنیم تا بچه گرسنه نمونه دستمون جلو کسی دراز نباشه اجاره نشین هم هستم بیاد یکی توضیح بده چجوری با این گرونی چندتا بچه بیارم خدایی یکی منو روشن کنه نه دوتا چندتا میارم بیاین با عقل و منطق توضیح بدین نه با پولی که تو جیبتون هست و با آرامش زندگی لاکچری دارین اینا رو برا امثال ما نمی‌خواد سخنرانی کنی دیگه بسه تمومش کنین
  • هموطن IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    73 4
    برادرمن ۱۳ساله ازدواج کردن بچه دار نمیشن.اگه مشوق به فرزندآوری هستین هزینه دوا درمان که سربه فلک کشیده رو تقبل کنید اونا بچه دارم میشن.واقعا که فقط حرف میزنید که همه بلدن اونو
  • ستاره IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    32 44
    ای جاااانم خدا حفظشون کنه و بهشون برکت بده و از شر چشم زخم محافظتشون کنه و به ما هم چنین همتهایی عطا کنه.
  • مهدی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    35 12
    ما بچه خوزستان بابام 12پسر 3دختر دراه دولت حتی یک روز یک ریال کمکش نکرده بعد به خداوندی خدا بدون حتی یک روز بیمه بابا چی میگید الان تمام ما بچه هایش داریم با بی فکری او میسوزیم ولی خدارا شکر که همه خواهر برادران یکی یا دوتا بچه دارند
  • احمدی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    42 6
    برای ماه سخت حتی یکفرزندداشته باشیم ولی این اقا فردا برای تمامشون را سرکارهای خوب دولتی مگذار د
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    32 9
    حاج آقا میشه بگید ماهی چقدر درآمد دارید واز کجا که باین سن خرج یک خانواده ۱۰ نفره را میدهید
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    28 9
    خانواده باید مدیریت داشته باشه آوردن بچه هنر نیست بچه آینده میخواد برنامه ریزی میخواد وقتی اون بچه بزرگ شد و اومد تو جامعه هم سن و سال‌های خودش رو دید که امکانات دارند آدم چه جوابی میخواد به اون بچه بده میگن فرزند کم زندگی بهتر شعارهای خود من در قبال بچه اینه فرزند کمتر تربیت بهتر فرزند کمتر آینده بهتر فرزند کمتر امکانات بهتر
  • ایمان IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    39 3
    خرج بدن خداوکیلی ضمانتی جوجه کشی میکنیم
  • علی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    42 4
    اول برای فرزندان سرگردان دهه ۷۰ودهه۸۰شغل ایجاد کنید بعد تبلیغ فرزند اوری پدران این دو دهه که پشیمان ونادم هستند
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    31 3
    حقوق ماهانه اش چقدر هست اگه وضع مالی ماهم خوب بشه ازش سبقت می گیریم
  • بنده خدا IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 3
    نفسش از جا گرم بلند میشه
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 4
    یکی از بستگان کارمند است نه تا فرزند داره سن آنها بیست تا سی سال هستند . به پسرا تا الان نتوانسته زن بده دخترا بدون شوهر از وسط برج چشم انتظار کمک مردم است پسرا بیکار بعضی ها هم درس می‌خوانند ... حالا هرانکس دندان دهد نان هم دهد ... این هم جمعیت نه کاری نه مسکنی ووو
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    27 3
    پسرم۳۲سالش نمیتونه زن بگیرمنبع درآمدتان چی؟
  • حسین IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 1
    من سال ۶۱ ازدواج کردم تاسال ۷۱ شش فرزند آوردم همه باتحصیلات عالی امّا بیکارند زمینشان دادم بیست ساله شهرداری برای مجوز خانه شازی مرا می دواند!؟ همه ازدواج کردندو درای دو فرزند هستند/شخصاً به همه آنها می گویم غلتی که ما کردیم شما نکنیییییید؛ نانوایی زدم با مدرک لیسانس درنانوایی مشغول کارند/بچه نهایتاً دوتا
  • امیر IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    38 2
    اگرمثل من کارگروزحمت کش بودکه تواین گرمای شدیدابادان نمیتونست برایه خانوادش یه کولرتهیه کنه وشرمنده زن بچه اش میشداون وقت می‌فهمید دنیاست کیه
  • ناشناس US ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    46 4
    کاش من به این دنیا نمی آمدم وای به حال زندگان وای به حال مردگان خوش به حال آن که نه مرد و نه زنده شد
  • ایرانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    32 2
    جهیزیه از کجا براشون فراهم میکنید ما هم ۴۰سالمونه ولی خونه هنوز نداریم بچه بزرگم ۱۷ سالشه خونه برای خودمون و بچه هامون بدید بچه همه میارن
  • موسوی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 21
    خدا حفظشون کنه وعاقبت بخیر بشن الهی همیشه فرزندان کمتر توقعات بالایی دارن ولی فرزندان بیشتربنوعی تعامل وسازگاریشون بیشتره وتوقعاتشون هم کمتره
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 16
    کاش جیب ما هم وصل بود به بیت المال...این درامدهای دولت چه ها که نمیکنه...مرده زنده میکنه بچه که چیزی نیست
  • مهران IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    92 20
    حتما حقوقش نجومیه
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    70 3
    سلام حاج اقا درمان ناباروی سرسام اور هست من نمیتونم درمان کامل کنم دست کشیدم از ادامه درمان
  • محمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    62 11
    اگه ماهی۲۰تومان به من میدادن ۱۰ تا بچه داشتم
  • رباب جدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 19
    خوبه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    71 3
    حاج آقا کیفیت را فدای کمیت نکنین
  • N.H IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    39 67
    درود بر شما فرزند بیاورید تا نسل ایرانی پر طراوت شود
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    23 10
    وام‌از واجی که سه تا ضامن میخاد چطوری ازدواج کرد بچه اورد مسکن خرید و
  • هومان IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    30 4
    ببخشید، میشه بفرمایید شغل شریفشون چی هست و چطور شکم اینا رو سیر میکنه؟؟؟؟!!!
  • یه دوست IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    54 49
    بابا چطوری باوجود یه دونه بچه ما دیگه جرات نداریم باهم حرف بزنیم دونفره چطوری میتونید چطور وقت میکنید چطور...🤔🤔🤔🙄🙄🙄
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    98 7
    عزیزم ما 6تا خواهر و6 برادریم فقط چند نفرمون خوشبخت شدیم بقیه بخاطر فقر بدیخت شدیم. هیچ وقت از فرزند زیاد خوشم نمیاد چون خودم خیلی یدبختی با خانواده پر جمعیت کشیدم
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    81 10
    حاج آقا ، به هیچی کار ندارم ..اما حتی نتونستی برای عکس انداختن هم همه فرزندانت رو جمع کنی
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    98 7
    اول اقتصاد کشور رو درست کنید بعد بگید جمعیت زیاد بشه من خودم مستاجرم الان برا پول پیش خونه موندم دو تا بچه دارم تو خرجی اونا موندم
  • م م IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    87 5
    باسلام من خودم دهه شصتی هستم ۳ تا بچه دارم بد بخت شدم به قرآن فقط برای بچه ها لباس میخرم الان کفش تو پام نیست واقعیت تلخه ولی باید قبول کرد گرونی
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    51 36
    خدا حفظشون کنه حاج آقا ی ماچ از طرف من اون بچه کوچیکت نو بکنید خیلی شیرینه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    روزی خدا میرسونه مشکل مردم ما توکل هست اگه تجملات کم کنیم همه میتونن همان طور که پدران و مادران ما تونستند خیلی ها وضعشون خوبه ولی بچه نمیخوان همه چیز که مشکل اقتصادی نیست.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    33 54
    فکر کنم حاج اقا چند همسر داشته باشن 🧐
    • منصور IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      37 3
      اقای محترم یا بچه نداری یا خودت زدی به اون راه.من یه بچه دارم خانواده کم خرجی هستم خونه هم دارم ولی خداگواهه هیچی از حقوقم نمیمونه از بس همه چی گرونه.همش میگی توکل ندارن .
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    112 4
    اول یه کاری کنید همین جمعیت از ایران مهاجرت نکنه .نزدیک ۱۰ میلیون ایرانی خارج کشور داریم.
    • Ftm IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      27 1
      ایول الان خیلی مهاجر نخبه و باسواد داریم کشورمون معروفه به فرار مغزها اول به اینا توجه کنن و امکانات بدن ..‌. دیگه تا..
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    86 6
    مگه طرف چقدر حقوق میگیره
    • ابراهیم IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      12 3
      یکی زن داره ،من میشناسمش
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      23 0
      به جاش ۱۵ملیون افغانی اومدن
    • محمدمهران منش DE ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      25 1
      خدا عاقبت همه رو بخیر کنه فقط نون خالی به این بچه ها خیلی هزینه می‌بره ، در کل باید عقل و وجدان را به کار انداخت فردا هم بچه غصه نخوره هم پدر شرمنده بچه ها نشود ، درسته خدا بزرگه ولی خدا عقل هم به انسان داده فقط شکم سیر کردن نیست
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    30 2
    سیسمونسشون رو از کجا می‌خره از استانبول
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    27 1
    پشتش گرمه
  • رضا IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    32 2
    حاج اقا منه کارگر حاضرم درامدم را باشما عوص کنم ودرامد شما برای من اونوقت من هم دست بکار میشم سالی یه دونه .قول میدم علی برکت الله
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 5
    پول نفت برکتش زیاده ۲۰تادیگم جاداره بیاره
  • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 1
    عزیزان فعلا دنبال غلط املائ نباشید چیزهای مهمتری هم در این مسعله هست که بهش بپردازید
  • تو روح IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 1
    چطوری که تو ماشاالله این همه بچه داری وبه مشکل مالی نخوردی که من با یک فرزند نمیتوانم خرج زندگیم را بدهم.... مگر اینکه حاج اقا وصل باشن به کنج قارون
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 4
    اونوقت درامدش از کجاست ؟؟
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 1
    مثل اینکه شعار دوفرزند کافیست،دختر یا پسر فرقی نمیکند رو یادشون رفته.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 0
    اونوقت اینا تو این بحران اقتصادی چی میخورن چی می پوشن خرج دوا و دکترشون چی میشه هزینه تحصیلشون از کجا تامین میشه هرجور حساب می کنم نمیشه که نمیشه که نمیشه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    37 0
    بیچاره اون ۸ بچه. پدر من ده تا بچه داشت الان همه مون نه کاسب هستیم نه اخلاق و رفتار درستی داریم واقعا جنایت بچه زیاد
  • الهه IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 3
    خوش به حالش . چند تا زن داره ؟ چون یک خانم مگه چقدر طاقت داره اینقدر بچه بزاید ؟
    • مهی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      6 4
      فکر می کنی کیا بچه زیاد میارند یه سری مردم که اصلا نه آینده بچه براشون مهمه نه زندگی مرفه
  • مجتبی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    13 1
    سلام احتمالا باید ازبند تعدد زوجات استفاده کرده باشند
  • ممم IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 1
    اول برا این جمعیت کار تهیه کنید،مشکلات اقتصادی و اجتماعی رو برطرف کنید،مشکلات محیط زیستی و آب رو حل کنید.بعدش به فکر افزایش جمعیت باشید.
  • Alligator IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    28 1
    من الان بچه بیارم شما خرجشو میدی .با وضعیت اقتصاد بچه عقلانی نیست.تشکر
  • رضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 1
    ای جونم واسه سرگرم کردن مردم خوبه این تیتر ها...
  • رییسی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 12
    خدا بیشترشون بکنه ،جزاک ملا خیرأ
  • ش IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    3 21
    ان که دندان دهد نان دهد تقدیر هرچه باشد همان می شود فقیر یا پولدار
  • آتوسا SE ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 6
    باید دید چند تا از این فرزندان به درد آینده اجتماع می خورند و چقدر مفید خواهند بود واگرنه فرزند آوری در خودش هنری نیست.
  • 186 IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 1
    من دو فرزند دارم نامید از آینده آینده ای مبهم برای فرزندانم چجور احساسی و لحظه ای برخورد کردی که این همه عیال دارید خوشا به حالتان
  • عزیزالله IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 2
    با این وضعیت نا بسامان کشور هر چه تلاش کنی نسلی نمی ماند این که معلوم هست که قرار ه نسل ایرانی از صفحه روزگار محو بشه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    39 2
    ما بچه میخوایم ولی مشکل داریم سقط میشه چرا بجای اینکه اونایی که بچه نمیخوان مجبورشون کنین به بچه آوردن دولت هزینه آزمایشات و آی وی اف و آی یو آی رو رایگان نمیکنه کلی زوج هستن که بچه میخوان ولی هزینه ها انقد زیاده نمیرسن من و همسرم فقط برای بررسی علت سقط آزمایش دادیم تا الان حدود ۱۰ میلیون شده فردا بخوایم درمان کنیم و ادامه بدیم معلوم نیس چقد بشه
  • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 2
    حاجی دلت خوشه......
  • حسین IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 1
    درامدش چقدره
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    9 10
    الا برکت الله خدا بیشترش کنه
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 1
    خیلی عذر میخوام منزل چند هزار متری هستش ما که سر اتقها هرروز هرشب جنگ چه برسه بیشتر بشه بچه هامون منزل ما جنگ با کل جهان میشه سر اتاق خواب
  • محمد جانباز جنگ IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 3
    شاید بهتر باشد بجای بچه دار شدن اول آینده آنان. ر ا مهیا کنیم بعد در فکر فرزند آ وردن در جامعه تشویق کنیم
  • مصطفی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    17 1
    داداش مشکل اصلی گرونیه
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    18 1
    نگفتید چقدر درآمد داره و چند تا زن داره
  • لِدا IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 1
    وای چقد بچه زیاد داره بعدش ما ایرانیا به افغان ها میگیم بچه کم بیارین خودمونو نگاه خخخ 😅
  • ایرانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 0
    ای کاش مشکل اقتصادی ومسکن حل بشه که درگیری ذهنی کم بشه ودیگرانکه بچه زیادداشته باشی ودتربیتش لنگ بزنی چه فایده بچه باتربیت وخوبش خوبه با وضعیت اقتصادی مناسب ‌‌.ترس مردم ازاینده ای است که برای همین داشته هامون متصورند تاوه رسد به زنگوله های دیگرتابوت
  • احسان احمد IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 2
    من فرزند دهم خانواده هستم وقتی بچه بودم بسیار رنج میبردم ازنداشتن یک زندگی معمولی همیشه باخودم میکفتم والدینم میخواستن منوچکارکنن اینا که کمترین امکانات وبرای ماندارن. باسختی زیاد فقط من تونستم درس بخونم ودانشگاه برم بقیه سواد خوندن هم ندارن حالا الحمدالله فقط ی فرزند دارم باتمام امکانات اما فرزندم حسرت چن خواهر وبرادر داره که امکانش نیس
  • زینب IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    9 11
    باباچتونه الان مادربزرگ من ۱۳تابچه آورده ولی بابام فقط منودوتاداداشاموداره ولی درکل خوبه میگزرونیم نگزره چکارکنیم جمعیت خوبه که حساب شده تنظیم بشه که دخلوخرج باهم بخونه گردخلت نیست خرج آهسته ترکن اگه پول نداری بچه کم تربیارنمون که خدابت برسونه
  • ناشناس IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    9 8
    منظور ایشان افرادی هستندکه متمول بوده ووضع مالی خوبی دارند نه افرادی که خود فقیرومستضعف هستند.
  • US ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    8 13
    سد رحمت برتو چه حجاب خوبی داره
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 3
    ایولا، جیب حاج آقا حسابی پر پوله ها
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 4
    شما فقط یه چیز رو بگو بودجه اون موسسه کوثر رو که افتتاح کردی چقدره و از کجاست !!!!!!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 3
    به نظر شما مسولین با این همه گرانی چطور بچه دار شیم
  • محمدرضا IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 4
    بااین مملکتی که ایناساختن اگه بیشتراز یه دونه بچه بیارین به آینده خودتو اون بچه وجامعه دنیا وآخرت وتمام هستی خیانت کردی
  • فاطمه زهرا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    27 8
    خیال میکردم خونوادع ما پر جمعیت ترع 😂، ماشالله خدا حفظشون کنع
  • مهران فر IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 20
    عالی عالی عالی آفرین، دولت باید از او حمایت کند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 5
    نگارنده باید از این روحانی سوال می کردن که درآمد شما چقدره که قادر به سیر کردن .تهیه پوشاک .بهداشت ودرمان.تحصیل .ووووووو. قطعا درآمد ریادی دارند منم اگر مثل ایشان بودم همین کار را می کردم لطفا گزارش خود را تکمیل کنید حساب کنید در سال هزینه هر نفر از انها اعم از پوشاک درمان تحصیل و......چقدر هست آیا دخل با خرج یکی هست ویا اینکه ایشان هم مثل بقیه مسئولین بانگی خوبی دارند
  • کامی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 3
    بچه هایی که نه بتونن تحصیل کنن نه به هیچ کدوم از آرزو هاشون برسن بدنیا اوردنشون گناه کبیرست
  • کارگررر IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 1
    خود مسئولینی که این شعار را میدهند اقدام کنند ژن خوب بیارن الگوی جامعه بشن .
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 3
    خانمه به شوهرش التماس میکرد برو واسه ناهار پنیر بگیر بچه ها گرسنه اند آقاهه تو خیابان دادمی زنه سر زنش والله بالله به پیر به پیغمبر ندارم ندارم شما خودت قضاوت کن با کدوم پول
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 1
    تواین مملکت گرونی بیشتراز ۲تا بچه داشتن جنایته
  • ناشناس IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    18 2
    اگر من هم درامد تو را داشتم تا جون داشتم تولید میکردم وقتی توی نون دو ماندم چه طوری فرزند اوری کنم دولت حقوق بدهد فرزند تحویل بگیرد
  • محمد US ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    4 7
    پدربزرگم حدود۱۴ تا دختر پسر داره اون دهیچ نیست
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    4 7
    من یه آشنایی دارم که ۸تا دختر و۵پسر داره
  • عبدالله IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 21
    تایید حرف حاج آقا. خدا میگه بچه هاتون رانکشید من روزی میدم جلوگیری وسقط گناه بزرگه اونایی که با دو سه تا بچه راضی هستند آینده وحشتناکی دارن
  • علیرضا IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 13
    قدیما میگفتن بچه سنگینیش رو زمینه رزقشم با خداست . ولی الان مخارج یک بچه هم شده مصیبت وای به اینکه بخوای مثل این حاج آقا 13 تا بچه بیاری. البته خب مشخصه که آینده مال اینهاست وباید نسل خودشونو گسترش بدن واسه اینها که مخارج معنی نداره ماشاالله 5تا زن میگیرن از هرکدومم هفت هشت تا درست میکنن دیگه
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 6
    حتما 4تا زنم داره😂😂😂
  • Ftm IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    33 2
    بهتره کاری کنیم نخبه های باسواد از جامعه مهاجرت نکن نه جمعیتو. الکی زیاد کنیم/:
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    10 14
    احسنت،خداقوت‌‌..
  • منطق IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 1
    با این وضع عاقلانه هست رشد جمعیت؟ رشد جمعیت به چه قیمت؟
  • ناشناس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 5
    ما نون نداریم بخوریم از پس هزینه آب برق گاز بر نمیاییم و هنوز خانه نداریم شما از کجا درآمد دارید به ما هم یاد بدهید
  • سید IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    18 1
    واقعا دولت نمیخواد وام بده فقط هزینه درمان خانم های بار داروهزینه زایمان رو رایگان کنن چی میشه؟
  • مدافع ولایت IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 2
    کسی بافرزندداشتن مخالف نیست اماگرانی وفقربیدادمیکنداین بنده خداکه ۱۳فرزندداردچگونه شکم اینهاراسیرمیکندبایدیک منبع درآمدخوب باشد خدارزق دهنده است آری شکی ندارم خانواده‌هایی میشناسم باجمعیت کم نان خوردن ندارند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    33 6
    ایشان وضع مالیش خوب است وحتما ازچندجا حقوق می‌گیرد کارسنگین هم که انجام می‌دهد حرف زدن است اگر توانست متل امثال من وخیلی دیگر ازکارگران چون من باحقوق ماهیانه 4 میلیون تومان شکم خود وهمسر ویک فرزند راسیر کند ووو بعد بیاید ادعای غرزند آوری وتربیت فرزند وخیلی مسائل جنبی دیگر فرزند مسولیت دارد والا درست کردن بچه را همه بلدند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    47 8
    کسایی که میخان مثبت یا منفی بدن دقت کنن علامتهای بالای متن رابزنند نه پایینش.
  • ناشناس IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    34 11
    حاج آقا آن فرصت‌ها و درآمدها که شما از آن بهره مند هستید ما نداریم. من سه تا بچه دارم، برا هفت پشتم بسه. ایمان به خدا هم قوی هست شاید از شما قویتر.ولی اونروز پنج جفت کفش خریدم سه میلیون پول دادم ، نه ایمان
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    7 15
    سلام حاج اقا؛ )ما می توانیم)
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    14 2
    دارندگی برازندگی
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 4
    اصلا به کسی چه ربطی داره که یه خانواده فرزند بخواد یا نه!! 😐😐
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 0
    حاج آقادرآمدش خوبه ولی ماتونون شب خودمون موندیم چه برسه اون طفل معصوم
  • تنها IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    17 2
    والا ما تو خرج یدونه أش موندیم اینا چطور ده تا دهتا بچه دارن نمیدونم خدا بچهاتون بیشتر کنه حتمن خیالی آسوده دارید که........
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    9 12
    توی استان ما این ی چیز عادیه استان ما چندین خانواده ۳۰نفره دار
  • علیرضا IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 6
    میگه خدا میده والله چهل ساله نداده تا اخرشم هیچی نمیده، خدا بزرگه ولی تو زنبیل شیرخشک و پوشاک و..ازاسمون نمیفرسته بااین کارو حقوقم برکتی تو بچه آوردن نمیبینم بجز گرفتاری
  • امین IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    27 4
    میشه این آقا بگه درآمدش از کجاست و چند حقوق میگیرد اجاره خانه می‌دهد ؟؟ ماهیانه چند تومن خرج داره؟
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    24 2
    هنگامی که زندگیت تامین باشد .شعار هم می دهید این اقا ماهی چقدر در امد دارد
  • مجتبی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    34 3
    این هنوز طعم بیل زدن و درامد کم و داد بیداد صاحب خونه رو نچشیده برو تو تمام تهران اگه یه نفر خونه به خانوار پنج نفره کرایه دادن، اونموقع بچه بیار، حرف زدن جرم نیست، حق گفتن جرمه
  • حسن IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    23 28
    خداروشکر ما۴برادریم و۴ خواهر پدرمان کارگر یک شرکت بود بازنشسته شده یادم هست لباس های هم دیگر رامی پوشیدیم از کوچک به بزرگ سختی بسیار زیادی کشیدیم ولی الان به شکرانه ی خداوند آخر هفته ها درکنارهم بسیار خوش بهمون مگذرد وآخرهرماه همگی درمنزل پدر دورهم هستی همه مادارای ۳یا۴ فرزندهستیم خدارا شکرمشکلی نداریم اشتباه پدر ومادرا امروزی اینکه فکرمیکنن رزق روزی فرزندان دردست انهاس نمی دانم هدف از ازدواج آنها فقط برای خودشان بوده یا به تکامل رسیدن خودبوده از فرزند آوری نباید ترسید چون ماکه رزق وروزی نمی دهیم ماخودمان هم رزق وروز ی گیری هستیم شما که اینقدر درمورد آینده نگرانی بگوبدانم میتوانی بگویدچندثانیه یاچنددقیقه دیگر می توانی نفس بکشی نمی توانی پیش بینی کنی پس درمورد رزق وروزی آینده گانم نمی توانی پیش بینی کنید خداوند روزی دهنده هست
  • احمد IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    34 17
    چی‌میگید!اقا‌ما‌زیر‌خرج‌خودمان‌‌مانده‌ایم‌(فرزند‌کمتر‌زندگی‌بهتر)
  • Ssss IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 6
    روزی دست خداست ولی فرزند زیاد هم نمیشه رسیدگی کنی تو این وضعیت مشکل ساز میشه
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    28 8
    چه فرزند بیاریم چه نیاریم اوضاع که بهتر نمیشه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    11 9
    آفرین بر شما که دل بزرگی داری آفرین ولی من در مخارج روزمرگی با دو فرزند ماندم بدم موندم
  • رویا US ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    31 3
    آخه وقتی کرایه خونه گرون به کسی که چن تا بچه دارن هم نمیدن! آب کمه .برق نداریم دارو نیست . کار نیست . آینده نیست برا چی بچه بیارن. دیگه بسه روضه خونی
  • کیومرث IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    23 9
    سلام خدمت دوستان جمعیت خانواده ما هم ۸پسر و۶ دختر هستش غیر از یک خواهر که در تصادف فوت شده و سه بچه که بعد از زایمان از بین رفته پس با این حساب ما پرجمعیت ترین خانواده هستیم .الحمدالله که همه هم سالم و سر خانه و زندگی خود هستند
  • فایق IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 5
    من از پس دو بچه در نمیام خدا قوتت بده حاج آقا
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 7
    حاج خانم تباک الله رد ندادی من خودم خانمم ۲۴ساله هرکاری کردیم یکیم نتونستمدبیارم راهکار به ماهم بده
  • موژان IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    40 8
    فرزند خوبه اما نه اینقدر زیاد مثلا نهایت دو سه تا خوبه من در خانواده ایی ۸ فرزندی به دنیا اومدم که دوتا از خواهرم خودکشی کرد یکیش مرد یکش ناقص زنده مونده برادرم هم تا حالا سه بار قرص و تریاک خورده شاید اگر ما کمتربودیم بیشتر بهمون میرسیدن خود من کمبود اعتماد به نفس و بدبختی دارم 😔
  • ناجی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    45 4
    نیازهای مادی اینا رو چطوری تامین میکنه , دلم به حال بچه هاش سوخت , گفتن فرزندآوری خدا حفظشون کنه, ولی نه دیگه تا این حد ...
    • HR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      15 6
      فاطمه من مادرسه پسر ویک دختر هستم دوتا پسر بیکار وبی زن دارم خودم برجی یک میلیون کرایه خانه میدم که اگه یک روز از روش ردبشه صاحب خونه ما که دوتا خانه دیگه هم داره فوری زنگ میزنه میگه کرایه خونه را چرا نریختی به حساب براهمین با برجی پنج میلیون حقوق چطور هم کرایه خانه بدم وهم خرج خانه وهم پول اب وبرق وگاز وبیمه ویا چطوری پسراما زن بدم باکدوم درامد حالا اینا که ما رودنیا اوردیم به هرچی میخایند برسونید تا اونا هم فرزند بیارند ماکه توی دخل وخرج موندیم چطور یک نفر دیگه بیاریم وقتی اون بقیه حسرت یک مسافرت یا خیلی چیزهای دیگر به دلشان است خوب ما بچه بیاریم اونوقت فردا همین بچه به خاط بیکاری دست به دزدی میزنه وبعدهم بدبخت سراز زندان ومواددرمیاره به نظر خودم ای کاش همینها راهم نیاورده بودم که بادیدن حال وروزشان ازغصه تاحالا سکته نکردم خیلیه این اقاکه چند دختر وپسر داره بگو چندتاخانه داری وچقدر حقوق میگیری چون همه توپولی هستند معلوم خوراکشون خوبه نه مثل ما که نی قلیان هستیم تواین وضع واوضاع یک بچه اوردن هم اشتباهه
  • وهاب IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 23
    نفرین بر شما
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    57 28
    خاک بر سرت بکنن که اسم خودتم گذاشتی مرد. تو چیکار کردی که به خودت افتخار میکنی و نشستی رو صندلی و خانومت سر پا ایستاده؟ تو لذتشو بردی و ۱۳ تا بچه به دنیا آودری و خانومت ۱۳ بار از از وجودش و از جسمش کم شده. بعد با افتخار نشستی رو صندلی و خانومت سرپا ست. مرتیکه الدنگ!!!؟؟؟
  • بنده خدا IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    42 9
    در کشوری مثل فرانسه برای فرزندهای دوم وسوم وچهارم ماهانه سیصدوپنجاه،چهارصدوپنجاه و پانصدوپنجاه یورو کمک معیشتی بلا عوض میدن در حالیکه همین امروز اخبار اعلام کرد برای کسانی که فرزند سوم و یا بیشتر دارند وام با سفته و یا با یک ضامن اختصاص میدن فرقش خیلی زیاده ما مسلمانیم و اونها نا مسلمان.پس اول برای هر کاری باید فرهنگ سازی کرد بعد اقدام. دولت مردان یه زمانی به بچه سوم به بعد دفترچه بیمه هم نمیدادند الان چی شده که بفکر فرزند آوری ملت افتادن. احمدی نژاد بی نوا وقتی اومد گفت ایران باید صدو پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشه با همه چی کوبیدنش.یه بام و دو هوا که نمیشه یه روز دو بچه کافیست یه روز دو بچه کمه.
  • سعید IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 3
    اصلا مسائل اقتصادی رو کنار میذاریم، پدری با این همه مشغله شغلی و درسی و برگذاری سیمنار و مسائل توجیهی جهت فرزند آوری چطور وقت لازم رو برای تربیت شایسته فرزندان متعدد رو داره به نظر تمام بار سنگین تربیت فرزندان بر عهده مادر خانواده است و پدر فقط وظیفه تولید مثل رو برعهده داره هرکسی دوست داره با کمترین مسولیت بیشترین بچه رو داشته باشه
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    27 2
    خوراک و پوشاک ومسکن مفت بدین همه هم زن میگیرن و هم بچه میارن
  • KW ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 4
    شما یک عکس نشان دادی وتبلیغ میکنی کافی نیست حتما حتما باید با پدر خانواده صحبت بشه وشغل ودرآمد ش را به اطلاع مردم برسونه بعد مردم قضاوت میکنند. شما قضاوت نکنید.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    13 2
    اگر شرا ایط ایشان برا ی همه جوانان فراهم بشود آنها هم ازدواج می کنند با حقوق های پایین نمی شود ازدواج وفرزندان آوری کرد . ایشان می تواند بر ای حوزوی ها الگو باشد که از بدوتحصیل برایشان امکانات وسرویس می دهند .
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    13 2
    ما 14نفر هستیم
  • آلباتروس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    14 11
    کجاش پر جمعیته ما یه همسایه داریم ۱۷ تا فرزنده داره این عادیه😶
  • کارگر زحمتکش! IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    36 5
    راستی شما بیایید حقوق قانون کار یک کارگر زحمتکش در کارخانه را با همین حاج آقای مومن و با خدا مقایسه کنید و بگوئید چرا حاج آقا تو خرج بچه آوری کم نمیاره ولی کارگر زحمتکش حتی تو خرج یک بچه یا دو بچه کم میاره و همش اضافه کار بیشتر تو کارخانه هست تا خجالت نکشه جلوی زن و بچه ها!!!!
  • رضا IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    29 9
    من ۴۰ سالمه هنو مجردم 😂
  • حسین فرضی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    25 12
    مگه ما با پوشک بزرگ شدیم داداش که ترس پوشک داری
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 9
    من ۱۲ دایی دارم ۳ خاله این که چیزی نیست