یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

در زمان جنگ میان کشورها، کودکان و نوجوانان به مراقبت، همدلی و توجه بیشتری نیاز دارند. آن‌ها در این شرایط حساس، بخش زیادی از توجه والدین و آموزگاران‌شان را از دست می‌دهند. چرا که بزرگ‌سالان با شروع جنگ درگیر تلاش برای بقا، امرارمعاش و یا حتی انجام جنگ می‌شوند.

image-20220424152627-1.jpeg

اتفاقی که همین امروز در کشور اوکراین در حال رخ دادن است. کودکانی که در شرایط فلاکت‌باری مجبور می‌شوند به اردوگاه‌های پناهندگان یا آوارگان نقل مکان کنند؛ جایی که ماه‌ها یا شاید سال‌ها، باید منتظر ازسرگیری زندگی عادی باشند.

در این شرایط، بسیاری از دانش‌آموزان انگلیسی‌زبان ساکن اوکراین از تحصیل عقب مانده‌اند. همچنین بخش اعظم دانش‌آموزان ایرانی ساکن اوکراین نیز تصمیم به ترک این کشور گرفته‌اند و حالا شرایط تحصیلی مبهمی دارند.

کمک‌رسانیِ آموزشی و ضرورت وجود مدارس دوزبانه

در این شرایط حساس، ضرورت کمک‌رسانیِ آموزشی بیشتر از قبل احساس می‌شود. به عبارت دیگر، علاوه بر کمک‌های مالی و دیگر کمک‌های نوع دوستانه، کشورهایی که مدارس دوزبانه دارند، باید به یاری دانش‌آموزان آسیب‌دیده از جنگ دو کشور بشتابند. مدارس دوزبانه‌ای که علاوه بر زبان مادری، به تدریس مفاهیم درسی به زبان انگلیسی نیز می‌پردازند.

علاوه بر مزیتی‌هایی که مدارس دوزبانه دارند، در جهان امروز، اهمیت آگاهی بین فرهنگی، تفکر بین‌المللی و شهروندیِ جهانی برکسی پوشیده نیست. همچنین مزایای اقتصادی تحصیل دوزبانه مانند افزایش فرصت‌های شغلی و تحصیلی در اطراف جهان نیز به دغدغه‌ی اکثر خانواده‌ها تبدیل شده است. این سبک تحصیل به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تفاوت فرهنگ‌ها را درک کنند و از کلیشه‌های تبعیضی دور شوند.

دوزبانه بودن چیزی بیشتر از توانایی صحبت کردن به یک زبان دیگر است. این رویکرد تعاملات بین فردی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان را به طور چشم‌گیری بهبود می‌بخشد. آموزش دوزبانه در دبستان، مهارت‌های موردنیاز برای نیروی کار جهانی را ارائه خواهد داد و افراد را قادر می‌سازد تا به منبع بیشتری از اطلاعات دسترسی داشته باشند، همکاران مؤثرتری باشند و دیدگاه جهانی گسترده‌تری داشته باشند.

ثبت ‌نام رایگان از دانش‌آموزان خسارت‌دیده

خبرها حاکی از این است که با شروع عملیات ویژه نظامی به اوکراین و ادامه‌دار شدن عملیات روسیه در این کشور، مدارس علوی پیش‌گام شده‌اند تا به تحصیل تمامی دانش‌آموزان خسارت‌دیده‌ی اوکراین کمک کنند.

گزارشات رسیده بیانگر این هستند که طبق اعلام مهندس عرب‌پور، مدیرعامل مدارس علوی، تمام دانش‌آموزان فارسی‌زبان یا انگلیسی‌زبان که در شرایط درگیری روسیه و اوکراین آسیب دیده‌اند و از تحصیل دور مانده‌اند، می‌توانند در این مدارس ثبت ‌نام رایگان کنند و سال تحصیلی را به پایان برسانند. مدارسی در مقاطع دبستان، متوسطه‌ اول و متوسطه‌ دوم‌ که تدریس دروس اصلی در آن‌ها به‌صورت دوزبانه صورت می‌گیرد.  

بدیهی است که با اجرای این طرح، استرس خانواده‌های دانش‌آموزان درباره تحصیل فرزندانشان به حداقل خواهد رسید و دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی نخواهند شد. چراکه این عزیزان حالا دیگر می‌توانند به‌صورت رایگان در هرکجای دنیا که هستند از کلاس‌ آنلاین این مدارس بهره‌مند شوند.

بر اساس اعلام هیئت مدیره‌ی مؤسسه آموزشی علوی، طرح ثبت نام رایگان، به سه طیف اصلی از دانش‌آموزان کمک خواهد کرد. گروه اول، دانش‌آموزان ایرانی ساکن در اوکراین هستند که درگیر شده‌اند و ادامه تحصیل آن‌ها با مشکل مواجه شده است. گروه دوم فارسی‌زبانان ساکن در اوکراین هستند که با این شرایط دست‌وپنجه نرم می‌کنند و گروه سوم، دانش‌آموزان اوکراینی که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کردند و حالا از درس‌های خود بازمانده‌اند.

همه‌ی این دانش‌آموزان می‌توانند به سایت مدارس علوی مراجعه کنند. کارشناسان این موسسه آموزشی، راهنمایی‌های لازم را به متقاضیان ارائه خواهند داد و فرآیند ثبت نام و حضور در کلاس را برای این افراد پیش خواهند برد.

اشاعه‌ی فرهنگ ایرانی-اسلامی

قدرت صحبت‌ کردن یا فهمیدن به چندین زبان، به افراد از فرهنگ‌های مختلف اجازه می‌دهد تا در سطوح مختلف، از موسیقی گرفته تا ادبیات و اقتصاد و سیاست، تعامل داشته باشند و بر انزوای فرهنگی-تحصیلی غلبه کنند؛ اتفاقی که اگر در مدارس ایرانی بیفتد، برای فرهنگ ما بسیار مفید خواهد بود. وقتی یک دانش‌آموز خارجی سر کلاس یک مدرسه‌ی ایرانی باشد، مطمئنا این فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است که ترویج خواهد شد.

بنابر گزارشات به دست آمده از مدارس علوی، مفاهیم و موضوعات مدرن جهانی در این مدارسِ لوکس و مدرن، بومی‌سازی شده‌اند و در قالب ارزش‌های ایرانی-اسلامی به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود فرهنگ اصیل جامعه‌ی ایران به جهانیان معرفی شود.

کد خبر 672038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha