دبیر دومین دوره از جشنواره تئاتر شهرزاد به تشریح جزئیات و برنامه‌های این دوره پرداخت و یادآور شد این رویداد هنری فرصتی برای بروز خلاقیت و تشویق هنرمندان جوان فراهم می‌آورد.

مسعود دلخواه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مسعود دلخواه، طراح و دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد درباره شکل‌گیری این جشنواره سراسری گفت: بعد از برگزاری اولین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد در تیرماه ۹۷ به ریاست شهرزاد جعفری که با استقبال شرکت‌کنندگان و تماشاگران روبه‌رو شد، مدیریت جشنواره تئاتر شهرزاد تصمیم گرفت که این جشنواره تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد:‌ در دوره اول من به همراه نوید محمدزاده و نادر برهانی‌مرند مسئولیت نهایی داوری آثار را بر عهده داشتیم که بعد از پایان این رویداد به دلیل استقبال خوب جوانان تهرانی و شهرستانی، تصمیم گرفتیم جشنواره را در سطح حرفه‌ای و آماتور ادامه بدهیم. از این رو در دوره دوم این جشنواره هم کسانی که دارای سابقه و تجربه زیاد هستند و هم کارگردانان و هنرمندان جوان و مستعدی که ناشناخته مانده‌اند، می‌توانند حضور پیدا بکنند.

او ادامه داد: البته اجرایی ‌شدن این فکر به دلیل کرونا که ۲ سال درگیرش بودیم، به تأخیر افتاد، اما الان که فرصت مناسبت تشخیص داده شده است مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد شرایطی را فراهم کرده که این جشنواره با یک رویکرد جدید و کامل‌تر ادامه پیدا کند. بنابراین دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد با عنوان «تئاتر و هنر پرفورمنس» در ۲ بخش برپا شده و برای اولین‌بار جشنواره‌ای با بخش «هنر پرفورمنس» برگزار می‌شود. چون در شهرستان‌ها بسیاری از هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در چنین جشنواره‌هایی هستند، این جشنواره از جغرافیای تهران فراتر می‌رود و مانند دوره اول که از شهرستان‌ها هم خیلی شرکت‌کننده داشتیم، این بار هم در سطح ملی، برای تهرانی‌ها و هنرمندان شهرستانی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر شهرزاد درباره کارگاه‌های آموزشی این رویداد اظهار کرد: در این دوره از جشنواره کارگاه‌های تئاتری در زمینه‌های بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، نمایشنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی تئاتر با حضور هنرمندان شاخص برگزار می‌شود. در کنار ورک‌شاپ‌های حرفه‌ای تئاتر، میزگردی در باره با تفاوت ماهوی و شکلی بین تئاتر و پرفورمنس خواهیم داشت که به صورت تئوریک و نظری به بررسی تفاوت‌های تئاتر متن‌محور و پرفورمنس و خط مرز بین این دو می‌پردازیم.

او درباره اسکان گروه‌های شهرستانی و تنوع آثار متقاضی جشنواره گفت: در این جشنواره هزینه‌های اسکان و پذیرایی هنرمندان شهرستان‌ها بر عهده جشنواره خواهد بود و جای نگرانی از نظر اسکان گروه‌های تئاتری شهرستانی نداریم. در این رویداد همه مضامین تئاتری مانند تئاتر بانوان، تئاتر مقاومت، تئاتر معلولان و … می‌تواند مورد توجه هنرمندان قرار بگیرد، به خصوص در بخش پرفورمنس تنوع زیادی خواهیم داشت چون یک قانون خاص بر پرفورمنس حاکم نیست. گرچه بخش اصلی جشنواره، همان تئاتر و نمایش‌های متن‌محور است، ولی بخش دوم جشنواره بررسی و تعریف تازه‌ای از هنر پرفورمنس خواهد بود که در عمل مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این رو جشنواره تئاتر شهرزاد به تنوع شیوه اجرایی بسیار اهمیت می‌دهد، چراکه هر پرفورمنس می‌تواند شیوه اجرایی خودش را داشته باشد و در این مورد هنرمند آزاد است تا هر شیوه‌ای را که بهتر با آن ایده‌هایش را مطرح می‌کند، به کار بگیرد.

دلخواه درباره فرآیند ثبت نام برای دومین دوره جشنواره توضیح داد: در این دوره نیازی به فرستادن متن نیست، بلکه طبق اطلاعات سایت جشنواره و فرمی ‌که آنجا موجود است، شرکت‌کنندگان و هنرمندان می‌توانند فرم را پر کنند و همراه با ۶ نسخه کپی از سی‌دی (CD) ویدیوی اجرای نمایش خود را به دبیرخانه جشنواره بفرستند. در ادامه بازبین‌ها از بین آثار رسیده به جشنواره، مناسب‌ترین و بهترین آثار را که شرایط جشنواره را رعایت کرده‌اند، انتخاب می‌کنند و برای داوری به مرحله دوم می‌فرستند و داوری نهایی آن‌جا صورت می‌گیرد.

این هنرمند درباره شرایط حضور نمایش‌ها در جشنواره بیان کرد: آثاری که در جشنواره تئاتر شهرزاد شرکت می‌کنند، نباید در تهران اجرای عمومی ‌داشته باشند. به این معنی که نمایش‌هایی که طی سال‌های گذشته یا هم‌زمان با جشنواره، در تهران اجرای عمومی‌داشته‌اند، نمی‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. از این نظر می‌توان گفت آثار برای تماشاگران تهران تازه و جدید هستند ولی اگر در جشنواره‌ای شرکت کرده‌اند و یک یا دو شب اجرای جشنواره‌ای داشتند و اجرای عمومی‌نرفته‌اند، ایرادی ندارد و شرایط لازم را برای شرکت در جشنواره تئاتر شهرزاد دارند. در عین حال هنرمندان شهرستانی اگر حتی در شهرستان خود اجرای عمومی ‌داشته‌اند، مانعی برای حضورشان در جشنواره تئاتر شهرزاد نیست. زیرا فقط نباید تا زمانی که جشنواره برگزار می‌شود اجرای عمومی ‌در تهران داشته باشند.

دلخواه هدف از برگزاری جشنواره تئاتر شهرزاد را گسترش فرهنگ تئاتر و ایجاد فرصت برای حرفه‌ای‌های تئاتر دانست که شاید کم‌تر فرصت اجرا برای‌شان فراهم باشد.

او ادامه داد: این جشنواره به هنرمندان جوان این فرصت را می‌دهد تا بتوانند خلاقیت تئاتری‌شان را بروز دهند و از طرف دیگر چهره‌های جدید تئاتری در حوزه‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری و طراحی را به جامعه تئاتر معرفی می‌کند. چنین جشنواره‌ای برای جوانان که در شهرستان‌ها تئاتر کار می‌کنند خیلی اهمیت دارد. از این رو هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد فرصت برای هنرمندان آماتور در زمینه تولید تئاتر و تشویق هنرمندان جوان به خلق آثار جدید است.

دبیر جشنواره با اشاره به این که جشنواره‌ها باید به محل گفت‌وگو میان اهالی تئاتر بدل شود، یکی از اهداف مهم این رویداد را تبادل فرهنگی بین افراد مناطق مختلف در سطح ملی، بین شهرستان‌های مختلف و پایتخت و در سطح بین‌المللی، بین فرهنگ عمومی‌ملل مختلف دانست.

دلخواه در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: معتقدم نباید جشنواره‌ها محدود به جشنواره‌های دولتی شوند و بار فرهنگی فقط بر دوش وزارت ارشاد و وزارتخانه‌های دیگر مثل وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بیفتد. البته بخش دولتی نقش و مسئولیت مهمی‌در باروری و اعتلای فرهنگ جامعه دارد، اما بخش خصوصی هم به طور مستقل می‌تواند ایده‌هایی را مطرح کند و بخشی از بار سنگین فرهنگ و هنر را به دوش بکشد.

علاقه‌مندان به حضور در دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد تا پایان اردیبهشت ماه برای شرکت در جشنواره فرصت دارند و هر فرد تنها می‌تواند در یک بخش حضور داشته باشد. بازبینی و داوری‌های مرحله اول در خردادماه انجام می‌شود و تا ۲۰ خرداد نتایج نهایی آثار برای اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد اعلام خواهد شد. جشنواره نیز تیرماه برگزار می‌شود.

کد خبر 671896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha