«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در اتفاقی نادر از تلاش‌های رئیس‌جمهوری کنونی کره‌جنوبی که در پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش قرار دارد، برای بهبود روابط تشکر کرد.

کیم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنان گرم رهبر کره‌شمالی خطاب به «مون جائه این» در رد و بدل شدن نامه‌ها کمتر از سه هفته قبل از پایان دوره مون بوده است.

تحلیلگران نسبت به اینکه پیام کره‌شمالی منادی بهبود گسترده‌تری در روابط باشد، تردید داشته‌اند و هشدار دادند که تمجید از مون می‌تواند تلاشی برای نشان دادن «یون سوک یول»، جانشین او به عنوان مسئول هر گونه وخامت بیشتر در روابط باشد.

رسانه دولتی کره‌شمالی اولین رسانه‌ای بود که این تبادل و تمجیدهای غیرمنتظره را به دلیل تلاش متوقف‌شده مون و دولت لیبرال او برای تعامل گزارش داد.

خبرگزاری دولتی KCNA کره‌شمالی گفت: «کیم جونگ اون از زحمات و تلاش‌های مون جائه این برای آرمان بزرگ ملت تا آخرین روزهای دوره ریاستش قدردانی کرد.»

در این بیانیه آمده است که مبادله نامه‌ها «بیان اعتماد عمیق آنها» بود.

این نامه‌ها در برابر پس زمینه تنش از زمان شکست مذاکرات کره‌شمالی و ایالات متحده آمده است. نشست سران در سال ۲۰۱۹، ماه گذشته زمانی که کره‌شمالی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را آزمایش کرد، و به تعلیق خودخواسته در سال ۲۰۱۷ پایان داد، رسما شکست خورد.

KCNA گفت، مون روز چهارشنبه نامه‌ای ارسال کرد و قول داد که با وجود وضعیت دشوار، تلاش کند تا بر اساس اعلامیه‌های مشترکی که در نشست‌های سال ۲۰۱۸ به دست آمد، پایه‌ای برای اتحاد ایجاد کند.

دفتر مون تایید کرد که او «نامه‌های دوستی» با کیم رد و بدل کرده است.

سخنگوی مون گفت که «دوران تقابل» باید با گفت و گو پایان یابد و تعامل بین دو کره اکنون وظیفه دولت بعدی است. مون همچنین نسبت به از سرگیری سریع مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای آمریکا و کره‌شمالی ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 671554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha