امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوری با بیان اینکه مسیر دیپلماسی به خوبی کار می‌کند و از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور نشده‌ایم، تصریح کرد: نه به زیاده خواهی‌ها توجه داریم و نه از خطوط قرمز خو عقب نشینی می‌کنیم.

امیر عبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان و فیصل المقداد وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه امروز (پنجشنبه) تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان سوم فروردین ماه سفری به دمشق داشت و با فیصل المقداد و همچنین بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود با بیان این‌که به طرف آمریکایی به صراحت گفته‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، گفت: اگر آمریکا واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزاری خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم.

محکومیت شدید هتک حرمت مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی امروز ضمن ابراز خرسندی از تداوم همکاری‌ها در سطوح مختلف و اهتمام خاص جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه بر توسعه روابط، از برگزاری نشست کمیسیون عالی مشترک با هدف سرعت بخشی به مناسبات اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی استقبال کرد. 

وی در ادامه ضمن اعلام محکومیت شدید هتک حرمت مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی و با بیان این‌که ما هر روز شاهد جنایات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی هستیم، ابراز امیدواری کرد که در آستانه روز جهانی قدس، پیام قوی و محکمی از سوی دولت‌ها و پارلمان‌های جهان اسلام و آحاد ملت‌های مسلمان در دفاع از فلسطین و قدس شریف و محکومیت تجاوزات صهیونیست‌ها ابراز شود.

حسین امیرعبداللهیان پیش از این نیز با ارسال نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان از رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پی تعرض اخیر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی با برخی همتایان خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

نه به زیاده خواهی‌ها توجه داریم و نه از خطوط قرمزمان عقب می‌نشینیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با فیصل المقداد درباره روند مذاکرات وین خاطرنشان کرد: تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و در این مسیر بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده خواهی‌ها توجه دارد و نه حاضر است از خطوط قرمز خود عقب نشینی کند.

وی همچنین یادآور شد: مسیر دیپلماسی به خوبی کار می‌کند و از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور نشده‌ایم. 

آمادگی سوریه برای برگزاری هر چه سریع‌تر نشست کمیسیون عالی مشترک

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه هم در این گفت‌وگو ضمن ابراز خرسندی از روابط عالی دوجانبه بین ایران و سوریه، آمادگی سوریه را برای برگزاری هر چه سریع‌تر نشست کمیسیون عالی مشترک برای توسعه همکاری‌ها اعلام کرد.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین جنایات صهیونیست‌ها و هتک حرمت مسجدالاقصی را شدیداً محکوم و از نقش و موضع اصولی رهبری و دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین قدردانی کرد.

فیصل المقداد افزود: اعلام روز قدس از سوی امام خمینی (ره) باعث شد یک رویداد جهانی شکل بگیرد که هر انسان شریف و صاحب کرامتی آن را ارج می‌نهد.

وزیر امور خارجه سوریه در پایان، سلام‌ها و تبریکات رئیس جمهور سوریه به مناسبت ماه مبارک رمضان و عید فطر را به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و ملت ایران ابلاغ کرد.

گفتنی است امیرعبداللهیان بعد از تصدی وزارت خارجه تاکنون سه بار به دمشق سفر کرده است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد و سوم فروردین ۱۴۰۱ نیز برای سومین بار به دمشق رفت. وزیر امور خارجه کشورمان ۱۷ مهر ماه در دمشق از سفر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به تهران خبر داد و سوریه را متحد استراتژیک ایران خواند و گفت: در روزهای سخت، متحدان و دوستان خودمان را تنها نخواهیم گذاشت.

پس از آن بود که «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰ وارد تهران شد و ۱۵ آذر ماه نیز در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد .وی در نشست خبری با همتای ایرانی گفت: امروز به دیدار با آقای رئیسی مفتخر شدم و در این دیدار پیام مکتوب آقای اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده نگاه ما به اهمیت روابط بین سوریه و ایران است. همچنین امروز دعوت رسمی اسد از آقای رئیسی برای سفر به سوریه را تسلیم کردم در این دیدار گفت‌وگوهایی انجام شد که بازتاب دهنده روابط ممتاز و راهبردی بین سوریه و ایران بود. 

کد خبر 671510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • تاخ IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 0
    توافق کنید به خاطر مردم
  • ناشناس IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    8 1
    این بازی‌ها بی فایده است،بایدمذاکره مستقیم انجام شود
  • علی IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 2
    تا مذاکره مستقیم وبدون واسطه انجام نشود به نتیجه مثبت نخواهیم رسید .راه دیگر اینکه ماهم آمریکا را تحریم کنیم اجازه فروش نفت را ندهیم