همشهری آنلاین: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نسبت به تصویب طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره‌‌های پخش مستقیم در توسط نمایندگان ابراز اطمینان کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید ابوطالب از تصویب این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد و افزود: طرح هم‌اکنون در نوبت طرح برای رأی‌گیری دوم است و چون اصل طرح را بیش از 150 نفر از نمایندگان امضاء کرده‌اند، طرح در صحن علنی رأی می‌آورد.

طراحان این طرح در بیان لزوم فوریت طرح عنوان کرده‌اند: «در راستای اجرای بند «ط» ماده 104 قانون برنامه چهارم توسعه جهت ایجاد شرایط لازم برای دریافت برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های اطلاع رسانی کابلی و کانال‌های ماهواره‌ای براساس ضوابط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و با در نظر گرفتن شرایط رو به توسعه و پیشرفت سریع کشور و جهان در عرصه تکنولوژی ارتباطات و با هدف صیانت از هویت و فرهنگی اسلامی ایران این طرح با فوریت تقدیم مجلس می‌شود.

براساس این طرح وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی و همکاری نیروی مقاومت بسیج نسبت به اعمال ممنوعیت ورود، تولید، توزیع، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره که فاقد مجوز قانونی است اقدام و متخلفین را به مراجع صالحه قضایی معرفی نماید.

همچنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر تا شش ماه پس از تصویب این قانون با راه‌اندازی حداقل سه شبکه تلویزیونی با گستره کشوری نسبت به دریافت و پخش همزمان آن دسته از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای که مغایر با ارزش و مبانی فرهنگ اسلامی ملی نباشد، اقدام نماید.

بار مالی ناشی از اجرای این ماده از محل پخش آگهی‌های بازرگانی در این شبکه‌ها و دریافت وجه در قبال صدور مجوز فعالیت مراکز خصوصی دریافت و پخش برنامه‌های ماهواره‌ای تأمین خواهد شد.

براساس بخش دیگر این طرح دولت موظف است مجوزهای لازم برای تأسیس مراکز خصوصی دریافت از ماهواره و پخش برای استفاده‌کنندگان عمومی را در چارچوب مواد این قانونی صادر کند.

مراکز «دریافت از ماهواره و پخش» موسوم به (د.م.پ) مؤسسات خصوصی هستند که با استفاده از تجهیزات فنی و دریافت از ماهواره، برنامه‌های رادیو تلویزیونی را دریافت و توسط ارتباط کابلی در محدوده مشخص جغرافیایی در ازای دریافت مبلغ توافق شده در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند.

براساس ماده هفت این طرح، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که لازم است برای انجام وظایف قانونی خویش از تجهیزات دریافت ماهواره استفاده کنند باید مجوزهای لازم جهت خرید نصب و استفاده از تجهیزات را از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با هماهنگی وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب نمایند.

وارد کنندگان، توزیع کنندگان تولیدکنندگان و نصب‌کنندگان غیر مجاز تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به مجازات نقدی از یکصد تا پانصد میلیون ریال محکوم می‌گردند.

کد خبر 6715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز