جمعه ۱۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 12 انفجار زنجیره‌ای در ایالت آسام واقع در شمال شرقی هند سبب کشته شدن 76نفر شد.

به گزارش  بی‌بی سی، این انفجارها روز پنجشنبه در شلوغ‌ترین مناطق ایالت آسام در فاصله زمانی یک ساعته در مرکز این ایالت و چند شهر دیگر روی داده است.

یک مقام پلیس آسام گفته است که بمب‌های استفاده شده عمدتا درون خودروها جاسازی شده بود. قوی‌ترین انفجار در مقابل دفتر یک مقام بلندپایه دولتی این ایالت روی داد.

باسکار جیوتی ماهانتا، بازرس کل ایالت آسام اعلام کرد: تحقیقات برای شناسایی نوع مواد منفجره به کار رفته در این بمب گذاری‌ها آغاز شده است.

پیش از ظهر دیروز تعداد تلفات انفجارها 56 نفر اعلام شده بود که با مرگ زخمی‌های این رویداد، تلفات همچنان در حال افزایش است. تعداد زخمی‌ها 300نفر اعلام شده است.

پلیس هند عصر دیروز اعلام کرد: یک گروه افراطی در پیامی کتبی به شبکه‌ای خبری، مسئولیت انفجارهای ایالت آسام را برعهده گرفته است.

نیروهای امنیتی هند ده‌ها سال است که با گروه‌های شبه نظامی جدایی طلب این منطقه مبارزه می‌کنند.

ایالت آسام هند از کانون‌های حملات جدایی طلبان از دهه‌ها پیش به شمار می‌آید. بیش از 10 هزارنفر در خشونت‌های جدایی‌طلبان طی یک‌دهه گذشته در این منطقه کشته‌ شده‌اند.

مقامات هند معتقدند احتمالا مظنون اصلی این انفجارها جبهه آزادیبخش آسام خواهد بود اما این گروه هرگونه دخالت در این بمب گذاری‌ها را رد کرده است.

ماه گذشته ایالت آسام صحنه درگیری میان قبایل ساکن در این منطقه و ساکنان مسلمان بود که 47 کشته بر جای گذاشت.

در پی این انفجارها، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با محکوم کردن آن گفت: برای چنین جنایات کورکورانه‌ای هیچ توجیهی وجود ندارد. آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان، با ارسال پیامی این حملات را محکوم کرد.

زرداری در پیام خود اعلام کرده است که تروریسم و افراط گرایی باید در تمامی اشکالش نابود و ریشه‌کن شود. وی همچنین تأسف و ناراحتی عمیق خود را از کشته شدن مردم بی‌گناه در این انفجارها اعلام داشته است.

رئیس‌جمهوری روسیه هم در پیامی به رئیس‌جمهوری و نخست وزیر هند حملات تروریستی روز پنجشنبه را محکوم کرد.

دیمیتری مدودف در این پیام ازاقدامات تروریستی در ایالت آسام ابراز انزجار کرده و خواستار مجازات عاملان اینگونه اعمال و جنایات ضدبشری و وحشتناک شد. رئیس‌جمهوری روسیه در این پیام همچنین با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

فرصتی برای تسویه حساب ها

 هنوز چند ساعتی بیشتر از انفجارهای ایالت آسام نگذشته بود که چپگرایان هند و در راس آنان حزب کمونیست این کشور سازمان‌های اطلاعاتی را به‌دلیل وقوع این انفجار مورد انتقاد قرار دادند.

دبیرخانه مرکزی این حزب، طی بیانیه‌ای در دهلی نو، گفت که انفجارهای بمب در ایالت آسام یک بار دیگر بی‌کفایتی سازمان‌های اطلاعاتی و انتظامی و نیز دولت‌های مرکزی و ایالتی را افشاکرده است

کد خبر 67106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز