چندی است که اظهارات فائزه هاشمی واکنش های زیادی را بر می انگیزد چنانکه اخیرا هم در یک جلسه اینترنتی در کلاب هاوس، موجی را در عرصه رسانه‌ای و افکار عمومی به وجود آورده است.

فائزه هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس: اظهارات اخیر فائزه هاشمی در یک جلسه اینترنتی در کلاب هاوس، موجی را در عرصه رسانه‌ای و افکار عمومی به وجود آورده است و با توجه به هم‌زمانی این اظهارات با اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در خلال برجام و همچنین با توجه به سنگ‌اندازی‌های آمریکا و شبکه داخلی آمریکا در ایران با این ادعا که اگر مذاکرات وین به شکست منتهی شود، مقصر سپاه است، اظهارات دختر هاشمی رفسنجانی در حوزه امنیتی قابل‌بررسی و پیگرد است و فائزه عملاً به‌عنوان پیاده‌نظام آمریکا در داخل کشور، به ایفای نقش پرداخته است.

فائزه در این بحث اینترنتی می‌گوید:

 "تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند! چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود"؛ این اظهارنظر در حالی از سوی دختر هاشمی بیان‌شده است که پیش از او سناتورهای جنگ‌طلب در حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز بایدن را تهدید کرده بودند که اگر تحریم‌های سپاه را لغو کند؛ از دولت او شکایت خواهند کرد.

البته فائزه هاشمی چندی پیش نیز درباره عدم انتخاب ترامپ در آمریکا ابراز شکایت کرد و حضور ترامپ در آمریکا را به نفع ایران و مردم ایران دانست، وی دراین‌باره گفت:

برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد.

شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتماً به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌های کمی شُل و وِل هستند؛ یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.

به هر جهت با توجه به این اتفاقات، به نظر می‌رسد نه محسن هاشمی و نه عفت مرعشی و نه دیگر فرزندان هاشمی، توان مقابله و مدیریت فائزه را ندارند؛ البته این عدم مدیریت درباره سایر خانواده هاشمی نیز مصداق دارد، به‌عنوان‌مثال عفت مرعشی در فتنه ۸۸، بدون اینکه شخصی از خانواده نسبت به اظهارنظرش انتقادی کند، اعلام کرد که اگر تقلب کردن، بریزید تو خیابان... درواقع فائزه و محسن و عفت مرعشی و شخص هاشمی نشان داده‌اند که این خانواده خود را حق مطلق می‌پندارند لذا هر عضوی از خانواده، هر موضوعی به ذهنش متبادر می‌شود را به زبان جاری می‌کند.

البته در اینکه فرزندان هاشمی به درستی تربیت نشده‌اند، بحثی نیست و هاشمی رفسنجانی نیز به همین واقعیت اشاره کرده است، در سال ۱۳۶۲ هاشمی رفسنجانی وصیت‌نامه مختصری نوشته است که در خاطرات سال ۱۳۶۲ او به چاپ رسیده است.

او در این وصیت‌نامه از دوستان خودخواسته است که نوشته‌های او را که چاپ‌نشده است منتشر کنند و نیز به تربیت فرزندان او توجه کنند، چراکه خودش به‌واسطه کارهای عمومی که داشته است نتوانسته این وظیفه را به‌خوبی انجام دهد. این بخش از وصیت‌نامه هاشمی رفسنجانی دقیقاً چنین است:

یک‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۶۲:

من مایلم نوشته‌های را که به چاپ نرسیده مخصوصاً فیش‌های کلید قرآن توسط افراد صالحی آماده چاپ و نشر گردد. اگر دوستانم این آرزوی من را برآورند ممنونم و ان‌شاءالله در اجر آن شریک خواهند بود. لابد دوستانم در تربیت فرزندانم _ که مسئولیت تربیت آن‌ها را به خاطر کارهای عمومی نتوانسته‌ام به‌خوبی انجام دهم _ توجه مبذول خواهند نمود.

فائزه هاشمی چه سوابقی در مخالفت با خانواده  و شخص هاشمی دارد؟

سال ۹۵ بود که در پی انتشار خبر دیدار فائزه هاشمی با چند نفر از عناصر فرقه ضاله بهاییت، موجی از اعتراض علیه وی و هاشمی رفسنجانی در محافل سیاسی و مذهبی به راه افتاد تا جایی که روزنامه جمهوری اسلامی در گفتگویی با هاشمی رفسنجانی نظر وی را در این زمینه پرسید و هاشمی مجبور شد بگوید که "فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند."

"وی افزود: فرقه ضاله بهاییت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته‌شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم."

بلافاصله بعدازاین اظهارنظر هاشمی، دختر خانواده واکنش نشان می‌دهد و بدون هیچ احترامی به نظر پدر در گفتگو با یورونیوز گفت:

"موضع من نسبت به بهایی‌ها، موضع حقوق بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این‌گونه تبعیض قائل شویم و این‌گونه ظلم به بهایی‌ها و سایر گروه‌ها مثل اصلاح‌طلبان کنیم، درست نیست. شما ببینید چقدر بچه‌های اصلاح‌طلب داریم که از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و زندان رفته‌اند به این دلیل که از حکومت انتقاد کرده‌اند. این‌ها ظلم است در مورد بهایی‌ها هم همین است. نگاه من، نگاه حقوق بشری است."

فائزه هاشمی در این گفت‌وگو مدعی شد که نگاه او به بهاییان در ایران حقوق بشری است و معتقد است که "ما در ایران داریم ظلم می‌کنیم نه‌تنها به این‌ها که به خیلی‌ها. منتهی میزان این‌ها از همه بالاتر است؛ و نباید این اتفاق بیفتد و ما باید رفتارهایمان را اصلاح کنیم."

دختر هاشمی گفت: من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی‌کاری ندارم خانواده ما اصلاً این‌طوری هستند و خیلی‌ها معتقد هستند چوب‌هایی که ما می‌خوریم و هزینه‌هایی که می‌دهیم به خاطر صداقت و سادگی‌مان است که نمی‌توانیم دروغ‌گو باشیم و تظاهر کنیم. الآن هم پشیمان نیستم.

بعد از این اظهارات دختر هاشمی مقابل پدر، هیچ‌یک از فرزندان، سخنان فائزه را محکوم نکردند و مشخص شد خانواده هاشمی نسبت به اظهارات همدیگر واکنشی ندارند و اگر تحت‌فشار قرار بگیرند ممکن است واکنشی داشته باشند.

بی‌توجهی فائزه هاشمی به اظهارات برادر بزرگ‌تر

مصداق دیگر درباره بی‌توجهی فائزه هاشمی به اظهارات برادر بزرگ‌تر بعد از فوت پدر، ماجرای حمایت دختر خانواده از بازگشت ترامپ به قدرت و تحریم بیشتر مردم ایران بود.

دختر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با وب‌سایت انصاف‌نیوز گفت:

"برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود، ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد."

فائزه هاشمی همچنین با توهین به شهید سلیمانی درباره حضور ایشان در محور مقاومت و مقابله با داعش گفت: "آقای قاسم سلیمانی قبل از رفتن به سوریه با پدرم مشورت کرد و ایشان به وی گفت نرو...، این‌همه از سیاست مقاومت و اقدامات ایران در منطقه دفاع می‌شود، درحالی‌که هر چیزی که نتیجه آن به توسعه ایران منجر نشود، نمی‌تواند کار مثبتی باشد... در ایام سالگرد ترور آقای سلیمانی، از یک نفر نمی‌شنویم که بگوید او چه‌کار کرد. پدرم درایت و آینده‌نگری قوی داشته که توصیه کرده به سوریه نروید و درست هم گفته است... نتیجه عملکرد آقای سلیمانی و یا نتیجه عملکرد ما به‌عنوان سیاست مقاومت چه بوده است؟ چه گرهی از مشکلات کشور ما بازکرده و چه مسیری برای توسعه ایران گشوده است؟"

در پی این اظهارات، محسن هاشمی در نامه‌ای به فائزه با منت گذاشتن بر سر نظام اسلامی آن هم به نفع خواهر خود، تلویحاً گفت که تو حق‌داری عصبانی باشی ولی این بار عذرخواهی کن...!

محسن در این نامه مدعی شد: "می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی."

محسن هاشمی در قسمت دیگری از نامه به خواهرش نوشت: "چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقه‌مندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و البته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد."

فائزه هاشمی باز هم به‌مانند سابق، پاسخ برادر به بدترین شکل ممکن داد و درباره محسن گفت:" از نامه محسن خوشحال شدم، سبب راحتی هم او و هم من گردید. چنین چیزی را بارها خواسته بودم و این اقدام اول او نبود. به او حق می‌دهم چون برای خودش آینده‌ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است."

قبلاً فائزه هاشمی در گفت‌وگویی با خبر آنلاین گفته بود: محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند.

به هرجهت، با توجه به اظهارات اخیر فائزه هاشمی و سکوت خانواده مقابل این ادعا، به نظرمی‌رسد که خانواده هاشمی هنوز تصمیم نگرفته است که می‌خواهد عضو از نظام اسلامی باقی بماند یا خیر، به عبارت دیگر، هرازگاهی یکی از اعضای این خانواده در فضای سیاسی کشور اظهاراتی را بر زبان جاری می‌کند که بهترین خوراک برای رسانه‌های معاند است و گاهی این حواشی در کنار تهیه خوراک رسانه‌ای، باعث کمک به دشمن در میدان دیپلماسی می‌شود.

کد خبر 670746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 32
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    10 2
    سکوت نشانه رضایت. تو هاشمی‌ها فقط بردار بزرگه محافظه کاره
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    19 1
    فائزه ترسی نداری که اینقدر بی محابا حرف میزنید؟
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    16 4
    خانم فائزه هاشمی بهتره اعلام کنید که ایا جمهوری اسلامی را دیگر قوبل ندارید؟ حرفات که اینو میگوید
  • انظر الی ما قال ولا تنظر الی من قال پاسخگو باشید IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    17 6
    انظر الی ما قال ولا تنظر الی من قال به جای تخریب و توهین پاسخ منطقی بدهید.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    25 18
    چون میدونن فائز شون عقلی نداره پس با سکوت باعث حفظ ملک و املاک میشوند و خرامان خرامان راهشون رو طی میکنن
  • سروش IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    11 5
    عامل بدبختی ایران تمام فشارهای اقتصادی بانک ها هستند نه فائزه بانک های کشور فاسدند کمتر کسی متوجه است فساد مضمن ایجاد کرده اند
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    17 24
    چرا سپاه پاسداران و قوه ی قضائیه با فائزه هاشمی رفسنجانی ملعون، این نطفه و لقمه ی حرام که به خون هزاران شهید و خانواده ی شهدا و مردم ایران داره خیانت میکنه ، برخورد جدی نمی کند؟!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    14 33
    فائزه هاشمی رفسنجانی ملعون نمی خواهد قبول کند که مردم در انتخابات ۸۴ دست رد بر سینه ی اکبر هاشمی رفسنجانی ملعون زدند و شکست سختی از رقیب خودش خورد و در سال ۸۸ فتنه ای ایجاد کرد و موسوی و کروبی را تحریک و ترغیب کرد که با رمز تقلب به خیابان‌ها بریزند؟!!!!!!!!!!!!!
  • FR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    21 17
    دمت گرم. واقعا مردی.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    26 9
    چطور شد حالا بچه های هاشمی خوب تربیت نشدن دقیقا وقتی انتقاد میکنند
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    16 22
    مسامحه زیاد در ابتدا باعث جری شدن این نوع افراد می شو د. اظهار نظر این افراد هیچ کاره خسارتی شبیه فتنه ۸۸ به بار می آورد. خواهشا یکی دهان این بانو را ببندد.
  • عباس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    11 7
    به جای این حرفها و انحراف افکار عمومی از گرانی، تورم، فقر زیر ده ملیون کاری برای ملت فلک زده بکنید... خانم هاشمی هم سالی یکبار کمی شوخی می‌کند
  • فرخ IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    16 17
    فکر کرده مغز متفکره هر چی به ذهنش میرسه به زبان میاره .
  • ققنوس IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    27 7
    هر کسی حق دارد نظر خود را نسبت به مسائل مملکت ابراز کند و اظهار نظر جرم تلقی نمی‌شود کما اینکه بسیاری از معتقدان جناح اصولگرایی نه نتها نظرات خود را نسبت به سیاسیون جناح مخالف ابراز می‌کنند بلکه به برخی از مقامات توهین حتی تهدید به مرگ می‌کنند اما هیچوقت اینگونه علیه شان موضع گیری نشده است فائزه هم نظر خودش را گفته و حرفه‌ای او ربطی به مرحوم هاشمی ندارد همانطوریکه موضع گیریهای اصولگرایان مدعی ذوب در ولایت ربطی به رهبری انقلاب ندارد ! بهتر است حرفهای ایشان را به مرحوم هاشمی ربط ندهید و سعی نکنید به هر بهانه ای ایشان را تخریب کنید چون هیچکدام از شماها یک هزارم حقی را که هاشمی بواسطه مبارزات قبل از انقلاب و زحماتش برای تثبیت انقلاب و نظام دارد ، ندارید
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    19 3
    یکی از دلایل محدودیت این فضا همین اطلاع رسانی افراد آگاه جامعه است
  • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    19 7
    مگه درکشورآزادی بیان وجودنداره که ازاین خانم اینهمه انتقادمیکنید
  • مهدی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    17 9
    آزادی بیان یعنی همین
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    11 15
    باسلام. سوابق خانواده ی هاشمی مشخص است کسانی که 40 سال است بر گرده ی نظام سوارند و می تازند سوابق قبلی مالی و جایگاهی این خانواده را در چهل سال قبل بررسی و با حال مقایسه کنید. سهم ملت را بردند و کارشناس هم شده اند!!!!
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    9 17
    خانم فائز هاشمی بهتره که ساکت شی
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    13 10
    انشالله خانم هاشمی همیشه سلامت باشند
  • محمد یاوری IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    9 15
    فاعزه .توکه کشته مرده امریکا هستی واز دشمن ایران) دفاع میکنی.دم تو بذار رو کولت از ایران برو حتما میگی با این همه ثروت و دارایی هام چه کار کنم .بماند. راجب تو حرف زدن خیلی زیاده .راجب سرداردلها شهید حاج قاسم گفتی چه کاری .حال تو بگو پدر چه کاری کرد ؟چون در حکومت بود استفادشم برد همینطور بچه‌هایش تا چند نسل از این ثروت استفاده کنید .بخاطر همین هم تو شدی ستایش کننده آمریکا .وبدگوی شهید قهرامان دله‍ا .والا خجالت داره .اگه بدونی خجالت چیه.
  • مهدی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 14
    آقا این لجن وطن فروش را ول کنید فکری به حال این مملکت وکارگران وگرانی های جامعه باشید فکری به حال این بانک های اسلامی که دارن ۴۰درصد سود (یا نزول)می‌گیرند کنید تا بها نه دست این قوم خیانتکار و جنایت کار ندیم