گسترش بیماری همه‌گیر کرونا باعث رفتارهای متفاوتی از سوی مردم با این بیماری شد که بسیاری از آنها متناسب با موقعیت و خصوصیات فردی و اجتماعی آنها بودند و هنوز هم شاهد ادامه این روند هستیم.

دكتر ناجي

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: مقابله با پاندمی کرونا تغییرات زیادی در سبک زندگی مردم به وجود آورده که در طولانی مدت، آنها را خسته کرده است؛ به گونه‌ای که گاهی راه‌های مقابله با آن را جدی نمی‌گیرند و با سهل‌انگاری‌های خود مانع از رهایی زودتر ما از خطرات احتمالی و شدت گرفتن این بیماری می‌شوند.

5508948.jpg

 ساده انگاری امیکرون

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان مسیح دانشوری درباره افزایش شهرهای قرمز می‌گوید : «با توجه به اینکه از  چند هفته پیش تعداد شهرهای  قرمز افزایش پیدا کرده؛ جدیدترین آماری هم که از رنگ‌بندی شهرها موجود است  نشان می‌دهد تعداد شهرهای قرمز از ۳۴ شهر به ۵۵ شهر افزایش پیدا کرده و همه این موارد نشان دهنده ساده انگاری نسبت به امیکرون است.»

ناجی می‌گوید ابتلا به این سویه هم به ویژه در سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین کسانی که واکسن  نزده‌اند یا دوز سوم را دریافت نکرده‌اند می تواند منجر به بستری و حتی مرگ شود. به همین خاطر در حال حاضر که شرایط چندان سخت نیست، عواملی مانند خسته شدن از مقابله با بیماری نباید مانع از توجه ما به رعایت موارد پیشگیری از بیماری شود.

آماده نبودن مراکز آموزشی   

به گفته ناجی، آماده نبودن مراکز آموزشی چه برای آموزش مجازی و چه برای بازگشت به آموزش حضوری و رعایت موارد پیشگیری از انتقال سریع بیماری به ویژه تهویه هوا و همچنین رعایت فاصله باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی برای شیوع بیشتر  بیماری شده است. به خصوص اینکه ممکن است دانش‌آموزان تبدیل به ناقلانی شوند که خطر آن متوجه خانواده‌ها و دیگر افراد دیگر جامعه شود.

توجه به واکسیناسیون جهانی

به گفته ناجی، یکی از عوامل مهم دیگر مقابله با خطرات و جهش‌های احتمالی دیگر ویروس کرونا افزایش واکسیناسیون است. با توجه به اینکه سرعت انتقال این بیماری بسیار بالاست؛ هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از دست‌یابی به ایمنی مطمئن باشد چون تا زمانی که خطر انتقال آن از  طریق کشورهای دیگر وجود داشته باشد  این بیماری نمی‌تواند ریشه‌کن شود. در واقع تنها زمانی می‌توان به ایمنی قابل قبولی در سطح دنیا امیدوار بود که حداقل ۷۰ درصد افراد در برابر بیماری واکسینه شده باشند.

ایمنی پس از ابتلا

ناجی می‌گوید ابتلا به بیماری هم می‌تواند تا چند ماه به افراد ایمنی بدهد. ضمن آنکه نمی‌توان مدت زمان خاصی را برای آن در نظر گرفت. چون ایجاد ایمنی برای هر فرد با توجه به شدت بیماری و شرایطی که دارد متفاوت است و نمی توان به سوالات زیادی که افراد برای آگاهی از  مدت زمان ایجاد ایمنی پس از ابتلا به بیماری دارند پاسخ یکسان و مشخصی داد. ولی می‌توان به طور تقریبی حدود دو سه ماه را برای آن در نظر گرفت. ضمن آنکه به دست آوردن هر گونه ایمنی چه با واکسیناسیون و چه براثر ابتلا به معنای آن نیست که می‌توان پروتکل‌های مقابله با بیماری را نادیده گرفت.

تشخیص آلرژی‌های فصلی از امیکرون    

مهم ترین آلرژی‌های فصلی به ویژه در فصل بهار، آلرژی‌های تنفسی هستند  که اگر در دستگاه تنفسی فوقانی باشند با نشانه‌هایی  مانند خارش، سوزش بینی، آبریزش و سر درد همراه هستند. بنابراین ممکن است با سرما خوردگی یا بیماری کرونا اشتباه شوند. گاهی نیز  آلرژی در دستگاه تنفسی تحتانی ایجاد می شود  که با سرفه هم همراه خواهد بود.

به عقیده ناجی، بهترین راه تشخیص استفاده از تست‌های تشخیصی کرونا به خصوص تست PCR  است. چون در صد خطا در تست‌های سریع بیشتر است. ضمن آنکه بهتراست افراد با داشتن نشانه‌های بیماری به خصوص اگرسابقه آلرژی هم نداشته باشند؛ چند روزی از دیگران فاصله بگیرند و پس از انجام آزمایش، حتی اگر پاسخ تست منفی بود؛ اما فرد علائم داشت ۴۸ ساعت بعددوباره  تست را تکرار کند. ولی متاسفانه در حال حاضر تعداد تست‌ها پایین آمده و این موضوع نیز کمک زیادی به چرخش بیشتر ویروس خواهد کرد.   

بنابراین  بهترین راه تشخیص حساسیت از اُمیکرون انجام تست است. ضمن‌آنکه  افراد مبتلا به علائم آلرژی باید تحت درمان قرارگیرند. در صورت بهبود و همچنین اینکه دیگر افراد  را مبتلا نکرده باشند می‌توان حدس زد که دچار آلرژی فصلی شده‌اند؛ چون بر خلاف بیماری کرونا،آلرژی، قابل‌سرایت نیست.

در صورت ابتلا به امیکرون هم کمترین میزان قرنطینه افراد ۵ روز است؛ البته در صورتی علائم بیماری آنها کاملا برطرف شده باشد.

کد خبر 670650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha