رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به تحریم شرکت روس آبارون اکسپورت روسیه از جانب آمریکا، بر ادامه همکاری‌های نظامی و دفاعی کشورش با ایران تأکید کرد

دیمیتری مدودف در یک نطق تلویزیونی که مهر از آن خبر داد، تحریم شرکت صادراتی تسلیحات روسیه توسط آمریکا را کوته‌بینانه توصیف کرد و افزود: اعمال تحریم‌ علیه شرکت‌های دولتی روسی فروشنده تسلیحات، تأثیری در فروش محصولات آنها به ایران نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: ما به تقویت و حفظ توان و ظرفیت دفاعی هم‌پیمانان خود ادامه خواهیم داد.
هفته گذشته آمریکا شرکت روس آبارون اکسپورت و شرکت‌های تابعه آن‌را با طرح ادعای کمک این شرکت به گسترش تسلیحات کشتارجمعی و برنامه تسلیحاتی ایران تحریم کرد.

در همین حال، وزارت دادگستری آمریکا برای توجیه اعمال تحریم‌های اخیر علیه شرکت‌های روسی و چینی، مدعی شد که صادرات غیرقانونی سلاح و تجهیزات نظامی به کشورهای دشمن آمریکا از جمله ایران، در حال افزایش است.

به گزارش ایسنا، آسوشیتدپرس با اشاره به این خبر به نقل از دین بوید، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا مدعی شد: نزدیک به نیمی از 145 شخص و شرکت متهم به انتقال غیرقانونی تسلیحات در سال گذشته، به‌دنبال صادرات به ایران و چین بوده‌اند. 

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم روز سه‌شنبه در مؤسسه مطالعاتی کارنگی با متهم‌کردن ایران به اجرای برنامه هسته‌ای نظامی، مدعی شد که هنوز برای متقاعد کردن ایران به آنچه وی کنار گذاشتن سلاح هسته‌ای خواند، دیر نشده است.

وی افزود: فکر می‌کنم فشارهای بین‌المللی و فشارهای اقتصادی که موجب بروز دشواری‌هایی در داخل ایران شده است، هنوز هم می‌تواند آنها را متقاعد کند که تغییری در سیاست‌های خود به‌وجود آورند.

تمایل به رابطه، بعد از شکست

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی نیویورک‌‌تایمز با بیان اینکه اخیرا بسیاری از مقامات آمریکایی خواستار گفت‌وگو با ایران شده و معتقدند که واشنگتن باید رفتاری را در قبال ایران در پیش بگیرد که سزاوار یک قدرت منطقه‌ای است، نوشت: در حالی که دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش به پایان خود نزدیک می‌شود، کاملا آشکار است که سیاست آمریکا در برابر ایران به‌عنوان کشوری که می‌خواستند تضعیف و تنبیه شود، شکست خورده است و ناگهان همه این عقیده را پیدا کرده‌اند که باید ایران را به رسمیت شناخت، به آن احترام گذاشت و مانند یک کشور قدرتمند با آن رفتار کرد.

کد خبر 67043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز