پوستری که طی روزهای اخیر با عنوان پوستر روز جهانی زنان روستایی با تصویری از زنان روستایی شمال ایران در فضای مجازی دست به دست می‌شود و حتی در برخی رسانه‌های رسمی نیز خبر آن منتشر شده، یک پوستر جعلی است که پیش از این نیز بارها در فضای مجازی بازنشر شده بود.

سازمان ملل متحد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  انتشار تصویری از یک پوستر غیررسمی با عنوان پوستر «روز جهانی زنان روستایی» در فضای مجازی و برخی رسانه‌های رسمی کشور طی روزهای اخیر به شکل گسترده‌ای مورد توجه کاربران و مخطابان قرار گرفته است. در این پوستر عکسی از زنان روستایی کشاورز شمال ایران دیده می‌شود که دور یک سفره در کنار شالیزار کنار هم نششسته‌اند. زنانی که در ایفای نقش و اثرگذاری بالای آن‌ها برای رونق فعالیت‌های کشاورزی بویژه در استان‌های شمالی هیچ تردیدی وجود ندارد و قاطعانه می‌توان گفت دست‌کم نیمی از آن‌چه در کشاورزی شمال ایران استخراج می‌شود حاصل تلاش آنان است. اما واقعیت این است که تصویر دست به دست شده با عنوان پوستر روز جهانی زنان روستایی جعلی است.

با این که این پوستر طی دو سه سال اخیر چند بار دیگر نیز در فضای مجازی بازنشر شده بود، اما این بار به شکل بسیار گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفت. تا جایی که در صفحه‌های شخصی برخی مسئولان و چهره‌های سرشناس نیز بازنشر شده است.

نکته قابل توجه این‌که در برخی صفحه‌های اجتماعی و رسانه‌های مربوط به استان‌های شمالی نوعی رقابت برای منتسب دانستن این عکس به آن استان نیز دیده شده است. در حالی که با نگاهی به این پوستر و در نظر گرفتن برخی معیارها می‌توان به نادرستی خبر استفاده از تصویر زنان روستایی شمال ایران برای پوستر روز جهانی زنان روستایی و جعلی بودن این پوستر پی برد.

انتشار عکس زنان شمال ایران در سازمان ملل؟ | ماجرای تصویری که دست به دست می‌شود

نخستین نکته برای شک کردن به واقعی بودن این پوستر، تاریخ نداشتن آن است. معمولا در پوسترهای اینچنینی که مربوط به روزهای جهانی ثبت شده در تقویم بین‌المللی هستند، سال انتشار پوستر نیز ثبت می‌شود. اما در این پوستر به جز یک لوگو و عبارت International Day of Rural Woman -روز جهانی زنان روستایی- و تاریخ روز و ماه یعنی ۱۵ اکتبر نشانه دیگری که بیانگر مشخصاتی واقعی از پوستر باشد دیده نمی‌شود.

نکته مهم دیگر که در این پوستر دیده می‌شود و می‌تواند دلیلی بر جعلی بودن آن باشد، اندازه غیراستاندارد آن در طراحی پوسترهای معتبر بین‌المللی است. معمولا پوسترهای اینچنینی مستطیل شکل هستند و در ابعادی استاندارد به صورت عموما عمودی و گاهی هم افقی طراحی می‌شوند. اما این پوستر هیچ کدام از این معیارها را ندارد.

جعلی بودن این پوستر را می‌توان از نبود طراحی در تصویر نیز دریافت. تصویری که از آن به عنوان پوستر روز جهانی زنان روستایی یاد می‌شود صرفا یک عکس است که زیر یک عبارت قرار گرفته و هیچ نشانه‌ای از طراحی پوستر و طراحی‌های هنرمندانه گرافیکی برای انتقال مفاهیم در آن دیده نمی‌شود.

ضمن این که ثبت شدن یک نشانی غیرمرتبط روی این پوستر نشان می‌دهد تصویری که دست به دست می‌شود غیرمعتبر است. روی کادر سبز رنگ در گوشه بالا و سمت راست تصویر نشانی @Roozh۳۶۵ نوشته شده که مشخص نیست مربوط به کدام صفحه در یکی از شبکه‌های اجتماعی است. طبیعتا روی پوستری با این فراگیری چنین نشانی غیرمرتبطی نباید ثبت شده باشد.

موضوع مهم بعدی که جعلی بودن این پوستر را تایید می‌کند، تاریخ واقعی روز جهانی زنان روستایی است که روی این پوستر جعلی هم قید شده است. ۱۵ اکتبر که در تقویم سازمان ملل با هدف حمایت از زنان روستایی به نام این گروه از زنان ثبت شده، مقارن با ۲۳ مهر است. در حالی که ۶ ماه تا روز جهانی زنان روستایی سال ۲۰۲۲ باقی مانده، عملا دلیلی برای انتشار پوستر این روز از سوی سازمان ملل وجود ندارد و باید چند ماه منتظر ماند تا پوستر روز جهانی زنان روستایی در سال ۲۰۲۲ منتشر شود.

با این حال شاید این ادعا مطرح شود که پوستر مربوط به سال‌های گذشته است. در عین حال که پیش‌تر عنوان شد در پوستر تاریخی که نشان دهنده سال انتشار باشد وجود ندارد، اما برای اثبات جعلی بودن این تصویر بازنشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی، کافی است یک جست‌وجوی ساده در سایت مرتبط به نشانی https://www.woman.ch/ یا سایت زنان سازمان ملل به نشانی https://www.unwomen.org/ داشته باشیم تا دریابیم که چنین پوستری وجود ندارد.

البته راه ساده‌تری هم وجود دارد؛ این که عنوان International Day of Rural Woman را به اضافه سال مد نظر در گوگل جست‌وجو کنیم تا پوستر سال‌های گذشته روز جهانی زنان روستایی را ببینیم و با مشاهده پوسترهای مختلف که معیارهای طراحی حرفه‌ای پوستر برای این مناسبت‌های بین‌المللی را دارند دریابیم که در هیچ کدام از پوسترها چنین تصویری استفاده نشده است.

در تصویر زیر پوسترهای ۹ سال اخیر روز جهانی زنان روستایی را کنار هم قرار دادیم که در همه آن‌ها معیارهای مشخصی مانند تاریخ، شعار، طراحی گرافیکی، استفاده از عکس‌های هدفمند و حتی اشاره‌ای به تاریخچه نامگذاری روز جهانی زنان روستایی دیده می‌شود:

انتشار عکس زنان شمال ایران در سازمان ملل؟ | ماجرای تصویری که دست به دست می‌شود

به نظر می‌رسد میل بالای فعالان حوزه زنان و بویژه مردم شمال کشور به ضرورت دیده شدن نقش و تلاش زنان روستایی شمال کشور در تأمین بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی و همچنین رد پای برجسته آن‌ها در اقتصاد کشاورزی و مشاغل بومی مانند دامداری سبب شده این پوستر غیرواقعی بدون توجه به درستی آن مورد توجه قرار بگیرد و بازنشر شود ، اما هر چند که نقش و اهمیت این قشر بر کسی پوشیده نیست و جای خالی تصویری از زنان روستایی ایران در پوستر این مناسبت بین‌المللی دیده می‌شود، باید پذیرفت که پوستر منتشر شده جعلی است.

انتخاب و ثبت کردن روزی به عنوان روز جهانی زنان روستایی ۱۸ دسامبر ۲۰۰۸ در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و از سال ۲۰۰۸ روز ۱۵ اکتبر مقارن با ۲۳ مهر به این عنوان نامگذاری شد.

کد خبر 670080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 101
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 53
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    197 8
    چون یه عده انسان ساده و ناشناس تو عکس هستن اینقدر جنجال درست کردن حالا اگه یه سلبریتی بود کسی دنبال ماجرا نمیرفت کلی هم تعریف میکردن چه عکس نازیه.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      163 5
      برنج خوشپخت و خوشمزه ایرانی که میل میکنید و البته نوش جانتان، دسترنج این زنان زحمتکش است. قشری کاملا تولیدگر. اگه رانتخوار بودند لابد خیلی به به و چه چه میکردند براشون.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      39 6
      نویسنده نگفته که عکس جعلی هست میگه این تصویر، تصویر برگزیده سازمان ملل نیست و با احترام به زنان زحمتکش روستایی این خبر دروغه
    • US ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      15 0
      نویسنده بقول قدیمیان:خودش بریده،خودش دوخته!.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    129 7
    خب حالا یعنی که چی این همه ایراد گرفتی اگه راست میگی خودت هم یک عکس از زحمت زنان روستایی بگیر ومنتشر کن.
  • مجید غفاری IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    176 9
    چرا میگید این پوستر دروغ من یه روستایی هستم وکشاورز زاده من خودم سر این چنین سفره ای بارها نشسته ام و بهمراه مردان وزنان زحمت کش غذا خوردم اگر قدر با فتوشاپ جلوه رویایی بهش دادن ولی اصل موضوع غیرقابل انکار اگر باور ندارید میتونید زحمت بکشید بیست روز دیگه به مزارع شمال سری بزنید و با این چنین سفرهایی روبرو شوید البته اگر لباس شما گلی نشه
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      15 3
      اصل ماجرا نگفتن دروغه ؛ بلکه این پوستر مال امسال نیست و گرنه این جور صحنه ها هر روز در مزارع به تصویر کشیده میشه ؛این بنده خدا می خواهد بگوید با زحماتی که زنان پا به پای مردان زحمتکش کشاورز فعالیت دارن رو سبک جلوه دادن!
  • مهدی شیرازی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    108 9
    حالا که چی جعلیه یا اصلیه تهش میخوای چی بگی؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    92 7
    چه جعلی باشه چه نباشه چه فرقی داره
  • حمید IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    74 8
    سلام حالا چرا شما بهت برخورد ازنطر ما شمالیها این عکس عین واقیعت
  • علی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    65 1
    الان چی جعلی هست
    • PL ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      20 5
      نظرات ‌بعضی ها رو آدم میبینه شاخ درمیاره از این همه هوش ودقت خوب بندگان خدا نگفته سفره یا عکس جعلی هستش بلکه گفته انتساب به پذیرش اون از طریق سازمان ملل دروفه
    • بنده‌خدایی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 3
      شما نماینده همه نیستی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    55 5
    با این تحلیلت به چی میخوای برسی؟؟؟
    • محمدمهدی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 1
      سلام ،اصل ماجرااین هست که اصلا جریان چیزی غیرازتعصبات ملی هست صحبت از عکس متعلق به سازمان ملل هست که دروغه نه اینکه چنین برنامه ای درکشورمانیست
  • مهدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    53 8
    حالا که چی. چه فرقی میکنه جعلی با اصلی.میشه توضیح بدین.حتما اینم کار امریکاست
  • محمود IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    60 4
    این یک تصویر واقعی از زندگی واقعی زنهای روستایی ما در شمال کشور است. این همه هیاهو که چی؟ می خواهید بگویید زنهای روستایی ما باید چه شکلی باشند که حقیقت داشته باشد؟ لطفاً قبل از اتلاف منابع مطبوعات و وقت مردم کمی به سفارش دهندگان این گونه ریپورتها صحبت کنید و بعد منتشر کنید. و یا از مردم واقعی روستا در مورد عکس نظر خواهی کنید که این عکس چطور است؟ راست است دروغ است؟ شاید صاحب عکس آمد و توضیح داد. بنظرم نظر نگارنده مقاله دور از انصاف و واقعیت است. کمی قدر و منزلت روزنامه همشهری نزد مخاطب حفظ کنید. متشکرم
  • محمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    51 4
    این تصویر که خوبه ، یه حس خوبی داره حالا جعل یا غیر جعل ،سازمان ملل تلاش زنان روستایی ایران رو به تصویر کشیده
    • بهاره IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      13 0
      هموطن محترم گزارش رو کامل بخونید بنده خدا چندبار گفته این عکس واقعیه و این صحنه تو شمال کشور ما زیاد اتفاق میفته فقط توضیح داده این عکس از طرف سازمان ملل انتخاب نشده یه عکس زیبا از کشور ماست نه عکس روز جهانی زنان روستایی همین بنده خدا این همه توضیح داده که قدر زنان روستایی رو همه میدونن این عکس هم واقعیه فقط اینکه برای سازمان‌ ملل انتخاب شده باشه دروغه
    • US ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      6 0
      بنظرم قسمت مهمش اینه که ما از سازمان ملل میخواهیم این تصاویر از زنان روستاهای کشورماهم بگذارند . باید این گلهای روی زمین ایران ، در دنیا دیده بشوند
  • اصلاجعلی نیست زنان روستایی همه جا شیرزن هستند ۰ها IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    54 5
    اصلا جعلی نیست زنان روستایی همه جا شیر هستند الکی ایراد نگیر ۰ها کاکا
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    44 3
    چرا جعلیه ؟؟چون زنان مازندرانی برای نشا به دشت میرن من بار ها و بارها این سفره و این مردمان واین کار هارو دیدم به نظرم واقعی واقعی
  • نمازی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    45 1
    من شمالی هستم زنان کشاورز گیلانی امروز هم همینطوریند روی زمین در کنار شالیزار برای عصرانه یا قبل ناهار باقلا پخته یا نان پنیر ووو میخورند الان دستمزد بدی ندارند ولی سختی کار دارند و البته بیمه ندارند و شغل فصلی هست
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 0
    اینها آدم ناباورن وبمزاقشان خوش نمی آید شاید سهمی گیرشان نمی آید
  • نجمه IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 0
    اصلا خودت ایرانی هستی؟
  • ناشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    17 1
    نون بربری اون وسط چی میگه؟ فکر کنم واسه بنگلادش... راستی اونا نون بربری دارن؟ چی میگه این نویسنده ؟ شبت بخیر... واضحتر از این؟
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    12 0
    شما اصلا چته اصل اصل نقشه گوگل بگیر برو همینجا تا بفهمی که اصله چرا زور الکی میزنی
  • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    13 1
    من نمی‌دونم موضوع چیه ولی این بنده خدا ها کاملا مشخصه کار مزرعه‌ای که داخلش هستند رو دارن انجام میدن و مشخصه که شغلشون همین شالیزاری هست موفق باشند
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    15 0
    توکی هستی که این ایرادات را میگیری.اشکالش کجاست .تعدا ی زحمتکش هستند دستشان دردنکنه.نوش جانشان
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 1
    من شمالی هستم ،این تصویر اصلا جعلی نیست من بارها با مادرم موقع نشا برنج با همچین زنهایی سر این سفره ها نشستم ،تازه اون زنها دست پاهاشون گلی هم بود هنوز صدای ناله های مادرم از درد دست و پاش از بس تو گل و لای همچین زمینهایی کار میکرد یادم میاد،این تصویر واقعیه چرا جنجال میکنی ،موقع نشا برنج برو شمال میبینی
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    22 0
    این تصویر کاملا واقعی هستش . من شمالی ام. بارها سر زمین پدربزرگم رفتم. خیلی باصفاست. تصویر بوی زندگی میده.
    • شهرام IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      18 3
      جالبه واقعا. این همه کامنت اومده، کسی هم دقت نکرده این گزارش داره چی میگه. نگفته عکس جعلیه. میگه پوستر جعلیه. یعنی چنین پوستری طراحی نشد. الحق که داغونین، داااااااغوووووووووووووووون
  • بهروز IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 0
    باسلام خسته نباشید خدمت زنان مردان کشاورز این عکس واقعی هست فتوشاپ نیست کسی که میگه فتوشاپی 10تا15روزدیگه بیاد ازنزدیک ببینه که 70درصدکارگران فصلی نشا خانمها هستند که تواین یکماه نشا ازصبح شروع میشه تاساعت 5 بعدازظهراصلا دروغ نمیباشد
  • صابرقدیمی اردبیلی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 1
    سلام.چرا مطلبی میزارید که انزجار مردم رو میطلبید مگه این عکس چه ایرادی داره؟
    • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      8 0
      این شیر زنان ایران هستند و هیچ مشکلی نداره مگه به کسی توهین شده در این عکس،،،،،،چرا روزنامه ها خودمان این شیر زنان را نشان نمیده
  • محمدرضا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 0
    فقط به صرف اینکه تاریخ نداره عکس جعلی هست چرا چون میخواین بگین زن توجامعه ما راحت هست وکار نمیکنه من جنوبی هستم افتخار میکنم زنان شمالی اینطوری دوش به دوش مردها کار میکنن اینا شیر زن هستن دمشون گرم
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    14 1
    اصلا همه متن رو نخوندن فقط نظر چرت دادن! نمیگه که عکس جعلیه خودمونم میدونیم بله این عکس واقعیه و در شمال واقعا همینطور ‌سر زمین در کنار هم غذا میخورن! میگه که این عمس به عنوان پوستر روز جهانی زنان روستایی از طرف سازمان ملل منتشر نشده! همین
    • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 1
      آفرین یک کلام و السلام
    • ایرانی IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      1 0
      داداشم شما خودتان را ناراحت نکن!این بنده خداها تازه از خواب بیدار شدن سرویس نرفته این مطلب را خواندن متوجه داستان نویسنده نشدن !!?بعد سرویس رفتن چشمشان. خوب می بینه مطالب نویسنده را !!?بعد میان کامنت معذرت خواهی برای ما میگذارند نگران نباش درست میشه!!
  • ایرانی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 0
    قشتگه،،،فضای عالی پنیر وسبزی تازه دوستانه وصمیمیت در کنار هم بوذن که مازندران شهر ما یاد باد،،،،
  • گیلانی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 0
    تهش چی... حالا اصل و غیر اصلش بماند
  • مریم IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 1
    سلام به نظرم خیلی هم درسته.واقعا زنان زحمت کش شمالی خسته نباشند.انگارسازمان ملل قدر زنان زحمت کش مارابیشترازخود ایرانی میداند.خداراشکر که چه جعلی وچه اصلی این عکس مطرح شده
  • علی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    چرا جعلی تو روز روشن به مردم دروغ میگین میخوان بگین زنان ایران تو اسایش و ارامش زندگی میکنن
    • ناشناس IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 2
      کار کردن عار نیست ما خیلیم در آسایش هستیم حالا اگه تو خارج کار میکردن اسمش می شد آزادی اینجا حتما اسمش میشه بردگی یا بیگاری کشیدن از زنان نه؟ ما کلا همینیم یکمم به حرفی که می زنید فکر کنید براتون همیشه مرغ همسایه غاز هست
  • مهدی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    12 1
    با سلام دوستانی که ناراحت شدن، توجه کنید نویسنده نگفته چنین زنانی وجود ندارن یا چنین عکسی گرفته نشده و موارد مشابه بلکه صرفا توصیح داده که این تصویر سازمان ملل با چنان عنوانی که ادعا شده بود، منتشر نکرده همین بقیه مواردی که دوستان مطرح کردن اصلا مد نظر نویسنده نبوده
  • حسین IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    درودب تو.وقعادرچه مواردی بعضی افرادازپوسترواهنگهای سنتی که مایع ناب مادی ومعنوی انرامخصوصا زنان بی ادعا باید باکرامت وازنزدیک مشاهده کرد.وقتی سنت روستایی با حرفه مزخرف بوم گردی بی هدف.مورداهانت.ودست اندازی به زیروبم سنت ناب وبی کلک روستایی موردهجمه وخوشگذرانی ووقت گذرانی میشود.یکی هست که فکرش رانمی کنی.ازش بدین شکل استقبال کند.
  • علی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    واقعا باید به عکاس این تصویر دست مریزاد گفت . من که از دیدن این خواهران زحمتکش و سفره ساده و جذاب آنها لذت بردم
  • شمالی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    من خودم شمالیم و شالیکار هستیم حالا عکسه یا پوستره بذار هرجور باشه همینشم گذاشتن خداروشکر
  • مهی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 0
    چی رو ثابت کنند که جعلی بزارند جز زحمت کش بودن و شرافت این زنا
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      سلام شمالیهای اصل زحمت میکشن غیرت دارن کار میکنند فصل کاشت برنج دست درد وپا درد دارن اما همچنان در فکر کار هستن واسه شما همزبان گیلانی بمیرم تی جانر ه بمیرم خسته نباشی
  • محسن IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    من میخوام بونم مشکلش چیه
  • شمالی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 2
    خود نویسنده این مطلب میخواد زحمتهای این بیچاره هارو پایمال کنه و بحثشو بکشه به سمت و سوی دیگه.جناب منتقد شما باید نیتشونو ببینین نه ایراد الکی بگیری باعث بشه چیزی که با ارزش تره رو یادمون بره!!! واقعا که....... متاسفم
  • بهروز IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 0
    اقای محترم ،کجای تصویر جعلیه . تصویر فوق واقعیت زنان پرشور و با غیرت سرزمین ایران ، از گیلان عزیز گرفته تا مازندران . همه زنان ایران غیور و استوار هستند . و زنان گیلان و مازندران مظهر صبر ، استقامت، پایه اصلی اقتصاد خانواده ، زحمتکش . جای پای زنان زحمتکش شالیکار را باید بوسید. این عکس واقعیتی است انکار ناپذیر ، و نشانگر فرهنگ معاشرت زنان شالیکار میباشد.که بر عکس مردان ایرانی در گروه و مشارکت ضعیف هستند زنان شالیکار بسیار قوی در ارتباط و مشارکت با همدیگه برای کارهای گروهی هستند.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      7 1
      برای همین هست که در شبکه های مجازی راحت مردم ایران را به جون هم میندازند، کمی به مطالب نوشته شده و گفته شده با دقت بیشتری توجه داشته باشیم تا برداشت و قضاوت نادرست از همدیگر نداشته باشیم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    چه جعلی چه واقعی باشد انچه مسلم این ظلم بر زنان قشر روستایی بیش از حد هست بر تمام روستاییان فشار اقتصادی بیش از حد هست محصولات شان جوابگوی نیاز زندگیشان نیست هنگام پیری هم بیمه روستایی ماهی ۳۰۰هزارتومان حقوق می ده عملا می گوید برو بمیر این جواب روستاییان زحمتکش هست
  • رضا ایمانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    احتمالا نمیخواسته بگه این عکس جعلیه میخواد بگه سازنده این پوستر یک فرد نا اشنا و برای هدف خاصی طراحی شده وگرنه خود عکس مشکل خاصی نداره . بخ احتمال زیاد یکی میخواسته همینجوری یه طرحی زده باشه
  • آبتین کلانتری IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 0
    چیش جعلی هست، من ساکن استان فارس هستم، در بعضی از مناطق فارس همین الان هم همچین سفره های با صفای مشاهده می کنیم. البته قبلاً شالیزار در استان فارس خیلی بیشتر بود که بدلیل خشک سالی الان کمتر شده است. درود بر زنان در تلاش روستای کشور خصوص شمال ایران
  • حسن IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    این تصویر درست است
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    واقعت تلخ وجعلیسن ۰۰۰۰وتکذیب میشه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 0
    اواسط اردیبهشت ماه تشریف بیرید شمال تاکید می‌کنم هرجای شمال که شالیزار داره..حتما بااین صحنه ها مواجه میشید.زنده باد بانوان زحمتکش کشورم..
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    که چی؟
  • مهدی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 0
    خب خیلی هم واقعی و طبیعی کجاش مشکل داره نکنه زنان روستاهای ما بجای گوجه و نون بره کباب می ذارن سرسفره وبا کت دامن هستن توی زمینها کجاش دروغ هست
  • وحید IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    سلام منظورت چیه از جعلی بودن عکس. عکس جعلی مگه داریم. چرا انقدر حاشیه دار و بیهوده گو هستی. جعلی یا مربوط به ایران نیست یا اصلا عکس نیست و نقاشی است که صحت ندارد
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    مگه چی شده نشان دادن فرهنگ ولباس ایران زمین چه ایرادی دارد خودتواصلاح کن برادر
  • کمالی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    منظور شما رو از جعلی بودن متوجه نشدم به لحاظ فنی شاید کپی باشه ولی عین واقعیته زنان روستایی سرتاسر کشور مَشغول کارند
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    خوب حالا واقعی نباشه شما چه جوشی هست میخوری
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 0
    جعل شما ها هستید این واقعیت زندگی میلیونها ایرانیه مگر شما گوش فیل خفته اید سرمایه مملکت توسط یه عده مسوول یقه سفید غارت شده توقع دارید مردم گوشت قرمز سر سفرهایشان باشد تازه خبر ندارید مردم نون نونوایی را داخل نون ساجی میذارند وتناول میکنند
  • بابک IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    خب منظور چیه اون که جعلی هست شمایین نه این زنان زحمتکش ایرانی
  • ناشناس IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    من که خیلی کیف کردم. یاد حدود سی سال پیش افتادم که زنان روستایی در اصفهان پا به پای مردان در مزارع برنج کار می کردند. واقعا این تصویر من را به سی سال پیش برد. خیلی عالی بود
  • محمد US ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    واقعیت همینه حالا چرا گیر دادید به عکس چند تازن روستایی ساده
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    بله این عکس خیلی خیلی طبیعی وهیچ ایرادی هم نداره حتی بعضی مناطق جنوبی به همین شیوه کارمیکنن توی جنوب ازاین صحنه ها زیاد مشاهده کردم.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 2
    سلام و عرض ادب محضر همه ی عزیزان . مفسر عکس نفرمود عکس جعلی هست فرمودن اینکه به عنوان عکس سال از طرف سازمان ملل انتخاب نشده و این خبر جعلی هست .
  • الم IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    جعلی خودتی
  • مینا IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 3
    البته چهر ه ها و مدل های لباس هم نشان می دهد که این خانم ها مال روستاهای شمال نیستند بیشتر شبیه شالیکارهای کلات مشهد می باشند با چهره های آفتاب سوخته
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    یعنی چی که این پوستر دروغه مگه ادماش فضای هستن که باور نمیکنین
  • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    کاملا واقعی هستش چون بهشون گفتند که میخواهند ازتون عکس بگیرند خودشون رو جمع و جور کردند و نحوه نشستن و مرتب کردن روسری و ...همه حمایت از این داره که عکس واقعی هستش از من بپرس که بچه شمالم
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 3
      حرف الکی نزن...نشستن سر سفره ووووومیشه که در خیلی جاهااینطوری باشه مثلادر روستاهای قزوین یاروستاهای الموت یامازندران یاطالقان وووو آخه این شدنظریه تودادی بدشم طرزلباس پوشیدنشان هم همینجوره چیکارکنن مانتوشلواربپوشن یابالباس مجلسی برن سرکار؟(یه موقع ندزدنت نابغه )😊
  • حسن IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 3
    شماهم عکس ارائه بدید نه اینکه دنبال تفسیر باشید جهان از تفسیر گذشت دنبال نقد باش دوست عزیز
  • رها IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    حالا چرا اینقدر آتیش گرفتی و هی میگی جعلی چته تو اصلا ؟؟؟
  • مریم IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    حالا هر چی قشنگ بود به دل نشست عکس
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 2
    منظور این گزارش این نیست که عکس جعلیه بلکه منظورش اینه که از طرف سازمان ملل متحد بصورت پوستر چاپ و منتشر نشده
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 1
    چه قدر جالب همه نقد ها رو خوندم قضاوت کردن بی مطالعه لطفا تمام متن رو مطالعه کنید حق با نویسنده هست اگه این پوستر رو سازمان ملل پوستر کرده باشه روش حکاکی می کنه جعل از این نظر که کسی به نام ساز مان ملل اینو چاپ کرده و این همه نشر خورده اتفاقی نیست
  • قربانی IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    چه این پوسترجعلی باشه یاخیر،این تصویر آشنای زنان کشاورز شمال هست
  • US ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 1
    یعنی چی این تصویر جعلیه؟تصویر به این زیبایی، بیانگر زنان زحمتکش مردم گیلان ومازندران، چرا باید انقد جنجال بپا شه برای یک پوستر واقعی وزیبا ،
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    شاید هزاران سفره ازاین دست زمان کاشت برنج در شمال داشته باشیم که چنین شیر زنانی در ایران هستند
  • محسن IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    زنده بادزنان زحمتکش روستایی ایرانی وزنده بادزن باغیرت ایرانی
  • شمالی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    درود و خسته نباشید به هر چی شمالی با مرام و دل پاک❤❤❤
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 1
    سبک نونشون شمالی نیس
  • اشکان IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    ما که سر این سفره ها بزرگ شدیم بدون تردید میتونیم بگیم که به هیچ وجه این تصویر جعلی نیست و مادران ما هستند که بعد از چند ساعتی کار طاقت فرسای کشاورزی مشغول خوردن صبحانه هستند!
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    اتفاقا خیلی هم واقعی است
  • ایرانی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    سلام نه تنها تصویر جعلی نیست بلکه فراوان ازاین سفره ها در مناطق مختلف شمال در مزارع شالیکاری دیده می شود
  • بابک ایرانی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    من یک کشاورز زا ده واهل شالیزارهای شمالم به عرض برسونم ک این سفره عصرانه این مادران عزیزاست وهیچ جعلی درکارنیست این عکس کجاوچرااستفاده شده کاری ندارم واصالت عکس کاملا درست است
  • مرتضی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    عکس رو مهندسی کردن من بامثل این خانمها کار کردم لباسها تمیز سفره پهن شده با چند نوع غذا یک گوشه تمیز نشستن از سبد ها خبری نیست کاملا مشخصه ساختگیه خانمهای کارگر کله سحرپشت وانت تو مینی بوس با سبد غذاشون راه میفتن تا زانو تو گل و خار هستن استثمار میشن کسی هم پیگیر کارشون نیست یک صنف ندارن از همه مظلوم ترن
  • US ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 3
    جالب بود بعضی ها حوصله خوندن خبر رو ندارند ولی حوصله شاهنامه نوشتن رو خوب دارند.نویسنده این متن دو تصویر رو مقایسه کرده تا فردا هرکی هرچی رو بهت قالب نکنه.
  • م IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    درود بر شیرزنان و شیرمردان زحمتکش سرزمینمان...
  • علی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    با سلام خدمت همه. دولت یا نویسنده یا هرکس دیگه میخواد بگه چنین چیزی نیست ولی باور کنید توی باتلاق یا آب کار کردن بسیار دشواره و خیلی سختی داره و اونهایی که کار میکنن نیاز دارن باید هم توی دنیا پخش بشه تا دولت بفکر باشه که اینهمه ذخایر ما داریم ولی بیشتر مردم محتاج نان شب هستن. هرچند درست بشو نیست مگر خدا کمک کنه یا امام زمان ظهور کنه.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    عکس زیبای شمال کشور ومردمان با غیرت وشرف ونان حلال خور آن حالم رو خوب کرد. حالا منتخب هیچ سازمان وگروهی نباشه . مهم اینه که غیرت وشرف وانسانیت وهمت پشتشه ، که خیلی ها توی جمهوری اسلامی به اون نیاز وافر دارن تا مثل این خوبان عکس، حرام نخورن ودروغ نگن وفریب ندن.خدا پشت وپناه همه باغیرتان کشورم. وتف به همه بی غیرتان بی شرم.
  • ایمان IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    نویسنده ناراحت چیه
  • ساسان IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    این خبر میگه این عکس واقعی است برای مردم شماله. فقط میگه از سوی سازمان ملل انتخاب نشده. نظرات نشان میدهد واقعا خیلی ها اصلا گزارش رو نفهمیدن. واقعا متاسفم از این مردم اخبار خون. اصلا نظرات نشان دهنده نفهمیدن است.
  • جابر علیپور CA ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام و خسته نباشید ، ایام مبارک ماه خدا را تبریک عرض می کنم . قبول باشد انشالله . در رایطه با عکس زنان زحمتکش شالیزاران شمال در سازمان ملل . این عکس را من از سال 2013 در فایل زیبای های ایران داروم . آرشیو زیبایی های طبیت در جهان بخصوص ایران ، در مجموع فکر بکنم بیش از هزار و پانصد باشد . می توانم با آرشیو شما هم هدیه بکنم . با تشکر . تورونتو/کانادا
  • تیمورحبیبی کوشکوهی IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    این عکس ها گوشه ای از واقعیت رانشان می دهد.مادر خدا بیامرز من نزدیک سی الی چهل سال درمزارع وباغات چای بی منت زحمت کشید و بصورت اسطوره از نظر سعی وتلاش وصداقت در منطقه ی خودمان(جعفرسرای رحیم آباد رودسر) مطرح است.به همه ی زنهای روستایی وشهری که خالصانه برای پیشرفت ایران تلاش می کنند تشکر وقدر دانی می کنیم.متشکرم.