جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

کمتر از ۲۰ روز دیگر «ایران» یوزپلنگ در اسارت زایمان می‌کند.

یوزپلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یکی از کارشناسان محیط زیست، گفت: ایران یوزپلنگ ماده مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی در سمنان باردار است و پیش بینی می‌شود بین پنجم تا دوازدهم اردیبهشت یعنی کمتر از ۲۰ روز دیگر زایمان کند.

مهدی نبیان با ابراز نگرانی از تغییر و تحولات مدیریتی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: این تغییر و تحولات ممکن است منجر به ناهماهنگی‌هایی در فعالیت مرکز تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی و باعث شود زایمان ایران، تحت الشعاع قرار بگیرد.

وی با احتمال نبود برنامه‌ای مشخص یا استفاده نکردن از تمام ظرفیت‌ها و تجربه‌های قبلی در خصوص زایمان ایران گفت: آشیانه‌هایی که در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی تعبیه شده و احتمالا ایران به یکی از این آشیانه‌ها برای زایمان خواهد رفت هنوز به دوربین‌های مدار بسته مجهز نشده و تازه در هفته گذشته مناقصه قرارداد خرید دوربین، روی سامانه دولت تعریف شد و این اقدامی دیرهنگام است و سازمان حفاظت محیط زیست باید خیلی جدی‌تر وارد عمل می‌شد.

نبیان در ادامه گفت: در صورت تولد توله‌های ایران برای تیمار و نگهداری از آن‌ها باید تمام جوانب را در نظر گرفت که هماهنگی با کارشناسان بین المللی، استفاده از ظرفیت کارشناسان داخلی، کنار گذاشتن رقابت‌های علمی و تنگ نظری‌های رایج از جمله این اقداماتی است و باید همه مثل تیم ملی به فکر گل زدن باشیم.

وی تصریح کرد: زایمان ایران اتفاق مهمی است و حداقل ۲۰ سال زحمت کشیده شده و هر اتفاق ناگوار و کوچکترین خطایی به سبب سوء مدیریت یا یک پیش بینی غلط یا یک اتفاق طبیعی پیش بینی نشده رخ دهد به حیثیت سازمان حفاظت محیط زیست لطمه خواهد زد.

این کارشناس محیط زیست گفت: یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای با ارزش است و برای تکثیر و زایمان ایران باید مثل یک تیم ملی عمل کنیم و اقدامات هماهنگ پیش برود.

کد خبر 670003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha