یک فعال میراث فرهنگی از فنس‌کشی و دیوارچینی در حریم درجه یک سنگ‌نگاره ساسانی «تنگ قندیل» خبر داد و آن را «نقض قانون» دانست. به گفته برخی باستان‌شناسان این نقش‌برجسته، صحنه‌ای از ازدواج بهرام دوم ساسانی با شهبانوی ایرانی را روایت می‌کند.

سنگ‌نگاره ساسانی تنگ قندیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سنگ‌نگاره «تنگ قندیل» در نزدیکی روستایی به همین نام از بخش چنارشاهیجان، توابع شهر کازرون در استان فارس واقع شده است. نقش‌برجسته در اندازه دو متر و ۸۰ سانتی‌متر در دو متر و ۱۰ سانتی‌متر روی تخته سنگی درون دره‌ای پهن و در نزدیکی بستر رودخانه‌ای فصلی تراشیده شده است.

در این نگاره دو مرد و یک زن دیده می‌شوند، فرد میانی یا همان شاهنشاه روی یک پای خود تکیه داده و دست چپ خود را روی شمشیر گذاشته و در حال گرفتن گُل از بانویی است. پوشاک او به‌ گونه‌ای‌ بالاتنه چسبان با یک شنل آویزان و شلوار گشاد چین‌دار است. در روبه‌روی او و سمت چپ، زنی ایستاده و روی پای چپ خود تکیه داده و با دست راست به پادشاه گلی را پیشکش می‌کند. او قبایی بلند بر تن دارد که تا زمین ادامه پیدا کرده است. پشت سر پادشاه و سمت راست نگاره، فردی حلقه‌ قدرت را در دست راست خود گرفته و دست چپ خود را روی شمشیر قرار داده است.

درباره نقش حجاری‌شده بر این تخته سنگ، باستان‌شناسان نظرات مختلفی دارند، از جمله این‌که برخی، پادشاه را نرسی (شاه ساسانی) و زن را آذرناهید مادر پادشاه می‌دانند و یا این‌که نگاره زن و مرد را به شاپور یکم و آذر آناهیتا (آذرآناهید) ‌ نسبت می‌دهند و برخی دیگر این سه نگاره را به ترتیب بهرام سوم جانشین شاه، بهرام دوم شاه ساسانی و همسرش شاپوردُختک می‌دانند که به هر روی، از نظر باستان‌شناسان یکی از زیباترین و ارزشمندترین سنگ‌نگاره‌های ساسانیان به شمار می‌آید، طوری که از آن به دردانه سنگ‌نگاره‌های ساسانی تعبیر شده است.

تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد

سیاوش آریا، کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی که اخیرا بازدیدی از این سنگ‌نگاره داشته است می‌گوید: در نوروز که همراه چند خانواده برای دیدن این سنگ‌نگاره رفته بودیم با این حصار و در بسته آن روبه‌رو شدیم! میراث فرهنگی نه تنها با فنس‌کشی و دیوارچینی در حریم این اثر تخلف کرده است که در نوروز، درست زمانی که مسافران و گردشگران فراوانی از آثار تاریخی بازدید می‌کنند، حصار کشیده‌شده را قفل کرده و بسته بود.

او دربارۀ به حصار کشیدن این اثر ساسانی، ‌ توضیح می‌دهد: ادارۀ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس پاییز سال ۱۳۹۹ خورشیدی در محوطۀ باستانی «تنگِ قَندیل» کازرون و برای پاسداری و حفاظت بهتر از سنگ‌نگارۀ ساسانی بهرام دوم، دست به دیوارچینی و فنس‌کشی در حریم درجه یک و با فاصله‌ای بسیار نزدیک با یادگار ساسانیان زده و آن را محدود و محصور کرده است که این روش کار، اَفزون بر آن که مورد اعتراض کارشناسان و کُنشگران میراث فرهنگی قرار گرفته، نقضِ قانون‌های میراث فرهنگی به شمار می‌آید.

این کنشگر میراث فرهنگی معتقد است‌: میراث فرهنگی با این اقدام حریم یادمان ملی را خَدشه دار کرده است و این کار با روح قانون میراث فرهنگی و منشورهای فراملی (بین‌المللی) حفاظت و مرمت آثار و قانون حریم و عرصۀ آثار تاریخی، ناهَمسان و ناسازگار بوده و تخلف به شمار می‌آید.

تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد

آریا یادآور می‌شود: برای روشن شدن داستان و چرایی انجام این مداخله‌ها در یک اثر تاریخی، همان سال ۱۳۹۹ به ادارۀ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفته و با مسوول حرایم میراث فرهنگی استان گفت‌وگو کرده و اعتراض خود را بیان کردم، ولی با شگفتی فراوان، دریافتم که خود مسؤول حرایم میراث فرهنگی جانمایی و دیوارکشی را انجام داده و طرح را به اجرا گذاشته است و کارمندان پایگاه جهانی بیشاپور نیز طرح را به پایان رسانده‌اند. همچنین زمانی که از مسؤول حرایم میراث فرهنگی استان پرسیدم آیا این طرح در شورای فنی اداره میراث فرهنگی مطرح شده و پروانه (مجوز) کار را دارد و این کار حریم یادمان ملی را خدشه‌دار کرده و تخلف به شمار می‌آید، پاسخ گرفتم که «این‌گونه کارها نیاز به مطرح شدن در شورای فنی و پروانه کار ندارد و از دید ما طرح خوب و درست است و هیچ ایرادی ندارد و اگر اعتراضی دارید بروید و با معاونت میراث فرهنگی در میان بگذارید»، شوربختانه این گونه پاسخ‌گویی‌های یک سویه با چنین ادبیات و شیوه‌ای در بخش‌های گوناگون اداری کشور رواج داشته و دارد و به یک رویه عادی از سوی برخی از کارمندان و مسؤولان دولتی تبدیل شده است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی همچنین به نظر باستان‌شناسان درباره حصارکشی این سنگ‌نگاره ساسانی رجوع می‌کند که چنین گفته‌اند: «فنس‌کشی و دیوارچینی باید بسیار ساده باشد و در صورت مخالفت سازمان یونسکو با طرح آن در آینده، باید بی‌درنگ برچیده شود. نه این‌که، با سنگ و سیمان و میله‌های بالاتر از ارتفاع سنگ‌نگاره، حصارکشی کنند. با این روش کاری، هویت محیطی و چشم‌انداز (منظر) آن به شدت به‌هم خورده است. در حریم آثار باید دست‌کم تا فاصلۀ ۱۰۰ متری، آن هم به شیوه نرده‌کشی آهنی حصارکشی کرد، آن‌هم نه تا این اندازه نزدیک.»

تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد

او اضافه می‌کند: بهترین کار برای حفاظت از این سنگ‌نگاره، نصب سازه‌های موقت برگشت‌پذیر بر بالای اثر است. روش محاصره کردن به هیچ روی در جهان امروز برای یک اثر تاریخی آن‌هم در محیط طبیعی و دست‌نخورده، قابل دفاع نیست. بدون تردید انجام چنین محدودیتی برای سنگ‌نگارۀ تنگ قندیل در محل زایش خود، پیش‌درآمد دست‌درازی‌های پسین به حریم آن خواهد بود و به گونه‌ای فرمان دست‌درازی را به دیگر نهادها در پیرامون آن صادر کرده‌اند. هرچند چنگ‌اندازی با استناد به این گونه محدودسازی، میراث فرهنگی را می‌تواند در محاکم قضایی به آسودگی محکوم کند؛ زیرا که آن‌ها محدوده را نشانه‌گذاری کرده و آشکارا وانمود می‌کنند که محدوده ما این بخشِ نشانه‌گذاری‌شده است! به همین سادگی. از دید حفاظت و چشم‌اندازِ اثر نیز این روش فاجعه‌آمیز است.

آریا می‌گوید:‌ به عقیده باستان‌شناسانی که نظر آن‌ها را جویا شده‌ام، بدترین شکل این روش کار، قطع دید بصری اثر با گردشگر و به گونۀ کلی بیننده است. سنگ‌نگاره را سراسر و کامل از بیننده دریغ کرده‌اند که خود سبب بروز ناهنجاری‌های بعدی همانند تحریک به بالا رفتن از نرده‌ها، احتمال دزدیده شدن آهن‌آلات، نابودی حفاظ و ... خواهد شد. کاش به همان دیوارچینی سنگی بَسنده می‌شد و دست‌کم حفاظت فیزیکی با استخدام یکی از بومیان منطقه، مورد نگرش قرار می‌گرفت.

تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد
سیاوش آریا: میراث فرهنگی با این حصارکشی نه‌تنها پیوند معنایی گردشگران با اثر را قطع و کور کرده که بی‌گمان میل بازدیدکنندگان را برای دیدن دوباره این این یادمان ساسانی کم خواهد کرد

این فعال میراث فرهنگی همچنین اظهار می‌کند: این فنس‌کشی عرصه نقش را محدود کرده است. باید در نظر داشت جدا از آن محدوده که شاید عرصۀ سنگ‌نگاره به شمار آید، حریمی گسترده‌تر با نگرش به بروز دست‌اندازی‌های احتمالی آینده، در نزدیکی سنگ‌نگاره در نظر گرفته شده که با ضوابط سخت باید مصوب شود. اگر زمین‌های پیرامونی آن نیز جزو منابع ملی است باید با همکاری ادارۀ منابع طبیعی و ملی استان فارس حریمی گسترده برای آن در نظر گرفته شود.

این کنشگر میراث فرهنگی متذکر می‌شود که اداره میراث فرهنگی بدون آینده‌نگری در بستر تنگه و رودخانه، گرداگرد سنگ‌نگاره را دیوارچینی و فنس‌کشی کرده است که بی‌گمان و در آینده‌ای نه چندان دور با بارش دوباره باران‌های فصلی و گاه سیل‌آسا، آسیب‌های برگشت‌ناپذیری بر دیوارچینی‌ها وارد می‌شود که تهدیدی جدی برای سنگ‌نگاره به شمار می‌آید و آن را با خطری بزرگ روبه‌رو خواهد کرد؛ زیرا سیل از بالادست و دامان کوه روانه شده و همۀ دیوارچینی‌ها را با خود خواهد برد. موضوعی که میراث فرهنگی هیچ‌گونه توجهی به آن نداشته است.

تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد
درحالی سعی شده با فنس‌کشی از این نقش‌برجسته حفاظت شود که این نگاره بر اثر عوامل طبیعی درحال تخریب است

او با این یادآوری که میراث فرهنگی معمولا با کمبود شدید بودجه روبه‌رو است، اظهار می‌کند: برچیدن این دیوارکشی و اجرای طرحی دیگر نیازمند بودجه‌ای جداگانه است که بی‌گمان از توان ادارۀ میراث فرهنگی خارج است و از دیگر سو، نقض قانون رخ داده و اعتراض کارشناسان و کنشگران میراث فرهنگی را در پی دارد. همچنین این روش [حفاظت] آبروی میراث فرهنگی را لکه‌دار می‌کند. از سویی، این اقدام مایه هدررفت بودجه و نابودی بیت‌المال می‌شود؛ زیرا سرانجام باید این دیوارکشی برچیده شود، وگرنه خطری بزرگ سنگ‌نگارۀ ساسانی تنگ قندیل را تهدید می‌کند.

آریا در اهمیت این سنگ‌نگاره توضیح می‌دهد: وجود سنگ‌نگاره‌ها در یک نقطه، نشانگر رویدادی تاریخی است که در آن مکان یا نزدیک به آن، رُخ داده است. محوطۀ باستانی تنگ قَندیل در دورۀ ساسانی جایگاه رویدادی تاریخی داشته که داستان آن بر سینۀ تخته سنگی سِتُرگ تراشیده شده است. این حجاری به سبب نزدیکی به شهر باستانی بیشاپور اهمیت خود را دوچندان نشان می‌دهد. برخی بر این باورند در این سنگ‌نگاره «شاهپوریکم» همراه با جانشین و بانو آذرآناهیتا نقش بسته است، گروهی نیز شاهنشاه را «هرمزدیکم» و بیشتر باستان‌شناسان و به‌درستی آن را «بهرام دوم» می‌دانند، اما آن‌چه مهم است، پیوستگی زنجیروار نقش سراب بهرام در نزدیکی نورآباد، تَنگ قندیل و تنگ چوگان است که بیانگر اهمیت و رویدادهای تاریخی در درازای این مسیر است که سرانجام به تنگ چوگان می‌رسد. با گذر از آن‌جا و در طبیعت دست‌نخوردۀ دریاچۀ فامور(پریشان)، نقش‌برجسته دیگری از دورۀ ساسانی خودنمایی می‌کند و در دنبالۀ این مسیر در «خندجان» یا سَرمشهد امروزی با سنگ‌نگارۀ «بهرام دوم و شکار شیر» روبه‌رو خواهیم شد. باید دانست سنگ‌نگاره‌ها کتاب گویای رویدادی هستند که در منطقه رُخ داده است و یا دست کم، هویت آن را بازگو می‌کنند.

سنگ‌نگاره‌ ساسانی معروف به «تنگ قندیل» سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد
سیاوش آریا: در گذشته برای سرقت این اثر با فرو کردن میله‌های آهنی در سنگ، تلاش‌هایی شده بود
تصاویر | عاشقانه ساسانی در قفس انداخته شد! | صحنه‌ ازدواج تاریخی که از دید مردم خارج شد
نقش‌برجسته ساسانی در سال ۱۳۹۱ که وضعیت بهتری داشت
کد خبر 669483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 27
  • Shahram mokhtari IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    68 4
    سلام میراث فرهنگی بهترین کار ممکن را انجام داد زیرا این اثر تخریب‌های انسانی زیادی در این چند سال دیده است
  • طوقی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    33 5
    ۲ تا آتش دان نقش رستم رو چند ساله فنس کشیدن
  • نوروزی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    42 4
    خب حتما برا حفاظت بوده دیگه
  • مخی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    29 9
    شکل مجسمه شاپور هست احتمالابعدشکست رم این شاهزاده خانوم عاشقش شده وعشق شان بین همه داستان بوده منجرب به این نقش شده این بانو شخص بالای بوده ک شاه هم اینقدافتخار کرده نقشش بکشد ازلباسهاشبیع شاه مشخصه از دربارزادگان هست
  • امیر IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    49 3
    کار خوبی انجام دادن چون بعضی ها قدر این میراث ماندگار گذشتگان را نمیدانند جاهایی دیدم که روی چنین میراث ارزشمندی یادگاری نوشته بودند کاش یه سایه بان هم روی این نقش برجسته ها میزنید که از تابش آفتاب بارش باران هم در امان باشه
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    55 4
    دو تا ایراد به این حرف شما هست . اول چرا قضیه سال 99رو حالا مطرح می کنید . چرا از همان اول پیگیری و اطلاع رسانی نکردید . دوم با وجود تخریب ها و بی مبالاتی بعضی از گردشگران که بعضا موجی تخریب این آثار می شود وجود حصار لازم هست . هر چند کافی نیست و باید جهت محافظت در برابر عوامل طبیعی هم اقدامی انجام شود .
  • کازرونی اصیل IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    45 6
    میفرماید چکارش کنیم بریم خرابش کنم که خیال همه راحت سه
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    41 4
    چقدر جالب توروخدامواظب باشین حیفه این آ ثارتخریب بشه
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    43 2
    برای آیندگان نگه میدارند،
  • ایرانی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    14 5
    قضیه مال سال ۹۹ بعد الان چرا می گید بهد برای محافظت جابجا شده خب چی میشه الان سر ستون ها تخت جمشید در موزه در تهران است موردی دارد
  • حسن IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    43 2
    خدا پدر مادر میراث فرهنگی رو بیامرزه ، بهترین کارو انجام داده والا روی تمام آثار باستانی با اسپری یادگاری نوشتن ، این یکی سال مونده حالا شما اعتراضی دارید ؟؟ ؟
  • مرتضی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    37 2
    فنس کشی ودیوار کشی کفایت نمی کند .برای اینکه از گزند سرما ویخ زدگی وخورد شدن حفظ شود لازم است سالنی زیبا ساخته شده که این سنگ نگاره در وسط آن قرار گیرد اگر در کشور های دیگر بود اینچنین کاری انجام میشد.ضمنا برای کلیه آثار باستانی از جمله گنجنامه ومجسمه هرکول وغیره نیز باید انجام شود.
  • من IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    31 2
    اگر بخاطر حفاظت بوده کار خوبی کردن
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    25 2
    بهترین کار را میراث فرهنگی انجام داده. دستشون درد نکنه. برای بقیه آثار هم بهتر هست همین کار انجام بشه
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    26 2
    اگر اطن آثار هنری ایران در هرکشوری بود به اندازه درآمد نفتی درآمد داشت افسوس کسی قدر نمیداند فقط کافی بود در یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس بود چند برابر درآمد نفتی از گردشگران درآمد کلانی بدست می آمد قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    20 4
    آفرین بسیار عالی تخت جمشید هم باید اين گونه بشه
  • داود IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    22 1
    حفاظت ازمیراث تاریخی وتمدن وفرهنگی ایران خیلی ضعیف است بجای حصارفنس بایست ازافتاب واب وبوران محافظت بشه ودست سارقان کوتاه شودومحیط برای بازدیدکننده گان وتوریسم مهیا گردد.
  • صدرالدین بامتی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    8 6
    سلام الان بهترین موقع اوردن اقای علی دایی برای سرمربی شدن تیم ملی و جناب اقای فردوسی پور برای گزارش بازیهای جام جهانی میتواند یک نشاط و خوشحالی در میان مردمان ایجاد کند
  • ابراهیم IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    14 0
    احتمالا برای اینکه افراد بی فرهنگ روی دیوار نگاره یادگاری حک نکنند
  • مریم IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    14 2
    از سازمان میراث فرهنگی سپاسگزاریم که با عمل درست حصار کشی بدور این اثر باستانی ، آن را حفظ کردند. کاش دور سایر آثار باستانی ایران هم چنین کنند. متشکریم از این فکر عالی . در کشور ایتالیا هم حصار کشی دور آثار باستانی انجام میدهند ، البته نگهبان و بلیط فروشی هم در جوارش میگذارند. در ضمن ،( کنشگر میراث باستانی) چیست ؟
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    12 2
    اولا : سپاس از حفاظ کشی دور این اثر . دوما اگر سازمان‌میراث فرهنگی تهران هم همت میکرد دور مقبره ی لطفعلی خان زند ، واقع در امامزاده زید بازار تهران هم حفاظ میکشید ، دیگر شاهد تخریب کامل قبر ارزشمند این دلاور سرزمینمان نبودیم کخ در سال ۹۰ تخریب شد و تابلوی باستانی آن به سرقت رفت.
  • حسن IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    11 5
    فکر کنم انگلیسی ها می‌خواستند ببرند بگذارند پیش منشور کوروش کبیر چون سنگ بزرگ و در دره بود نتوانستند.صدرصد شک نکنید
  • ن IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    12 14
    واقعا کسانی هستند که این دروغ ها باورشون بشه یه سنگ رو حکاکی می‌کنند میگن قدیمیه... کل تاریخ باستان ایرانی که امروز به خورد ملت می‌دهند جعلی و دروغه و ساخته یهودی هاست
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    12 9
    اتفاقأکاردرستی کردن وقتی یک عده هنوزفرهنگ نگهداری ازآثارباستانی رو ندارندو درفکر دزدیدن یک تکه سنگ ازاین شی باارزش هستند. خوبه که خودش اعتراف کرده یک عده سودجوقبلأمیخواستن این سنگ رو بدزدند. که البته کجا میخواستن ببرنش. الله واعلم
  • ملت IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    9 3
    اگر چنین اثار ی در هر کشوری بود .از اون بهترین بهره برداری را جهت گردشگری بهکار می بردنند ولی متاسفانه چرا دید مسولین نسبت به چنین اثاری منفی هست و اهمیتی قایل نمی شوند .دلیلش را نمی دانم. کلا ما مسلمانان با این چنین اثاری مشکل داریم .حال ریشه در چه چیزی دارد نمی دانیم اگر مورد را شفاف بدون سانسور اعلام می کردنند .که واقعا چرا .بهتر بود .همین کشور مصر به غیر از اهرام مصر و اثار باستانی هیچ چیز دیگری ندارد چزور دنیا را با کشف چنین اثاری به انجا میکشند و درامد خوبی هم برایشان دارد .با این همه اثار باستانی در کشور خودمان .بهترین منبع درامد برای کشور می توان ایجاد کرد ولی متاسفانه اهمیتی نمی دهند .چرا و به چه دلیل نمی دانیم ....
  • مهدیه IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    13 0
    به نظر من که کار بدی نیست تو ایران بعضیها اصلا به میراث فرهنگی اهمیت نمیدن یا تخریب میکنند یا سرقت،البته میشه به شکل بهتری اینکار انجام بشه
  • فردوسی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    10 0
    جای جای این سرزمین گنج از ۷۰۰۰ سال پیش وجود داره چرا فیروزاباد که توی دل کوه هست رو گرفته مگه چ موقعیت استراتژیکی وجود داره جز گنج و سرمایه های کهن؟
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    13 0
    یه سایه بان براش درست میکردن تا همچین نقشی درشیرازهم هست روی دیواره ای کناریه برمک بودکه میگن آبش خشک شده اونجاهم برا اون نقش سایه بانی درست نکردن فرسایش داره ازبین میبره این نقش برجسته هارا
  • پیرمرد IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    8 1
    خسته نباشید خداقوت خدمت عزیزانی که از منابع تاریخی هویتی ملی کشورم تلاش میکنند
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 5
    نقش برجسته ای که در طی دو هزار و پانصد سال در مقابل باد و باران دوام آورده حالا چطور از سال نودویک تا حالا اینهمه تخریب شده بقول شما بخاطر باد و باران؟دو هزار و پانصد سال چطور به اندازه ده سال تخریب نشده ؟این آسیب با اسید یا مواد شیمیایی دیگر ایجاد شده و بدون شک این در راستای همان سیاستی است که تخت جمشید و طاق بستان و صدها آثار تمدن ایرانی را نابود شده میخواهد و در این چهل سال هر آسیبی که توانسته به این آثار زده.
  • رضا IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 2
    احسنت شیر مادر ت حلال
  • فلا IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    بنده خدا این کار را انجام داده که زیرخاکی را خودش ببره
  • هخامنش سعیدی IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    اینک با دیوار کشی که بهتر شده است. کسی به آن دست نمی زند و خط نمی اندازد
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    لطفا ادرس را درست بنویسید شهرستان کوه چنار .مردم این منطقه خون دلها خوردن تا توانستند حق خودرا بعدازچند دهه بگیرند کم لطفی میشه اگر درست شهرستان رابه مردم عزیز ایران معرفی نکنید
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    روستای قندیل ازتوابع شهرستان کوه چنار .ربطی به کازرون نداره .لطفا دقت کنید.خصوصا مردم باغیرت کوه چنار که همگی عشایرزاده وباصفا هستید تلاش کنید درمعرفی شهرستان به ایران عزیز تا بدانند یکی ازنقاط استراتژیک به لحاظ جغرافیایی که راه چندین استان مهم کشورازاینجاست
  • ایزدی IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    چند سال قبل نزدیک این صخره منقوش تخریب کردن، ترس و نگرانی اون زمان رو فراموش نمیکنم، چاره ای نیست باید فیزیک بنا حفظ کرد، البته مراقبت های دیگه هم لازمه
  • دژپل IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    کاربسیارخوب ودرست والبته کمی انجام داده اند.اگر شما دقت کنید متوجه می شوید که چه تخریب بزرگی روی نقش ها صورت گرفته.وقتی بارها قصد سرقت آن را داشته اند.باید دیوارهای چند لایه دورش می کشیدند.واقعا افراد عوضی وخائن زیادی وجود دارد
  • یک ناشناخته IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    دقیقا چرا ناراحتید؟😐 کار خوبی کرده،هیییییچ جای دنیا آثار باستانی رو به امان خدا ول نمیکنن تا یه مشت بی فرهنگ از بین ببرنش،کارشون خیلی هم عالی بوده دستشون درد نکنه،فقط ای کاش از خطر وقایع طبیعی هم حفظش کنن👌🏻