۱۲ آوریل هر سال، مصادف با ۲۳ فروردین، به عنوان روز جهانی کودکان خیابان انتخاب شده است تا توجه مردم جهان به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ را به موضوع کودکان خیابان جلب کند؛ موضوعی که این روزها در محله‌ها و نقاط مختلف تهران با آن مواجهیم.

کودکان خیابان.jpg

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: یکی از اهدف نامگذاری ۲۳ فروردین ذیل عنوان روز جهانی کودکان خیابان، آگاهی‌بخشی درباره‌ آسیب‌هایی است که کودکان خیابان سراسر جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند.

اولین بار حدود ۱۱ سال پیش، یعنی سال ۲۰۱۱، به ابتکار «کنسرسیوم کودکان خیابان»، دوازدهم آوریل به عنوان «روز جهانی برای کودکان خیابان» انتخاب شد. این کنسرسیوم معتقد است بیشتر کودکان خیابان از حقوق سرشتی و ابتدایی خود، مانند مراقبت‌های بهداشتی، بهره‌مندی از عدالت هنگام آسیب دیدن و آزار و اذیت نشدن محروم می‌شوند. (حقوقی که برای بیشتر ما معمولی و در دسترس هستند.)

روزی برای کودکانی که در خیابان زندگی می کنند

کتابخوانی؛ دریچه ارتباط با کودکان خیابان

این روز بهانه خوبی است برای ارتباط موثر با کودکان خیابان و دعوت آنها به خواندن کتاب، چراکه موجب می‌شود اهمیّت رعایت حقوق قانونی آنها را بهتر بشناسیم.

در ایران نیز برخی نویسندگان دست به قلم برده‌اند و با موضوع کودکان خیابان کتاب‌هایی نوشته‌اند. یکی از کتاب‌های خوب و تاثیرگذار در این زمینه کتاب چتری با پروانه‌های سفید، نوشته فرهاد حسن‌زاده، است. این کتاب با تصویرگری غزاله بیگدلو توسط انتشارات فاطمی در سال ۹۶ منتشر شده است و از جمله کتاب‌های تاثیرگذار با موضوع کودکان خیابان است.

ماجرای کتاب هم از این قرار است: مریم و علی، خواهر و برادری که سر چهارراه گل‌فروشی می کنند، باید خیلی سریع گل‌ها را بفروشند و برای تحویل سال پیش مادر برگردند، اما مردم درگیر روزمرگی‌های زندگی خودشان هستند.

این کتاب در کتابخانه‌های عمومی اشرفی اصفهانی، بقیه الله (عج)، پیروزی، شهدای نیروی زمینی، شهید مطهری، علامه دهخدا، علامه طباطبایی، مرکزی (پارک شهر)، هفده شهریور و ولیعصر(عج) تهران موجود است و می‌توانید با مراجعه به آنها کتاب را به امانت بگیرید.

روزی برای کودکانی که در خیابان زندگی می کنند

کد خبر 669427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha