اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی است که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند. این مسئله به‌ویژه در کنار اسنادی که نشان می‌دهد آمریکا به‌دنبال بهره‌جویی از حضور داعش در سوریه و عراق بوده حائز اهمیت است.

مذاکرات وین

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: فرافکنی‌ها و تناقض‌گویی‌ها پیرامون گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری‌اسلامی‌ایران و ۱+۴ ازسوی واشنگتن ادامه دارد و مقام‌های سیاسی این کشور همچنان درحال ایجاد مانع در مسیر تحقق «توافق خوب» در مذاکرات وین هستند. بر همین اساس هم هست که واشنگتن نه‌تنها اراده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای سال۲۰۱۵ از خود نشان نمی‌دهد، بلکه مواضع مسئولان این کشور هر روز بر حجم ابهام‌ها و تناقض‌ها می‌افزاید.

در این راستا، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد که توافق با ایران در مذاکرات وین نه قطعی و نه نزدیک است. براساس آنچه فارس گزارش داده، علاوه‌بر این، جالینا پورتر درباره موضع‌گیری اخیر «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که گفته بود با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» مخالف است نیز گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با ژنرال میلی مبنی بر اینکه «نیروی قدس سپاه پاسداران تروریست هستند» هم‌نظر است.

مارک میلی اخیرا در جلسه‌ای در مجلس سنا در پاسخ به سؤال یکی از سناتورها گفت که از خارج کردن نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» حمایت نمی‌کند. او گفت: «من نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی می‌دانم و از خارج شدن آنها [از فهرست سازمان‌های تروریستی] حمایت نمی‌کنم.»
پیش ‌از آن نیز آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی از اظهارنظر مستقیم درباره موضوع سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی خودداری کرده بود.
دولت آمریکا فروردین‌ماه سال۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این نخستین‌بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای‌عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.
پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز، به‌عنوان نخستین رسانه‌ای که اسفندماه۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این‌باره را گزارش کرد، نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) روبه‌رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات‌متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، درصورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلا «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی است که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند. این مسئله به‌ویژه در کنار اسنادی که نشان می‌دهد آمریکا به‌دنبال بهره‌جویی از حضور داعش در سوریه و عراق بوده حائز اهمیت است.

پیش‌تر اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهند هیأت حاکمه آمریکا بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از مارس۲۰۱۱ و حمله داعش به عراق در سال۲۰۱۴ به‌دنبال بهره‌برداری‌های مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهدافش در منطقه بوده است.

در جریان تحولات سوریه و عراق، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که ادعا می‌کرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شده در مقاطعی حتی به نفع داعش وارد عمل شد و با بمباران مواضع گروه‌های در حال مبارزه با این گروهک تروریستی راه را برای پیشروی‌های آن هموار کرد. به‌عنوان مثال، شهریور ماه سال۱۳۹۵، ۴جنگنده ائتلاف آمریکا مواضع ارتش سوریه را که در حال مبارزه با عناصر داعش در نزدیکی فرودگاه شهر «دیرالزور» بودند، بمباران کرده و ۸۳نظامی این کشور را به شهادت رساندند.

این ائتلاف، خردادماه سال۱۳۹۴ هم با آنکه طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی از قصد داعش برای حمله به شهر «رمادی»، مرکز استان الانبار عراق مطلع بود هیچ اقدامی برای جلوگیری از کاروان داعش در راه شهر انجام نداد.

شبکه خبری بلومبرگ در آن زمان به نقل از منابع و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد نظامیان این کشور درحالی نظاره‌گر سقوط رمادی بودند که از قبل از برنامه داعش برای حمله به این شهر خبر داشتند. ازسوی دیگر اما یک سناتور آمریکایی گفت که دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران ایران را از فهرست تروریستی آمریکا حذف کند.

دن سالیوان، سناتور جمهوریخواه آمریکا پس از آنکه مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنان خود در کنگره ادعا کرد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران «گروه تروریستی» است به آن واکنش نشان داد و نسبت به حذف نام سپاه از فهرست آمریکا از سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی ابراز نگرانی کرد.

وی در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سازماندهی تروریستی برای تأمین یک توافق جدید با ایران حذف کند.» این سناتور جمهوریخواه در ادامه با طرح ادعاهای واهی علیه سپاه پاسداران، از موضع‌گیری اخیر مارک میلی علیه سپاه استقبال کرد.

کد خبر 668741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha