همشهری آنلاین: فدراسیون بین‌المللی بسکتبال با ویلچر تیم ملی ایران را تا سال 2013 از حضور در مسابقات رسمی محروم کرد.

به گزارش ایسنا تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران به دلیل عدم شرکت در دیدار مرحله‌ یک چهارم پایانی بازی‌های پارالمپیک پکن برابر آمریکا و به استناد قوانین داخلی IWBF، توسط کمیسیون قضایی و انضباطی ضمن محرومیت تا اول ژانویه 2013 به پرداخت پنج هزار دلار جریمه نیز محکوم شد.

براساس این محرومیت، هیچ یک از مقامات، بازیکنان و یا هر کدام از اعضای تیم بسکتبال با ویلچر ایران حق شرکت در مسابقات و رقابت‌های بین‌المللی و یا بازی‌های دوستانه و باشگاهی را ندارند. در صورت هرگونه عدم پیروی از این رای، محرومیت های بیشتری برای ایران در نظر گرفته خواهد شد.

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران اجازه حضور در مسابقات پارالیمپیک لندن 2012 را ندارد.

فدراسیون بسکتبال با ویلچر ایران اکنون حق فرجام‌خواهی درمورد تصمیم اعلام شده توسط شورای اجرایی فدراسیون بین‌المللی بسکتبال با ویلچر را طی دو ماه آینده دارد.

به هر حال این محرومیت برجای خود باقی است و هرگونه تصمیم دیگری باید توسط شورای اجرایی اعلام شود.

تصمیم‌گیری سیاسی
در همین حال رییس کمیته‌ی ملی پارالمپیک در این باره گفت : ایران از موضع خود هیچ‌گونه عقب‌نشینی نخواهد کرد و بر اهداف خود کاملا مصمم است.

محمود خسروی‌وفا اظهار کرد: ایران به دلیل تغییر برنامه‌ بازی‌های پارالمپیک پکن (جابجایی بازی 58 با دیدار 57) در اعتراض به نحوه‌ی برگزاری مسابقات از دیدار مقابل آمریکا انصراف داد. این نوع برخورد از سوی مسوولان فدراسیون جهانی خود به تنهایی می‌توانست یک نوع برنامه‌ریزی سیاسی باشد.

وی افزود: تغییر جدول مسابقات از دو جنبه قابل بررسی است. جنبه اول حرکت سیاسی است که برمبنای نتیجه‌ی بازی ایران و آمریکا، نحوه‌ی بازی اسراییل و کانادا تغییر کند و جنبه دوم به دلیل اینکه رییس فدراسیون جهانی در برگزاری مسابقات اعمال نفوذ داشت، ساعت نامناسب را به تیم ایران و ساعت مناسب را به تیم خودش داد.

رییس فدراسیون جانبازان و معلولین متذکر شد: براین اساس ایران به طور رسمی وظیفه‌ خودش را انجام داد و اعلام کرد با توجه به اینکه جدول مسابقات از چند ماه قبل و حتی پیش از آغاز بازی‌ها ابلاغ شده است، تغییر این جدول 24 ساعت قبل از بازی منطقی و فنی نیست. متاسفانه مسوولان برگزاری در پی اعلام نظر ما عنوان کردند که اگر تیم بسکتبال ایران در دیدار مقابل آمریکا حضور نیابد، از ادامه‌ی رقابت‌ها محروم خواهد شد که ما این مساله را پذیرفتیم.

رییس کمیته‌ی ملی پارالمپیک ادامه داد: در گام بعدی مسوولان فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر اعلام کردند که تصمیم نهایی‌شان را در آینده‌ای نزدیک به ایران اعلام می‌کنند که چه نوع تنبیهی برای ما در نظر خواهند گرفت. البته در همان زمان کمیته‌ی برگزار کننده و IPC از اینکه تیم ایران به قانون احترام گذاشت و دهکده را ترک کرد، از ایران تشکر کردند و این اقدام ایران را که موضعی معقولانه و غیر سیاسی بود، امیدوارکننده خواندند.

خسروی‌وفا خاطرنشان کرد:  ما صحبت‌های گذشته را با استدلال‌های قوی‌تر ارایه کردیم اما هنوز به این رای اعتراض نکرده‌ایم، حتی اگر ترتیب اثر ندهند، این فرصت دوباره وجود دارد که به مقامات قانونی و بالاتر اعتراض کنیم.

رییس کمیته‌ی ملی پارالمپیک در پایان تاکید کرد: هنوز بر اهداف خودمان مصمم هستیم که این تصمیم خلاف مقررات فنی است و می‌تواند پیامدهای کشوری و سیاسی را برای کانادا به همراه داشته باشد. بنابراین از موضع خودمان در رسیدن به حقانیت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران از پارالمپیک کنار کشید

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در چارچوب مرحله‌ی یک چهارم نهایی بازی‌های پارالمپیک پکن با تیم ملی آمریکا روبه‌رو شد که در اعتراض به تغییر برنامه‌ ناگهانی و همچنین رعایت نکردن روحیه‌ی المپیزم از حضور در این دیدار انصراف داده بود.

کد خبر 66873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز