در ایران ما، در برخی موارد ذهنیتی از مهاجرین افغان برپایه غلو ساخته شده و مردم در مواجهه با افغان‌ها با انبوهی از کلیشه‌ها مواجه هستند.

افغانستانی های مهاجر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ۵ مرداد پارسال، اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور فرار کرد تا اوضاع همسایه شرقی ما دچار تغییراتی بیش از آنچه در گذشته وجود داشت شود.حاکمان جدید در افغانستان شیوه‌ای دیگر برای حکمرانی برگزیدند، قوانین قبلی تغییر کرد و بخشی از مردمی که با سیاست‌های جدید سازگاری پیدا نکردند، مهاجرت را راهی جایگزین به جای زندگی در افغانستان جدید دانستند.

از کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته تا اروپا و آمریکا، میزبان مهاجرین افغانستانی شدند. در این بین، اما ایران که از زمان تشکیل افغانستان (۲۸ مرداد ۱۲۹۸) بیشترین میزبانی را از مردم همسایه خود کرده بود ایران بود بازهم پذیرای مردم افغانستان شد.

بنابر آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، مهاجران افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند و طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیرخاجه کشورمان، اخیرا در نشست همسایگان افغانستان گفت، هم‌اکنون پنج میلیون پناهنده افغانی در ایران زندگی می‌کنند.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
۵ هزار افغانستانی به ایران پس از حاکمیت طالبان به ایران مهاجرت کردند

مهاجران قانونی افغانستان در ایران در دو دسته کارت آمایش و گذرنامهٔ اقامتی حق اقامت در ایران دارند. مهاجران افغانستانی که به عنوان پناهنده شناخته می‌شوند و به اصطلاح کارت آمایش دارند که هر ساله در طرحی به نام طرح آمایش اقامت آن‌ها به مدت ۱ ساله تمدید می‌شود.

با این وجود هستند مهاجرینی که آمار مشخصی هم از تعداد آن‌ها وجود ندارد و در ایران زندگی می‌کنند. حادثه‌ای که دیروز در حرم مطهر رضوی رخ داد یکی از دلایلش همین حضور خارج از آمارهای رسمی اتباع خارجی در کشور بود.

سومین روز از ماه رمضان در حال تمام شدن بود که فردی از اتباع افغانستانی به ۳ طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم امام رضا (ع) مشهد به نام‌های حجج الاسلام دارایی، پاکدامن و اصلانی را با ضربات چاقو مورد حمله کرد و یکی از آن‌ها یعنی حجت الاسلام اصلانی را به شهادت رساند.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
تصویری از سه طلبه ای که در حرم مطهر رضوی مورد حمله قرار گرفتند


ضارب، فردی ۲۱ ساله، به‌نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار است که یک سال پیش به‌صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس به همرا برادرش در مشهد مقدس اقامت گزیدند.

عبداللطیف مرادی به‌خلاف مسلمانان اهل‌سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود. او ساعت ۱۳ سه شنبه با همراه داشتن یک چاقو وارد حرم مطهر رضوی (ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم (ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
تصویر عبداللطیف مرادی ضارب سه طلبه در حرم مطهر رضوی

این ۳ طلبه از طلاب جهادی بودند که سال‌ها برای محرومیت‌زدایی حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت هستند. جمعیت حاشیه‌نشین مشهد ۱.۳میلیون نفر اعلام شده و گفته می‌شود حدود ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد خارجی و از اتباع بیگانه اند.

کلیپی جعلی از هجوم افغانستانی ها به ایران

روزهای قبل این حادثه و مخصوصا از همان مرداد پارسال کلیپ‌های در فضای مجازی پخش می‌شد که حاکی از هجوم مردم افغانستان به مرزهای ایران، درگیری مرزی با نیروهای حکومت تازه مستقر در کابل بود. این حواشی رسانه‌ای تا همین چند روز پیش و با بازپخش کلیپی تکراری دوباره بحث وجود و ورود مهاجرین افغانستانی در ایران داغ شود.

سید مجید میر احمدی معاون امنیتی وزیر کشور، هم زمانی انتشار این مصاحبه با فیلم فاقد صحت از هجوم آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای ایران را یک عملیات روانی دشمنان دانست و گفت: این موضوع نشان از یک جریان‌سازی برای القای ناامنی در مرزهای کشور و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اتباع قانونی افغانستانی مقیم در داخل ایران دارد؛ البته اینکه تعدادی از اتباع افغانستان به صورت غیر مجاز در تلاش برای ورود به مرزهای ایران هستند، موضوع جدیدی نیست.

گفتنی است، فیلمی که چندروز پیش در فضای مجازی مبنی بر هجوم گسترده آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای ایران منتشر شد مربوط به هفتم شهریور پارسال بود که در پاکستان تهیه شده بود.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
 عبدالرحمان خوجه و گل‌محمد آخوند پژمان دو طلبه اهل سنت که با شلیک گلوله در گنبد کاووس به شهادت رسیدند

درست در این حین، فرمانده نیروی انتظامی گنبد کاووس استان گلستان اعلام کرد شامگاه یک‌شنبه دو طلبه اهل تسنن این شهر به ضرب گلوله به شهادت رسیدند.

همین جا توقف کنید تا بازهم به مشهد برگردیم آن هم به وقت ۹ فروردین.

این روز مصادف بود بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان از سری مسابقات جام جهانی قطر که در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مقدس برگزار می‌شد.

ابتدا قرار بود بازی بدون حضور تماشاچیان برگزار شود، اما بعد با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز حضور حدود ١٠ هزار تماشاچی در ورزشگاه داده شد که بلیت‌ها نیز بر این اساس فروخته شد. در حالی که بخشی از سهمیه بلیت‌های بازی متعلق به بانوان بود، آن‌ها نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و همین موضوع به ایجاد حواشی در فضای رسانه‌ای کشور منجر شد.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
تصویری از جمعیت حاضر بانوان درحاشیه بازی ایران و لبنان 

طبق گزارشی که وزارت کشور ۱۶ فروردین به رئیس جمهور از این حادثه ارائه کرد، علت وقوع این حادثه حضور تعدادی از علاقه‌مندان در محل ورزشگاه بدون داشتن بلیت و کارت دعوت‌های رسمی دارای هولوگرام بود که می‌خواستند به زور وارد ورزشگاه شوند.

احمد وحیدی وزیر کشور در این باره گفت: باوجود حضور حجم زیادی از تماشاچیان در ورزشگاه، عده‌ای  پشت درها تلاش داشتند با زور وارد ورزشگاه شوند و برخی هم با استفاده از افشانه به دنبال پراکنده کردن علاقه‌مندان بودند تا این ازدحام باعث شکستن درب و ایجاد حادثه نشود.

اما پیش از اعلام گزارش رسمی و در زمانی که  برخورد نامناسبی با تعدادی از بانوان در ورزشگاه مشهد صورت گرفت، برخی با پخش کلیپ‌های تقطیع شده از صحبت‌های آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد سعی کردند تا او را مخالف حضور بانوان در اماکن ورزشی و عامل حوادث روزهای گذشته نشان دهند.

کلیپ کامل سخنرانی امام جمعه مشهد نشان می‌دهد که او ضمن حمایت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها خواستار فراهم شدن زیرساخت‌ها برای حضور بانوان نیز هست.

با کمی تامل واضح است که از کنارهم گذاشتن همه این اتفاقات چند وقت اخیر که در شرق کشور به خصوص شهر مشهد  رخ داد، می‌توان پی برد برخی مصرانه در حال پیاده سازی جنگ هیبریدی خطرناکی در ایران هستند و از این طریق می‌خواهند به اهداف گوناگون چند وجهی دست یابند.

 جنگ هیبریدی یا ترکیبی، راهبردی نظامی است که از زدوخوردهای سیاسی مثل مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، جنگ نظامی کلاسیک و نامنظم، جنگ مجازی، نبرد رسانه‌ای، پخش اخبار جعلی، برهم ریختن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضادهای قومی و مذهبی تشکیل شده است.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
هدف جنگ ترکیبی، به هم زدن نظم، تضعیف توان رقیب و نهایتاً براندازی و فروپاشی است

عصاره‌ای از همه این جنگ‌ها باهم در می‌آمیزند تا بیشترین آسیب را به کشور میزبان وارد نمایند. هدف اصلی دشمن از نبرد ترکیبی در مرحله نخست  به هم زدن نظم و تضعیف توان رقیب و نهایتاً براندازی و فروپاشی است.

 برای نخستین بار فرانک هافمن در سال ۸۶ طی نوشتاری از واژه جنگ ترکیبی یا همان هیبریدی به نام «منازعات در قرن ۲۱، ظهور جنگ‌های ترکیبی» استفاده کرد. البته هافمن گفته است این واژه را از «رابرت واکر» یکی از تفنگداران امریکایی وام گرفته است. استفاده از واژه جنگ ترکیبی پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۹۲ بیشتر استفاده شد.

در نمونه‌ای موفق، حزب‌الله لبنان سال ۸۵ توانست با جنگ ترکیبی طی ۳۳ روز رژیم صهیونیستی را با استفاده از ابزار فوق غافلگیر کرده و شکست دهد. هم‌اکنون نیز در بسیاری از نقاط دنیا به جای جنگ نظامی مستقیم، جنگ‌های ترکیبی در جریان است.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
نمایش پرچم افغانستان بر روی برج آزادی تهران برای همدردی با مردم این کشور در حادثه مدرسه سیدالشهدا (ع)

اما از جمله اهدافی که جنگ ترکیبی به راه انداخته شده در قضیه حادثه حرم رضوی، می‌توان به ترویج روحیه «افغان هراسی» در کشور و ربط دادن موضوع شهادت روحانیت در حرم رضوی به موضوع اخیر حضور بانوان در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد در جهت تخریب آرمان وحدت با اختلاف افکنی بین شیعه و سنی از طریق سوء استفاده از احساسات مردم اشاره کرد.

به دنبال آن درحالی که کشورهایی مثل عربستان، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی در صف برقراری روابط تجاری با افغانستان تحت حکومت طالبان قرار دارند، مجموع این اقدامات با هدف از بین بردن روابط اقتصادی ایران و افغانستان که در ماه‌های اخیر با گسترش بی نظیری روبرو بوده، انجام می‌شود.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
دیدار وزرای خارجه طالبان و ترکیه برای رایزنی درباره مدیریت فرودگاه کابل


اما همه این قضاوت‌ها و موضع گیری‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی درحالی صورت گرفته که مهاجران افغانی ساکن در ایران، علاوه بر اشتغال در کارهای عمرانی و ساختمان سازی به تدریس در دانشگاه و فعالیت‌های ادبی و علمی نیز مشغولند و هرجا هم که انقلاب اسلامی به مانند دفاع از حرم حضرت زینب (س) احساس کمک کرده به یاری آن شتافته اند که تشکیل تیپ فاطمیون از این جنس کمک است.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
عنوان

نخستین نیروهای فاطمیون میانه سال ۹۱  با تلاش شهید علیرضا توسلی، بنیانگذار این تیپ به سوریه اعزام شدند. شهید توسلی ملقب به ابوحامد نیز ۹ اسفند ۹۳ به  همراه با  همرزم خود شهید رضا بخشی شهید شدند.

به گفته ابراهیم توسلی برادرزاده شهید توسلی «تعداد نیروهای فاطمیون افغانستانی حدود ۲۸ هزار نفر است.» همچنین سید زهیر مجاهد، مسئول فرهنگی تیپ فاطمیون در برنامه‌ی «۵۷» که از شبکه‌ پنج صداوسیما پخش شد، تعداد جانبازان را هشت هزار و شهدا را چهار هزار نفر اعلام کرد.»

از این رو فاطمیون با ۱۲ هزار جانباز و شهید، ایرانی ترینِ افغانستانی‌ها به حساب می‌آیند.

ببینید | شروع دوباره جنگ هیبریدی علیه ایران با اسم رمز جدید
تیپ مدافعان حرم فاطمیون 

درعین حال رهبر انقلاب پیش از این ۱۹ بهمن پارسال  در دیدار با کارکنان نیروی‌هوایی ارتش با بیان اینکه  «تهاجم فعلی دشمن یک تهاجم ترکیبی است» نسبت به وقوع آن در آینده هشدار داده بودند.

آنچه مشخص است این است که هر اقدام عجولانه و قضاوت‌های بی منطق فعالان مجازی، به روشن کردن آتش زیرخاکستر این جنگ ترکیبی کمک کرده و باعث عمیق‌تر شدن  فواصل بین ایران و همسایگان خود می‌شود و زمینه را برای میدان دادن به رقبای منطقه‌ای و جهانی ایران گسترش می‌دهد.

کد خبر 668515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • جهانگیرعلائی راد IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 1
    نوشته اید؛ " فاطمیون با۱۲هزارجانبازوشهید، ایرانی ترین افغانستانی هستند" بکارگیری واژه " ایرانی ترین" مشمول این حضرات نمیشود. چرایش راهم خودنویسنده متن بهترمیداند.
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      6 1
      بر اساس تاریخ اگه بخواهیم حساب کنیم بزرگ ترین شهرهای ایران قدیم، که ایران را تشکیل می دادند شهرهای موجود در افغانستان و تاجیکستان امروزی است که تربیت کننده سرداران و پادشاهان وبزرگان ایرانی بودند مثل شهرهای هرات، بخارا، غزنین و سمرقند، نیشابور ایران و خراسان بزرگ و... پس مردم این کشور که الان به افغان از زیر مجموعه پشتوها شناخته می شوند در اصل فارس ترین و ایرانی ترین بخش ایران بودند که از ایران جدا شدند و دقیق نویسنده فهمیده چی نوشته ولی شما نفهمیدید حتی اگر نژاد پرستانه و متعصبانه هم فکر کنیم مردم این سرزمین ایرانی ترین ایرانی ها هستند که تحت سلطه پشتو ها و غیر زبان فارسی گوها رفتند و بهشون در ادوار مختلف توسط این قوم ها ظلم و فشار وارد می شود که دست از زبان فارسی و مذهب تشیع بردارند
  • زهرا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 3
    درهرکشوری عقاید مختلفی چه درست و چه نادرست وجود دارد و همچنین درهرجمع وکروهی آدم های خوب و مثبت و بدومنفی هم هست بنابراین اکراین حادثه اسفناک توسط فردی افغانی بوجود آمده دلیل نمیشه که فکرکنیم همه افغان‌ها آدم کش وقاتل هستند در کشورمان ایران کم نبوده آند آدم های شرور وقاتل هرکدام ازما به حافظه مون رجوع کنیم یادمون میاد چه اتفاقاتی دراین چهل سال برای کشور وملت ما پیش اومده منافقین وبمب گذاری ها ترور شخصیت های معروف ترورمردم عادی ،،،، چندسال اخیر کشتن زنها دزدیدن دختران جوان کشتن بچه های معصوم چندماه گذشته کشتن وسربریده همسر رادرخیابان گردانیدن ،،،، پس بیخود گناه یک افغانی رابگردن همه نینداخته واب به آسیاب دشمن که میخواهد اختلاف شیعه و سنی راپررنگ کنند