مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اعلام کرد که برای مقابله با موش‌های تهران سم‌های مورد نیاز در مناطق 22 گانه توزیع شده است و همچنین در رابطه با بوی نامطبوع فرودگاه امام خمینی گفت: عامل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید محیط زیست گزارش آن را بدهد.

موش تهران

به گزارش همشهری آنلاین، سال‌ها است که زباله تهرانی‌ها به سمت آراد کوه می‌رود اما با آغاز بهره‌برداری از مرکز پسماندهای حجیم زباله در منطقه 18 شهرداری تهران، میزان زباله‌های ورودی به آرادکوه کاهش پیدا کرده است.

تکنولوژی فعلی در تهران در زمینه زباله در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد اما شهرداری به دنبال این است که استحصال انرژی از پسماند را افزایش دهد.

خبرگزاری فارس،‌ در مورد آخرین وضعیت تفکیک زباله از مبداء، زباله گردی، تولید گاز متان، مخازن زباله و ... با محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفتگو کرده است. بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید:

* 454 غرفه در سطح شهر تهران در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک وجود دارد.

*ما طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را داریم که براساس آن حرکت می‌کنیم. در هر منطقه یک غرفه‌ای داریم که افراد وقتی زباله‌های قابل بازیافت را بدهند به جایش می‌توانند گل و گیاه دریافت کنند. ما تا پایان سال 1400، 12 غرفه مارکت پسماند در مناطق بیست و دوگانه اضافه کردیم.

*در سامانه 137 هم کد 7 را اختصاص به ارتباط مردم از طریق تماس تلفنی داده‌ایم. قبلا شهرداری تهران تلاش می‌کرد که با استفاده از ظرفیت غرفه‌های بازیافت و وانت‌های ملودی پسماندهای خشک را جمع آوری کند البته این اقدامات به تنهایی کافی نبود به همین دلیل، با برنامه ریزی صورت گرفته شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه ۱۳۷، تقاضای خود برای جمع‌آوری پسماند را ثبت  کنند و پس از آن، شهرداری‌های مناطق در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهند و  شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک می‌توانند ما به ازای ارزش ریالی آن را دریافت یا از بسته‌های تشویقی شامل کیسه زباله، گل و ... استفاده کنند.

* در برخی از مناطق، بحث بیمه زباله قابل بازیافت را پیگیری می‌کنیم. ما در زمینه زیرساخت‌ها دچار کمبود هستیم وباید زیرساخت‌ها را افزایش داده و همچنین مشارکت شهروندان را افزایش دهیم.

*مسئولیت جمع‌آوری حیوانات موذی تهران از شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است. با تمام توان سعی می‌ کنیم که در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهیم. حدود یک ماه است که این مسئولیت واگذار شده است. با ارتباط با مراکز مختلف مثل محیط زیست و وزارت بهداشت این حوزه را مدیریت می‌کنیم. البته سگهای ولگرد هم در این حوزه قرار دارند که باید برای نگهداری آنها هم فکری کنیم.

*برای کاهش جمعیت موش هم یکسری سموم خریداری شده است که البته سعی می‌کنیم بهترین خرید را در این زمینه انجام دهیم تا تأثیرگذاری مناسبی بر روی کم کردن جمعیت موش‌ها داشته باشد و حتماً سموم خریداری شده تأیید وزارت بهداشت را خواهد داشت. ما سمومی را خریداری کرده‌ایم و در مناطق بیست‌ودوگانه توزیع کرده‌ایم.

* مقدار کمی زباله را به سمت آرادکوه هدایت می‌کنیم و الباقی زباله تعیین تکلیف می‌شوند. زباله‌ها با کامیون به ایستگاه‌های ام‌آراف می‌آیند و در آنجا کار پردازش انجام می‌شود. زباله قابل بازیافت تفکیک می‌شود و مقدار کمی زباله به سمت آرادکوه می‌رود. ما برنامه‌ داریم که زباله‌ها را با تکنولوژی روز تعیین تکلیف کنیم و زباله‌های ریجکتی را هم تبدیل به برق کنیم.

*قراردادی برای تولید گاز متان داریم تا بتوانیم گاز متان را استخراج و به برق تبدیل کنیم. در سال جاری این قرارداد با یکی از کشورهای حوزه آسیایی بسته می‌شود.

*شاید زباله‌سوز اولویت نباشد اما برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داریم. در بسیاری از کشورها از زباله‌سوز استفاده می‌شود اما اولویت ما این است که از تکنولوژی استفاده کنیم که به محیط زیست کمترین آسیب را وارد کند.

*اینکه آرادکوه به نقطه دیگری برود درست نیست ما باید سعی کنیم که زباله کمتری به سمت آرادکوه برود. طرح جانمایی مرکز جدید در حال مطالعه است. برای زیرساخت‌های آرادکوه 3 هزار میلیارد تومان هزینه شده است و اگر بخواهیم آرادکوه را جابجا کنیم قطعا عدد بزرگتری می‌خواهد. ما نباید این مکان را به  جای دیگری ببریم و نقطه دیگری را آلوده کنیم. باید فکری کنیم که زباله کمتری به آرادکوه بیاید و همچنین تفکیک از مبدأ به درستی انجام شود.

*فرودگاه امام خمینی(ره) از سال 85 افتتاح شده است و بوی نامطبوع سه چهار سال است که در این مسیر ایجاد شده. ما اقدام اختصاصی در چند سال گذشته انجام ندادیم که باعث انتشار بو شود. تازه میزان زباله هم کم شده است. عامل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید محیط زیست گزارش آن را بدهد.

کد خبر 667609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha