گردش میلیاردی صنعت بازی‌های کامپیوتری و البته هیجان آن، نوجوانان زیادی را زمینگیر این بازی‌ها کرده که در بین آنها افراد توان‌یابی هم وجود دارند و از قضا خیلی هم خوش درخشیده‌اند. نیازهای ویژه این گیمرها، استارت‌آپ‌ها به فکر به روز کردن نرم‌افزار و سخت‌افزارهای خود انداخته است.

گيمر نوجوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس ۲۴، کارلوس واسکز، نوجوانی که به بازی مبارزه‌ای مورتال کامبت علاقه‌مند است، علیرغم اینکه نمی‌تواند اکشن بازی را روی صفحه ببیند، به استادی این بازی رسیده است. کارلوس که به صدا برای ضربات مشت، لگد و جاخالی دادن متکی است خواستار دسترسی بهتر افراد دارای معلولیت به بازی‌های کامپیوتری است.

این نوجوان برجسته گفت: «شما دو شخصیت روی صفحه دارید که با یکدیگر مبارزه می‌کنند، چپ و راست، و فقط باید جای دکمه‌ها را حفظ کنید.» فعالیت افرادی مانند کارلوس، موضوع دسترس‌پذیری که مدت‌ها توسط این صنعت نادیده گرفته شده بود را به طور فزاینده‌ای در ذهن بازی‌سازان برجسته کرده است.

دلایل مالی زیادی برای ورود بازیگران بیشتر به این صنعت چند میلیارد دلاری وجود دارد و این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک میلیارد نفر با نوعی ناتوانی زندگی می‌کنند. مایکروسافت، شرکت فناوری ایکس‌باکس و سرویس پخش بازی‌های آن، تخمین می‌زند که حدود ۴۰۰ میلیون بازیکن معلول وجود دارد.

مهارت کارلوس توجه استودیوی سازنده این بازی را جلب کرد و به پیشنهاد او، نشانه‌هایی صوتی به این بازی اضافه شد تا به گیمرهای نابینا کمک کند تا اشیایی را که می توانند در بازی با آنها تعامل داشته باشند، شناسایی کنند. بازی‌سازان اخیرا هنگام طراحی نرم‌افزاری، دسترسی این افراد را نیز در نظر می‌گیرند و تنظیماتی را برای هموار کردن زمین بازیکنان معلول اضافه می‌کنند.

هوش مصنوعی در این زمینه بسیار راهگشا بوده؛ دیوید تیسراند، مسئول انجام این ابتکارها در غول بازی‌های ویدیویی فرانسوی یوبی سافت، گفت: «رویکردی که ما داریم این است که سعی کنیم دسترسی را به بخشی از DNA همه افراد شرکت تبدیل کنیم. ما واقعا می‌خواهیم مطمئن شویم که همه درک می‌کنند که دسترسی بخشی از بازی آنهاست.»

نوجوانان معلولی که سرآمد بازی‌های کامپیوتری هستند | کنسول ایکس باکس مخصوص افراد توان‌یاب

بازی مسابقه اتومبیل‌رانی Forza Horizon ۵ اولین بازی‌ای است که از زبان اشاره آمریکایی و بریتانیایی پشتیبانی کرد. کریس رابینسون، یک گیمر اهل شیکاگو که ناشنوا به دنیا آمده تاکید کرد: «اوضاع بسیار بهتر از دهه‌های قبل است، زیرا بازی‌ها را می‌توان تا حدودی با افزونه‌های به‌روزرسانی اصلاح کرد.»

علیرغم پیشرفت‌های اخیر، کارهای بیشتری نیز باید در این حوزه انجام شود؛ کریس گفت، برای مثال، زیرنویس‌های بزرگ‌تر و نشانه‌های بصری روی صفحه، دنیای متفاوتی را برای بازیکنان ناشنوا ایجاد می‌کند.

دیوید کامبریو، رئیس یک استارت‌آپ بازی‌سازی که تجهیزاتی را طراحی می‌کند که افراد دارای معلولیت حرکتی را قادر می‌سازد تا در سطح رقابتی بازی کنند، گفت: «لوازم جانبی سخت‌افزاری برای بازیکنانی که در دست‌هایشان ناتوانی یا کم‌توانی حرکتی دارند بسیار محدود است.»

به عنوان مثال شرکت مایکروسافت یک کنترلر تطبیقی ​​ویژه برای بازی‌های ایکس باکس با قیمت ۱۰۰ دلار ساخته -هزینه‌های سفارشی سازی به این مبلغ اضافه می‌شود- با این حال این وسیله با کنسول‌های متداول قابل رقابت نیست.

ویلر، دیگر گیمر معلول و نوجوان، گفت: «پلتفرم‌های آنلاین طیف متنوعی از بازیکنان دارند، اما افرادی مانند ما اظهارنظرهای توهین‌آمیز زیادی را توسط «ترول‌ها» و «هیترها» دریافت می‌کنیم اما علاقه ما به بازی باعث شده روی انتخاب‌هایمان بیشتر دقت کنیم و همچنان ادامه دهیم.»

کد خبر 667591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha