نه‌تنها کشورهای مستقل، بلکه حکومت‌ها و قدرت‌های محلی نیز بعضا پرچم مخصوص خود را دارند. این پرچم‌ها محترم و ارزشمندند تا آنجا که پروتکل‌های ملی و بین‌المللی خاصی در مورد آن‌ها وجود دارد.

پرچم

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: پرچم‌ها در طول تاریخ به عنوان نمادهایی نظامی برای هر سرزمین به کار می‌رفتند اما از قرن ۱۷ دریانوردان نیز پرچم‌هایی را به اهتزاز درآوردند که نماد سرزمین مبدا آن‌ها بود. از حدود قرن ۱۸ میلادی به بعد نیز با قوت گرفتن احساسات میهن‌پرستانه، استفاده از پرچم به عنوان نمادی ملی، رسمی و بین‌المللی رواج یافت. 

چندین کشور ادعا می‌کنند که قدیمی‌ترین پرچم به آنها تعلق دارد اما پرچم دانمارک به عنوان قدیمی‌ترین پرچم موجود در جهان شناخته می‌شود. این پرچم به طور رسمی Dannebrog، به معنای پارچه دانمارکی، نام دارد و تاریخ آن به حداقل سال ۱۲۱۹ میلادی بازمی‌گردد.

کتاب رکوردهای جهانی گینس، دانبراگ را به عنوان قدیمی‌ترین پرچم ملی که به طور مداوم استفاده می‌شود، به رسمیت شناخته شده است. بر اساس افسانه‌ای، دانبراگ در طول یک نبرد از بهشت ​​افتاده است.

نکته تعجب‌برانگیز درباره این پرچم این است که با وجود محبوبیت آن در میان ملت دانمارک، در سال ۱۸۳۴ استفاده شخصی از آن ممنوع شد. با این حال، بسیاری از مردم از این قانون عجیب سرپیچی کردند و همچنان پرچم کشورشان را آشکارا به اهتزاز گذاشتند تا اینکه این ممنوعیت به طور رسمی در سال ۱۸۵۴ لغو شد.

پرچم‌ها چه در قانون اساسی ذکر و توصیف شوند و چه در قانونی الحاقی، می‌توانند توسط قوای مقننه یا مجریه تغییرات کوچکی در طول زمان پیدا کنند؛ در همین حال، تغییرات اساسی منوط به برگزاری همه‌پرسی است و عمدتا بعد از انقلاب یا جنگ داخلی رخ می‌دهد.

پروتکل‌های اهتزاز پرچم | چرا بلند کردن قدیمی‌ترین پرچم جهان ممنوع شد؟
نشان کشورهای مختلف جهان در سال ۱۸۶۸

در این تصویر قدیمی، پرچم ایران هم وجود دارد؛ آن را پیدا کردید؟ پرچم آمریکا، انگلستان، روسیه و فرانسه که در آن سال‌ها قدرت‌های جهانی به شمار می‌رفتند در چهار گوشه تصویر قرار دارد.

پروتکل‌های نمایش و اهتزاز پرچم

۱- قوانین متعددی در به نمایش گذاردن پرچم وجود دارد؛ قاعده اصلی و اساسی این است که پرچم یک کشور باید در موقعیت افتخار نصب شود و نباید در شرایطی پست نمایش داده شود.

۲- در نمایش پرچم ملی به همراه سایر پرچم‌ها، ابتدا باید پرچم ملی نصب شود و همچنین، آخرین پرچمی باشد که پایین آورده می‌شود.

۳- هنگامی که پرچم ملی یک کشور به همراه پرچم‌های ملی سایر کشورها به نمایش گذاشته می‌شود، تمام پرچم‌ها باید تقریبا به یک اندازه و در ارتفاع برابر نصب شوند. 

۴- استفاده از پرچم ملی در کنار پرچم‌های دیگر باید با توجه به موقعیت افتخار پرچم ملی باشد؛ در حالت متقاطع، سمت چپ ناظر و در حالت اهتزاز سمت راست ردیف، به صورتی که نشان اصلی پرچم روبروی مخاطب قرار گیرد.

۵- پرچم‌ها نباید در روزهای بارانی در فضای باز به اهتزاز درآیند، نباید با سطح زمین تماس پیدا کنند و نیز نباید میله‌ای خالی بین پرچم کشورهای مختلف قرار داشته باشد.

شما در چه موقعیت‌هایی، پرچم کشورمان ایران را به اهتزاز درآورده‌اید؟

کد خبر 667191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha