شانگهای بزرگترین و ثروتمندترین شهر چین برای مقابله موج جدید شیوع موارد کووید-۱۹ وارد قرنطینه عمومی یا «لاک‌ داون» می‌شوند.

Shanghai

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  سی‌بی‌اس ۲۵ میلیون نفر از ساکنان پایتخت مالی چین در دو مرحله قرنطینه می‌شوند و ابتدا محدودیت در نیمه شرقی شهر از روز دوشنبه برای ۵ روز اعمال می‌شود. سپس محدودیت‌ها به نیمه دیگر شهر منتقل می‌شود.

خیابان‌های معمولا شلوغ این کلانشهر روز دوشنبه با شروع قرنطینه عمومی خالی شده بودند و به همه ۲۵ میلیون نفر ساکنان شهر گفته شده است که برای آزمایش کووید نوبت بگیرند.

این «لاک‌ داون» دومرحله‌ای بزرگترین تعطیلی مربوط به شیوع کرونا در چین از هنگام قرنطینه کامل شهر ووهان- منشا احتمالی پاندمی در دو سال پیش- است.

شانگهای، بزرگترین شهر چین برای مهار کرونای اُمیکرون وارد قرنطینه عمومی می‌شود
ساکنان شانگهای برای خریدن تخم‌مرغ در یک بازار محلی پیش از شروع قرنطینه دومرحله‌ای صف کشیده‌اند

ساکنان شانگهای در تعطیلات آخر هفته به فروشگاه‌ها هجوم بردند و  قفسه‌های آنها را خالی کردند و این خرید از سر وحشت به دعوای میان مردم هم انجامید.

همه ساکنان در منطقه پودونگ در شرق شانگهای که شامل فرودگاه بین‌المللی اصلی شهر و کانون تجاری آن است، باید در خانه بمانند. کالاها باید به ایست‌های بازرسی در حاشیه محلات تعطیل‌شده تحویل داده شوند و فقط کسب‌وکارهای ضروری اجازه باز بودن دارند. حمل‌ونقل عمومی هم تعطیل شده است.

بر اساس راهبرد «کووید-صفر» قرنطینه‌های شدید شهری غیرمعمول نیست، اما تعطیل کردن همه شهر شانگهای ظاهرا زمانی از گزینه‌های نبود.

این شهر کانون جهانی تجارت و تولید و یک بندر بزرگ بین‌المللی است، بنابراین رویکرد دو مرحله‌ای که مقامات چینی برگزیده‌اند برای به حداقل رساندن اختلال کسب‌وکارها و تجارت جهانی است. این قرنطینه عمومی از منطقه پودونگ به منطقه «پوکسی»، نیمه پرجمعیت‌تر غربی شهر منتقل خواهد شد که چهار روز را در اوایل ماه آوریل در تعطیلی به سر خواهد برد.

شانگهای در یک ماه گذشته درگیر کنترل اوج‌گیری موارد کرونای اُمیکرون بوده است شمار موارد بیمار هنوز با معیارهای غربی پایین هستند و شمار آزمایش‌های مثبت در روز دوشنبه ۳۵۰۰ مورد بودند، اما این میزان رکوردی بی‌سابقه برای این شهر محسوب می‌شود.

اعمال قرنطینه عمومی در چین در هنگامی انجام می‌شود که کشورهای همسایه آن در حال کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا هستند.

در سنگاپور قرار است دولت محدودیت‌ها از لحاظ ظرفیت محل‌های کار و گردهمایی‌های اجتماعی را در روزهای آینده لغو کند و فیلیپین و مالزی به دنبال لغو ممنوعیت‌های مربوط به سفر گردشگران خارجی هستند که کاملا واکسینه‌شده باشند.

اما ژاپن که در بازگشایی بسیار محتاط بوده است، هنوز به این زودی‌ها برنامه‌ای برای خوش‌آمدگویی به مسافران خارجی ندارد.

کد خبر 666623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha