مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

علیرضا سلطانی: از شنبه 6 آبان 85 بزرگترین و جامع‌ترین طرح آمارگیری کشور آغاز می‌شود. این رویداد مهم که البته به مانند بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه با بی‌مهری مواجه شده، در شرایط کنونی اقتصاد ایران از اهمیت بسیار برخوردار است.

این اهمیت طبیعتاً بر این فرض شکل گرفته که آمار و اطلاعات درست مبنای برنامه‌ریزی مؤثر، واقع‌‌بینانه و کارآمد است. اقتصاد ایران هم‌اکنون چندین برنامه و سیاست اقتصادی را در پیش روی دارد؛ چشم‌انداز بیست ساله کشور، سیاست‌های کلی اصل 44 و برنامه چهارم توسعه و برنامه‌‌های پنج‌ساله بعدی.
برنامه‌‌ها و سیاستهای کلان فوق البته در شرایطی ماهیتی عملیاتی و اجرایی پیدا می‌کند و اهداف آن محقق می‌شود که برنامه‌های عملیاتی آنها مبتنی بر اطلاعات و داده‌های دقیق باشد و از سوی دیگر این برنامه‌ها با پیش‌بینی‌های درست قادر به انعطاف در قبال تغییرات آینده باشند.بنابراین از جمله الزامات کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ایران دسترسی به آمار و داده‌های دقیق است تا بر مبنای آن کار برنامه‌ریزی توسعه‌ای کشور تسهیل شود و از سوی دیگر سیاستهایی همچون پرداخت یارانه‌های دولتی، ‌پیش‌بینی‌ نیازها و تقاضاهای میان‌مدت و بلندمدت و... کارآمدتر شود. در این زمینه چند نکته قابل تأمل است:
1 -‌‌   سرشماری عمومی نفوس و مسکن نباید یک امر عادی تلقی شود که دولت هر ده سال ملزم به اجرای آن است. هدفمندی طرح و برقراری رابطه و تناسب بین طرح مذکور با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت کشور از اولویتهای اساسی است که مجریان باید به آن پایبند بوده و در جهت آن تلاش کنند.
2 - آمارگیری مؤثر و نتیجه‌بخش مستلزم بهره‌گیری از به‌روز‌ترین و جدیدترین فن‌آوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. امروزه با استفاده از شیوه‌های نوین، از یک سو به کاهش هزینه‌های اجرایی کمک می‌شود و از سوی دیگر کمیت و کیفیت اطلاعات افزایش پیدا می‌کند.
3 -‌  الزام ده ساله در جمع‌آوری اطلاعات با شرایط کنونی اقتصادها و سرعت رو به رشد و تحولات گسترده چندان سازگار نیست. این شرایط به‌روز شدن هرچه سریعتر اطلاعات و داده‌ها را می‌طلبد.
4 - به نظر می‌رسد طرحهای آمارگیری در کشور و اطلاع‌رسانی پیرامون آن بیشتر به محدوده زمانی جمع‌آوری اطلاعات و انجام سرشماری محدود می‌شود و کمتر اطلاعات جمع‌آوری شده و تحلیل آنها در افکار عمومی، محافل تحقیقاتی و اقتصادی و حتی نهادهای تصمیم‌گیری و اجرایی بازخورد پیدا می‌کند و این معایب بزرگ آمارگیری در کشور است که اصلاح آن ضروری به نظر می‌رسد.
کد خبر 6666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز