رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به وضعیت کیفیت خودروها و اینکه باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم، گفت: در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم و خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.

سردار سيدكمال هاديانفر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در جلسه با مدیران استان اصفهان، ضمن تبریک سال جدید اظهار داشت: ما ۲۳۶ هزار کیلومتر در کشور راه، ۵۴ میلیون راننده دارای گواهینامه و ۳۸ میلیون هم وسیله نقلیه داریم که ۳۵ درصد این وسایل نقلیه فرسوده هستند؛ این مقدار در ناوگان عمومی ۸۰ درصد فرسوده هستند؛ ۱۲ میلیون موتور سیکلت هم داریم که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتای آن کارکرده و فرسوده است؛ بنابراین در بخش وسایل نقلیه کشور خیلی اوضاع خوبی نداریم.

وی ادامه داد: مشکل اساسی ما در تصادفات است؛ در این حوزه ۳۰ سازمان نقش دارند که نقش اصلی متوجه ۸ سازمان است؛ در میان عوال مختلف هم ۵ مورد، عامل اصلی تصادفات است؛ اول مدیریت، بعد قوانین مقررات، بعد عامل انسانی، سپس راه و در آخر وسیله.

هادیانفر در ارتباط با مدیریت گفت: ما در این حوزه، نقص قانونی نداریم؛ چرا که صراحتا در ماده ۱۰۸ تکالیف مشخص شده است و شوراهای مختلفی را مشخص کرده که رئیس شورای عالی ایمنی در حمل و نقل و ترافیک، شخص رئیس‌جمهور است؛ اولین شورای ایمنی در حمل و نقل و ترافیک بعد از ۸ سال با حضور رئیس‌جمهور شکل گرفت؛ در دولت یازدهم و دوازدهم حتی یک جلسه هم با راهور برگزار نکردند و حتی در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی، معاون اول رئیس جمهور گفت ما افسوس می‌خوریم که این جلسات را زودتر برگزار نکردیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مدیریت کلان کشور باید بخواهد تا تصادفات کاهش پیدا کند، تصریح کرد: به ازای هر نفری که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، کشور ۵.۳ میلیارد تومان کشور هزینه می‌دهد؛ خسارت ناشی از تصادف ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ در بودجه کشور ۹ تا ۱۱ درصد از سبد دولت را به خسارت تصادفات اختصاص می‌دهیم؛ بعضا بیمه‌ها به یک آدم مجروح به اندازه ۳ برابر دیه، هزینه پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به خسارت معنوی ناشی از تصادفات، ادامه داد: در هر تصادفات، به ازای یک نفر کشته، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح و معلول داریم؛ ما سال گذشته بالغ بر ۱۷ هزار کشته و نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر مجروح داشتیم که در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد آن‌ها معلول و قطع نخاعی هستند و تا آخر عمر نمی‌توانند حرکت کنند و ما در بخش خسارت معنوی، هیچ مکانیسم جبرانی نداریم.

هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت ۲ نفر در جاده‌های می‌میرند که در این چند روز گذشته، به ۲.۳ نفر افزایش یافته است، به سخن مقام معظم رهبری در مورد تصادفات جاده‌ای اشاره و بیان کرد: حاکمیت در قالب مدیریت باید این را جبران کند که این اراده را من در این دولت می‌بینم و خود من ۲ جلسه با رئیس‌جمهور و ۲ جلسه هم با معاون اول داشتم.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه قوانین هم اشاره کرد و گفت: این قوانین خوب است، ولی بازدارنده نیست؛ به خاطر شرایط اقتصادی هم این تذکر را داده‌ایم که به جای جرایم حاشیه‌ای، مأموران راهور روی جرایم اصلی و حادثه‌ساز تمرکز کنند؛ با این حال ما سال گذشته ۱۰۵ میلیون جریمه اعمال کردیم و پیشنهاد دادیم برای تخلفات حادثه‌ساز جرائم افزایشی اعمال کنیم.

وی با اشاره به وضعیت راه‌ها، با بیان اینکه حدود ۵ و ۲۰۰ نقطه هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم، تأکید کرد: از این میزان، ۳ هزار و ۲۰۰ مربوط به جاده‌ها و ۲ هزار تا هم مربوط به شهرهاست؛ ۳۸.۵ درصد تصادفات در همین نقاط است؛ حل این مشکل نیاز به منابع دارد که ما این را در جلسه با رئیس‌جمهور و وزیر راه مطرح کردیم و قرار شد ۵ هزار میلیارد تأمین مالی صورت گیرد.

هادیانفر گفت: ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی است؛ اما ۷۰ درصد کشته‌ها در راه‌ها است و باید به این توجه کرد؛ تمرکز ما روی راه‌های اصلی است، ولی نباید فراموش کرد ۱۸۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی داریم که باید ایمن‌سازی شوند؛ چون ۱۲ درصد کشته‌ها برای روستاهاست.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به وضعیت بد خودروها هم گفت: ما اصلا خودروی ملی نداریم، بلکه خودروی چینی داریم؛ اگر خودروی ملی داشتیم نباید با بالا و پایین شدن قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر کند؛ عمده قطعات از چین وارد می‌شود و اکثرا هم بی‌کیفیت است؛ در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم و خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.

وی افزود: باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم؛ به همین دلیل داریم سازمان‌ها را هماهنگ می‌کنیم و وزارت صمت را هم وارد کار کردیم؛ به وزارت صمت گفتم نیازی به تولید ۳ میلیون خودرو در سال نیست، چون اولا کشور کشش این مقدار را ندارد، دوما ۸۰۰ هزارتا خودرو تولید کنید، ولی ایمن تولید کنید؛ درصد کشته‌های ما در خودرو خیلی بیش از ۱۲ درصد است.

هادیانفر به عامل انسانی هم اشاره و تصریح کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کرد که بیشترین مورد هم خستگی و خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی است؛ تحقیقات ما می‌گوی ۱۸ درصد کار همیاران ما در کاهش تصافات و رعایت قوانین مؤثر بوده است؛ بنابراین صداو سیما و آموزش و پرورش و ارشاد باید پای کار بیایند و کمک کنند؛ در این مورد هم دولت کاملا نشان داده که قصد همراهی دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ؛ راهور سالانه ۷ هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌کند؛ از این مقدا ۳۰ درصد برای وزارت راه و جاده‌ها، ۳۰ درصد برای شهرداری‌ها، ۲۰ درصد برای صندوق تأمین خسارت‌های بدنه دولت و بیمه مرکزی، ۱۵ رصد برای زیرساخت‌های پلیس و ۵ درصد هم برای فرهنگ‌سازی اختصاص می‌یابد؛ در ۸ سال قبل، غالب این پول صرف حقوق و هزینه‌های جاری می‌شد و فقط ۷ تا ۱۱ درصد این پول توزیع شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها گفت: ۵۴ هزار میلیارد درآمد به بیمه‌هاست که اگر ۱۰ آن را از بیمه‌ها بگیریم و به توسعه راه‌ها و برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز نوسازی راه‌ها و دوربین‌ها اختصاص بدهیم، می‌توانیم تصادفات را کاهش دهیم.

هادیانفر گفت: چند جلسه با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان داشتیم که خودروسازها هم در این جلسات بودند و به آن‌ها اولتیماتوم که اگر ایمن‌سازی را انجام ندهند، جلوی شماره گذاری را می‌گیریم؛ دولت هم این موضوع را با جدیت دارد دنبال می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه هوشمندسازی هم اشاره و بیان کرد: کارهای زیادی در این زمینه انجام دادیم؛ قبلا افسران ما برگه جریمه می‌کردند، اما الان همه مجهز به دست افزار هستند و بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دست افزار در سطح کشور داریم و مأموران ما با قبض دیگر کسی را جریمه نمی کنند و با این دست افزارهای هوشمند، بحث معاینه فنی خودروها، خودروهای مسروقه و مکشوفه، دستورهای قضایی روی خودرو و غیره را می‌توانند ببینند.

وی ادامه داد: یک کار دیگری که در حوزه هوشمندسازی انجام دادیم، کروکی الکترونیک است که این کار در استان قم در حال انجام است و به زودی در کل کشور اجرا می‌شود تا قبض کروکی هم جمع شود؛ همچنین سامانه متوسط سرعت را در ۶ استان کشور عملیاتی کردیم و با انجام یک محاسبه معین می‌کند که فرد با سرعت غیرمجاز حرکت کرده یا خیر و جریمه را اعمال می‌کند.

هادیان فر در خصوص عوارض هم کفت؛ در حال حاضر، بخش خصوصی که مسؤول عوارض آزادراهی است، مجوز گرفته‌ است تا عوارض را به صورت دستی اخذ کنند، اما این مفاسد اینجا می‌کند و نباید این اخذ عوارض از مدار ای تی سی خارج شود.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا امسال تصادفات خود را به صورت اثربخش کاهش دهیم؛ قبل از تصادفات نقش آموزش و پرورش و صدا و سیما در فرهنگ‌سازی خیلی مهم است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نصف نیروی انتظامی و ۷۰ درصد پلیس راهور در حال آماده‌باش هستند؛ اما نیاز به پشتیبانی هم داریم، چون اگر این پشتیبانی صورت نگیرد، کاری را تنهایی نمی‌توانیم انجام دهیم.

کد خبر 666357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    11 4
    به جای تمرکز و نقدهای پی در پی دولت قبل، روی مشکلات تمرکز کنید و به دنبال راه حل و برطرف کردن مشکل باشید.
    • حسینی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 10
      باید از خیانت های دولت قبلی گفت تا مردم بدانند لیبرالها چه صدمه ای به این کشور زدند تا مجددا در سالهای بعد دچار خطا نشوند و خودشان را بدبخت نکنند
    • توضیحانه IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 2
      اگر دلارهای برجامی دست دولت برسد لطفا یک واردات زیاد صورت بگیرد تا دلمون خنک بشه. اینقدر ما را اذیت کردند که ازشان عاصی شدیم
    • مینا IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 1
      جواب کاربری که حسینی هستید باید عرض کنم مردم خیلی خوب میدانند دولت قبل گجاها و مسولان دولت در کدام اداره تخلف و حق مردم رو به باد دادند و کجاها به مردم خسارت های میلیارد دلاری زدند و کجاها از پول بیت المال غارت کردند و در حسابهای خودشون ریختند و لاکچری زندگی کردند و مردم از اینکه این دولت هم دقیقا همون مسیری رو داره می‌ره که دولت قبل می‌رفت دقیقا اون قوانین که اشتباه می‌دانستند در دولت قبلی مدام تکرار میشد که این عوامل باعث گرفتاری ها و پول پاشی های بیهوده و تورم و بدبخت کردند مردم منجر شده و خواهان اصلاح مسیر بودند حالا نه تنها دولت جدید همان مسیر رو طی می‌کنه بلکه اگر انقدر مطمعن هستیدکه رسانه ای میکنید خب چرا محاکمه نمیکنید چرا یک شهروند عادی کوچیکترین خطایی مرتکب بشه تا آخرین لحظه باید تاوان پس بده توی زندان اونوقت مسولان به راحتی هر کاری کنند و به ریش ملت بخندند ی سوال اگر دولت قبل آدمهای خرابکاری بودند چرا دولت جدید از دولت قبلی تشکر می‌کنه مثل وزیر خارجه از ظریف تشکر کرد یا وزیر بهداشت ووو اگر بدهستند چرا تشکر میکنند به جای محاکمه نکنه قوانین مسولان هستش
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    9 0
    بنام خدا، پیشنهاد می شود جهت کاهش تلفات در حوادث رانندگی،ابتدا عارضه یابی شود و بعد سهم تقصیر مشخص شو، چون در تصادفات عوامل زیادی موثر هستند از جمله: بی کیفیت بودت تولیدات داخلی، تقلبی و غیراستاندارد بودن قطعات، خرابی جاده ها(در بعضی از جاده ها بدلیل خرابی سمت راست جاده، ماشین های سنگین در سمت چپ حرکت می کنند که این حرکت خطر ساز است)، فرسودگی خودروها، عدم آشنایی رانندگان تازه کار با شرایط رانندگی جاده ای( به رانندگانی که حوادث خطر ساز داشته اند بصورت مشروط مجوز ورود به جاده داده شود) و ...
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      ماشالله.داستان نوشتین.خدایی چه حوصله ای دارین .
  • مبهم TR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 3
    فقط حرف
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    5 1
    خب الان چرا پلاک میکنی؟ زمان روحانیه الان؟
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    7 0
    وجدانا این خودروسازهای داخلی مهرموم کنین شدن قاتل مردم همین دیروز یه خانواده جهار نفره تو پراید مچاله شدن و همگی کشته شدن ازخانواده هیچی نموند .
  • وجدان IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    105 میلیون جریمه؟؟؟ قربونت چقدرش درسته
  • حامد IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    لطفا نخرید تا به خودتان توهین نکرده باشید
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    انشاءاله فقط جلسه نباشد. چهل وسه سال حرف وشعار بس است کمی حرف نزنید وعده ندهید ومنم منم نکنید تنها عمل کنید با غیرت وشرف انسانی ، به آنچه که برایش دست در بیت المال دارید تا حلالتان شود.به امید آنروز
  • عباس IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    بالا غیرتا خدا وکیلی خسته و در مونده نشدید...سی سال پیش هر روز یکی اومد گفت پلاک نمیکنیم مجوز نمیدیم پراید و پژو و غیره از سی سال پیش قرار بود از خط تولید خارج بشه البته شد فقط اسماشون از خط خارج شد پراید شد سبا نمیدونم ساینا چی چی البته با اپشنهای فوق بالا و مریخی مثلا چراغ دو سانت اومد پایین یا زه در مثلا دزدیده شد یا چه چه اقا بس کنید
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    برادرمن چرا هی حرف رو مزه مزه می‌کنی مگر مسولان خودروسازی چه کسانی هستند که همه در برابر این تخلف فاحش سکوت می‌کنند و تنها این آقا توانسته تا یک حدودی پیگیری و رسانه ای کند باباجان این خودروسازان دزد فقط توی پاچه ملت میکنند و خیلی شیک و مجلسی تازه منت هم میزارند و میگویند قرعه کشی میکنیم وووو قیمت ماشین های کشورهای دیگر رو مقایسه کنید و کیفیت و ماشینهاشونو بسنجید در این خودروهای ملی رو تخته کنید با این محصولات اشغالشون والا فرغون امنیتش بالاتر از محصولات خودروسازان داخلی هستش