یک مقام اوکراینی از جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دعوت کرد تا ظرف چند روز آینده و در بحبوحه عملیات روسیه به این کشور از کی‌یف بازدید کند!

بایدن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه دیلی‌میل، او گفت: «اگر شجاع هستید، نباید از این موضوع بترسید.»

ایهور ژوکا، مشاور ارشد دیپلماتیک رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی، از فرمانده کل ارتش آمریکا خواسته است که هنگام سفر به بروکسل برای نشست ناتو در هفته آینده، شخصا از اوکراین بازدید کند.

ژوکا از بایدن درخواست کرده است که دستیابی اوکراین به تسلیحات آمریکایی از جمله جت‌های جنگنده و موشک را تسهیل کند.

این مشاور همچنین متحدان اوکراین را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که زلنسکی از رد آشکار آمریکا و ناتو برای تحقق درخواست این کشور برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی خود ناامید است.

ژوکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: «اگر ناتو قادر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بشردوستانه برای ما نیست، لطفا جت‌های جنگنده و سیستم‌های دفاع هوایی ضد موشکی را در اختیار ما قرار دهید. بنابراین، رئیس‌جمهوری من به این کار ادامه خواهد داد. او در این باره در کنگره آمریکا صحبت کرد. او هر روز در مورد این موضوع صحبت می‌کند.»

بایدن که به صورت علنی تصمیمی در مورد درخواست زلنسکی صادر نکرده است، اوایل این هفته هشدار داده که ایجاد منطقه پرواز ممنوع یک «اقدام جنگی» خواهد بود. هنوز مشخص نیست که بایدن در این خصوص چگونه کار را پیش خواهد برد.

ژوکا همچنین اشاره کرد که چگونه رهبران ۳ کشور دیگر از کی‌یف بازدید کرده و با زلنسکی دیدار کرده‌اند.

او گفت: «خب، می‌دانید، همین هفته ۳ نخست وزیر از ۳ کشور دوست - لهستان، جمهوری چک و اسلوونی - شخصا از کی‌یف بازدید و شخصا با زلنسکی دیدار کردند. پس چرا رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با رئیس‌جمهوری ما به اوکراین نمی‌آید؟»

وقتی از ژوکا در مورد خطر سفر بایدن به کی‌یف سوال شد، گفت: «قطعا زمانی خطرناک است علیه کشور من جنگ داشته باشد؛ جنگ در اروپا.»

مشخص نیست که آیا بایدن دعوت ژوکا و زلنسکی را بپذیرد یا خیر. این دعوت در شرایطی است که اوکراین قرار است ظرف چند روز آینده محموله جدیدی از تسلیحات آمریکایی از جمله موشک‌های جاولین و استینگر را دریافت کند.

کد خبر 665340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    2 1
    اوکراینی ها با همین طرز فکر و با همین مقدار اطمینان به آمریکا ، وارد این بازی فاجعه بار شدند دیگه . هنوز هم نفهمیدن کی به کیه .
  • حسین US ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 2
    پوتین اگه مشکلش ناتو هست چرا با ناتو طرف نمیشه؟ چرا اوکراینی که در ناتو نیست را بمباران میکنه؟ چرا خاک اوکراین غیر ناتو را به خاک خودش الحاق کرد؟ مشکل هم روسیه هست هم إمریکا. ولی روسیه به سرکردگی پوتین داره جنایت جنگی کامل در اوکراین میکنه