وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد آمریکا برای اینکه روسیه را تنبیه کند آماده است به سرعت با ایران توافق کند.

سرگئی لاوروف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «سرگئی لاوروف» در سخنانی ادعا کرد آمریکا به دلیل اینکه می‌خواهد روسیه را تنبیه کند آماده است تا احیای توافق هسته‌ای ایران را با هدف مجازات روسیه تسریع بخشد.

به گزارش الجزیره وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: «واشنگتن مانع از موافقت هیأت مذاکره کننده اوکراینی با ساده‌ترین شرایط روسیه می‌شود. برای همکاری با غرب دری همیشه باز خواهد ماند، اما دیگر ابتکار عملی نخواهیم داشت.»

او همچنین با اشاره به تلاش غرب برای فشار به چین به جهت محکوم کردن روسیه اعلام کرد هماهنگی این دو کشور در شرایط کنونی قوی‌تر خواهد شد.

پیش از این وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان تایید کرده بود اینکه روسیه در مذاکرات وین درباره موضوع هسته‌ای ایران مانع‌تراشی می‌کند، درست نیست. روسیه از بازگشت سریع به برجام حمایت می‌کند.

لاوروف در دیداری که امیرعبداللهیان داشت اعلام کرد روسیه تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نمی‌شود. ضمانت‌های کتبی آمریکا به روسیه مبنی بر این است که تحریم‌ها بر همکاری هسته‌ای با ایران از جمله تأسیسات بوشهر تأثیری نخواهد گذاشت. توافق نهایی در مذاکرات وین هنوز موافقت چند پایتخت را نگرفته است، اما مسکو در بین آن‌ها نیست.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا چندی پیش متوقف شد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در صفحه توییتر خود از توقف مذاکرات وین خبر داد و اعلام کرد که متن نهایی توافق آماده و روی میز است، اما به دلیل عوامل خارجی لازم است در مذاکرات وقفه ایجاد شود.

در حین این وقفه، اما سناتورهای آمریکایی به بایدن هشدار دادند که هرگونه توافق با ایران که بدون حمایت کنگره انجام شود، دوامی نخواهد داشت. این سناتورهای آمریکایی همچنین از دولت بایدن به دلیل مخالفت با ارائه این توافق جدید به مجلس سنا به منظور بررسی و تصویب در این مجلس انتقاد کردند.

آن‌ها با تکرار ادعاهای سابق مقامات آمریکایی گفتند از سیاستی در قبال ایران حمایت می‌کنند که بطور کامل مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را محدود کرده و به مسأله حمایت ایران از تروریسم بپردازد.

کد خبر 665323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 32
  • جم IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    21 33
    شرق تا زمانی که به یک اتحاد واقعی تبدیل نشود با پول واحد و ارتش مشترک و جذب کشورهای صاحب انگیزه در مقابله با نظام سلطه، اینگونه در بازی های شیطان گرفتار خواهد شد. امروز تلاش می کنند روسیه را با ما تنبیه کنند و فردا ما را با روسیه. امروز روزی است که باید به دوستان شرقی مان بگوییم ما در کنار شما هستیم. این حقیقت فقط از زبان بشار اسد به خوبی بیان شد. حقایق کاملا روشن است اما منافع زودگذر همه ی ما را قربانی خواهد کرد و همچنان سلطه ی دلار و تسلط غرب پا برجا خواهد ماند مگر آنکه سه قدرت شرقی تجمیع شوند. برای تصمیم بزرگ حرکت کنید. و از سرزنش سفیهان نهراسید.
    • محمد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      19 2
      شرق بيشتر روي دو تا كشور چين و روسيه حساب باز ميكنه كه بيشتر با غرب مشكل دارن اما همان دو نا هم يه جورايي مستقيم و غير مستقيم تحت فشارهاي آمريكا و اروپا كم ميارن به عنوان نمونه تجارت گسترده و عظيم چين با آمريكا و اروپا است و آمريكا اولين و بزرگترين مقصد صادارت اجناس و كالاي چيني به اون كشور است سالانه بيشتر از ٤٥٠ ميليارد دلار و همينطور در مبادلات ديگر اقتصادي مالي و بانكي تكليف روسيه هم كاملأ همه دنيا از اون خبر دارن بيشترين درآمد اون از صادرات نفت و گاز و مشتقات نفتي و گازي به آمريكا و بخصوص اروپا بخاطر همون هم از تحريم ها و جريمه هاي سنگين غرب وحشت دارن و جديدأ عواقب اونو توي روسيه ديديم با آنكه روسيه هنوز داره به اروپا نفت و گاز صادر ميكنه ارزش پول ملي اون بيشتر از ٧٠ درصد سقوط كرد و طبق كارشناسان خود روسي اگر وضعيت تحريم ها همينطور ادامه پيدا كنه روسيه مجبوره از ذخاير ارزي خودش استفاده كنه كه يك ضربه بزرگ و افت بيشتر ارزش پول روسيه و به دنبال اون گراني و تورم زياد روسيه بيشتر از قدرت نظامي از تحريم هاي اقتصادي غرب نگرانه و ترس داره
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    27 49
    خدا لعنت کند حسن روحانی را که اصلا ما را در چاه برجام انداخت
    • Hossein IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      55 8
      زیاد حرص نخور دوست عزیز! دولت آقای رئیسی هم به دنبال احیای همون برجامه...فقط اسمش شده مذاکره جهت رفع تحریمها!!
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      41 9
      خب اگه برجام چاه هست جناب باقری و اون چهل نفر بچه مدرسه ای توی این چند ماه چکار دارن میکنن. چرا دولت اصولگرای شما اونا رو به اونجا فرستاده. لطفا وقتی چیزی حالیت نیس تریپ روشنفکری به خودت نگیر
    • ابو محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      7 9
      بتده خدا روحانی که در دوره ریاست جمهوریش دیوانه ترین و شرورترین رئس جمهور آمریکا روی کار آمد و نگذاشت کاری پیش ببرد حالا هموطنان عزیزم از نکوهش روحانی دست بردارید هدگر چند تلاشهای سید رئیسی کم نظیر بوده و هست ولی باز هم روحانی و ظریف رو نگذاشتند کاری پیش ببرند
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      7 3
      چندسالصدسالطول میکشه بااین تفکرکه اثری ازمن وتونیست چراصلح ودوستی نباشه این کارشدنی نیست
    • جواد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      1 1
      آفرین بانووووی شرقی😁😁😁😁😁
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      9 0
      جیگر،اینقدرحرص نخورید ماپتانسیلهای داخلی فراوانی داریم که اگرمسولین سومدیریت وخودتحریمی خودمان راکناربگذارندبه امریکا وروسیه میگیم زکی،به قول معروف کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من
  • حمید IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    34 10
    روس همام روس است که قرارداد ننگین ترکمنچای و گلستان را به ما تحمیل کرد.
  • محمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    19 5
    دیدگاه روسیه درمورد سازش امریکا با ایران سیاسی است امریکا در هرجا دنبال منافعخویش است.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      5 1
      فراموش نکنیم که قرارداد ترکمانچای بوسیله سفیر انگلیس در ایران نوشته شد و دوطرف ایران و روس زیر آنرا امضا کردند . در واقع ما وجه المصالحه دو ابرقدرت آنزمان یعنی روس و انگلیس شدیم . خدا میداند در مقابل امتیازی که انگلیس به اینصورت به روس ها داد از او چه گرفت.
  • کیا GB ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    32 2
    فعلاُ آمریکا برای شکست روسیه اکنون مایل است با تمام دشمنان متحد شود و البته بعد خدمت خودمان برسد
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      12 1
      آفرین این درست
    • ش IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      5 0
      گاهی جنگ زرگریست،کسی قویست که خودش چیزی برای گفتن داشته باشد.!!!!!!
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      5 0
      کاملا درست
  • شاقلی الهی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    5 2
    مااز مسعولین انتظار داریم هرچه مورد قویتر شدن ایران وهرچه باعث شود این کشور انقلابی سرپای خود بایستد را درمذاکرات مورد توجه قرار بدهند ماملت سرافرازی وسربلندی ایران را خواهانیم . ملت بزرگ ایران کم زجر نکشیدند در جنگ در انقلاب در مساعل امنیتی فقط مردم رافراموش نکنید که خدای ناکرده تاریخ قظاوت کند وآرامش حق همچه ملتی که در تاریخ بی نظیرند رابخوبی ادا کنید موفق وپیروز باشید
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    7 2
    قطعا روسیه و چین...هرگز رابطه با آمریکا را فدای رابطه با ایران و کشورهای که آمریکا با آن مشکل دارد نمیکند..چون آنقدر رابطه با آمریکا برای آنها سود آور است که تصور آنهم برای هرکسی میسر نیست و زمانی خواهد رسید که پیش بینی بنده بر همگان ثابت خواهد شد...
  • آرش IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    6 2
    دوستان می خواستم بدونم که روسیه هنوزم بدنبال دستیابی به آبهای گرم جنوب یعنی خلیج فارس هست یا نیست
  • علی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 1
    کور خوندن ایران موشکهایش را گسترش و قدرتمندتر و از کشورهای مظلوم چون یمن و فلسطین همایت میکند.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    مستقیم با امریکا وارد مذاکر ه شوید ومشکلات مردم حل کنیید
  • AU ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد آمریکا برای اینکه روسیه را تنبیه کند آماده است به سرعت با ایران توافق کند. روسیه از یک طرف برای داشتن بازار ایران برای جنس های بی کیفیت خود و از طرفی برای مقابله با آمریکا سنگ اندازی در برجام را بیشتر از گذشته خواهد کرد .
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ،ایران فقط یک راه دارد تلاش در تولید کلیه نیاز هایش از کلیه علوم تا کلیه کالاها ،تنبلی وامید به دیگران بیراهه است
  • رسول IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    زهی خیال باطل!! ما در اصل مذاکرات را برای منافع روسیه میکنیم نه ایران!!!!! حتی آقای رییسی تا قبل ریاست جمهوری می‌گفت برجام‌‌ خیانت بزرگ به ملت ایران است، زمانی آمریکا رو ملاقات میکنیم که برای محاکمه باشد نه مذاکره!!