چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: ظاهرا در شرایطی که اقتصاد جهانی در شرایط سقوط آزاد به‌سر می‌برد و بورس‌های معتبر بین‌المللی هم به تبع آن حال و روز چندان خوشی ندارند

بازار اوراق بهادار تهران در 9 ماه سپری شده از سال 2008 میلادی روی نردبان ترقی و رشد حرکت کرده و به لطف بی‌میلی سرمایه‌گذاران خارجی به خرید و فروش سهام شرکت‌های ایرانی و فعالیت جزیره‌ای تالار معاملات حافظ، بورس تهران گل سرسبد بورس‌های جهان بود و با بیشترین رشد شاخص، حجم معاملات و ارزش جاری در صدر فهرست فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار ایستاد.

فدراسیون جهانی بورس‌ها در آخرین گزارش خود اعلام کرد: در 9 ماهی که از سال میلادی جاری پشت سر گذاشته شده، شاخص بورس تهران (قیمت و سود نقدی) بیشترین رشد را در مقایسه با دیگر بورس‌های جهان داشته و در سپتامبر 2008به 46 هزار و760 واحد رسیده است.

به عبارت دیگر، شاخص معاملات بازار سهام تهران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد 30 درصدی را تجربه کرده آن هم در شرایطی که غالب بازارهای معتبر بین‌المللی در همین مدت روی سراشیبی نزول قرار داشتند.

براساس این گزارش، مجموع ارزش معاملات بورس تهران هم تا پایان سپتامبر امسال به 5/12 میلیارد دلار رسیده و این رقم حکایت از رشد 135 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2007 دارد.

به‌جز این به روایت آمار و ارقام در سپتامبر 2008 ارزش بازار سهام تهران هم تا 5/65 میلیارد دلار صعود کرده به عبارت دیگر ارزش بورس اوراق بهادار ایران نسبت به ماه مشابه سال پیش، بیش از 50 درصد افزایش یافته هر چند که این رقم از افت 3 میلیارد دلاری در مقایسه با ماه قبل هم خبر می‌دهد.

اما آن‌طور که فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار گزارش داده در سپتامبر 2008 نسبت سهام در گردش بازار به بیش از 27درصد رسیده و این رقم اگر چه نسبت به ماه قبل از آن کمتر از یک درصد کاهش داشته اما کماکان عدد قابل‌توجهی است که تا پیش از این تجربه نشده بود.

به این ترتیب، با استناد به گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها، از ژانویه تا سپتامبر 2008 بورس تهران روزهای آفتابی را پشت سر گذاشته و در این مدت اغلب شاخص‌های بازار نسبت به سال پیش رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند.

به هر حال علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کارنامه رضایت‌بخش بازار سهام تهران را نتیجه عملکرد دست‌اندرکاران بازار سرمایه در توسعه زیرساخت‌های مهم و اساسی و واگذاری شرکت‌های مشمول اصل‌44 قانون می‌داند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، صالح‌آبادی معتقد است: ورود شرکت‌های مشمول اصل‌44 قانون اساسی به بورس و سودآوری مناسب آنها جذابیت بازار سرمایه را افزایش داده است.

به گفته او، سودآوری مطلوب شرکت‌های اصل‌44 باعث ورود نقدینگی جدید به بازار و در نهایت افزایش ارزش و حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران شده است.

صالح آبادی می‌گوید: مجموعه عملکردهای سازمان بورس و اوراق بهادار در ایجاد زیرساخت‌های مهم و اساسی برای توسعه بازار باعث شده که بورس اوراق بهادار تهران، پس از سال‌ها در ردیف بورس‌های مهم جهان قرار گیرد.

او قرار گرفتن بورس تهران در صدر فهرست بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها را به فال نیک می‌گیرد و می‌افزاید: سازمان بورس و اوراق بهادار با تدوین و طراحی ابزارهای جدید مالی با رویکرد اسلامی درصدد افزایش روند رو به رشد بازار سرمایه است تا ایران به جایگاه واقعی خود در دنیا نزدیک شود.

البته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران به این نکته اشاره نکرد که از بخت خوش، رشد قابل توجه بازار سهام تهران با سقوط آزاد دیگر بورس‌های جهان همراه شده تا اوج گرفتن شاخص در بورس تهران بیشتر به چشم بیاید.

از سوی دیگر آن‌طور که کارشناسان و حرفه‌ای‌های بازار می‌گویند، تاثیر فراز و فرود اقتصاد جهانی بر صعود و سقوط بورس تهران، امری ناگزیر است اما به واسطه اهرم‌های کنترلی نظیر دامنه نوسان و حجم مبنا، موج بحران دیرتر به ساحل بورس تهران می‌رسد اما مدت بیشتری در تالار معاملات جا خوش می‌کند و احتمالا به همین دلیل هم بورس تهران در اولین ماه پاییز به‌شدت هر چه تمام‌تر لرزید و ظرف 24 ساعت ارزش بازار یک میلیارد دلار سقوط کرد

کد خبر 66501

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز