پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

«ویوسا عثمانی» (Vjosa Osmani)، رئیس‌جمهوری کوزوو از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است تا از نفوذ واشنگتن در کشورهای عضو ناتو برای کمک به کشورش برای پیوستن به این ائتلاف نظامی استفاده کند.

ویوسا عثمانی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، عثمانی در نامه‌ای به تاریخ ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) به بایدن که روز پنجشنبه توسط رویترز مشاهده شد، گفت که در پی وقایع اوکراین، پیوستن به ناتو اولویت اصلی امنیت ملی او است.

عثمانی در نامه خود نوشته، عضویت کوزوو در ناتو به یک امر ضروری تبدیل شده است.»

او به بایدن نوشت: «ما ایمان و انتظار خود را ابراز می‌کنیم که ایالات متحده از رهبری و نفوذ خود برای حمایت فعال و پیشبرد روند پیچیده عضویت کوزوو در ناتو استفاده خواهد کرد.»

از زمانی که این کشور کوچک بالکان در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، واشنگتن حامی اصلی کوزوو، هم از نظر سیاسی و هم از نظر مالی بوده است.

در بخش دیگری از نامه عثمانی به رئیس‌جمهوری ایالات متحده نوشت: «ما در معرض تلاش‌های مداوم روسیه برای تضعیف کوزوو و همچنین بی‌ثبات کردن کل بالکان غربی هستیم.»

صربستان و متحد سنتی آن روسیه، استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند و مسکو از تلاش این کشور برای عضویت در سازمان ملل جلوگیری کرده است. بلگراد، کوزوو را بخشی از قلمرو خود می‌داند، اگرچه هیچ نهاد دولتی در استان جدا شده سابق خود ندارد.

با این حال، حدود ۵۰ هزار صرب که در بخش شمالی کوزوو در مرز صربستان زندگی می‌کنند  و البته مورد حمایت بلگراد هستند، از به رسمیت شناختن مقامات کوزوو امتناع می‌ورزند و خواهان تقسیم بر اساس خطوط قومی برای اتحاد با صربستان هستند.

کوزوو از سال ۱۹۹۹ توسط نیروهای ناتو محافظت می‌شود؛ زمانی که ناتو برای توقف کشتار آلبانیایی‌های قومی توسط نیروهای صرب در جنگ ضد شورش ۱۹۹۸-۱۹۹۹ به بمباران متوسل شد.

این کشور ۱.۸ میلیون نفری اکنون می‌خواهد به این اتحاد بپیوندد، اما تلاش آن برای انجام این امر ممکن است پیچیده باشد. ۴ عضو ناتو یعنی رومانی، اسپانیا، یونان و اسلواکی، هنوز اعلامیه استقلال کوزوو در سال ۲۰۰۸ را به رسمیت نشناخته‌اند.

در حال حاضر ۳۷۷۰ سرباز ناتو در کوزوو حضور دارند که ۶۰۰ نفر از آنها از ایالات متحده هستند.

کد خبر 664961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مهدیار IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 0
    خیلی مسخره هست اینجور جدایی ها باز صد رحمت به قومهای ایرانی، منطقه ای که نمیتونه از خودش محافظت کنه چطور خواهان جدایی میشه