سازمان جهانی بهداشت با هشدار درباره لزوم هشیاری درباره کروناویروس، می‌گوید ارقام افزایش موارد کرونا در جهان ممکن است فقط «نوک کوه یخ» را نشان دهند.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شمار موارد کرونا پس از یک ماه کاهش، از هفته گذشته در سراسر جهان شروع به افزایش کرده است و قرنطینه‌های عمومی در آسیا و ایالت جی‌لین‌چین برای مهار شیوع از جمله پیامدهای آن است.

به گفته این سازمان،ترکیبی از عوامل باعث افزایش موارد عفونت شده است، از جمله انتشار سویه بسیار واگیر اُمیکرون و خویشاوند آن، زیرسویه BA.2 و لغو شدن محدودیت‌های مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی و بهداشت عمومی.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت: «این افزایش‌ها با وجود کاهش انجام آزمایش در برخی از کشورها انجام می‌شود و بنابراین ما فقط نوک کوه یخ را می‌بینیم.»

مقامات بهداشت جهانی می‌گویند کاهش میزان‌های واکسیناسیون در برخی از کشورها تاحدی «ناشی از میزان بالای انتشار اطلاعات نادرست درباره آنها است.

عفونت‌های جدید کرونا در مقایسه با هفته پیش در جهان ۸ درصد افزایش یافت و ۱۱ میلیون مورد جدید و اندکی بیش از ۴۳۰۰۰ مرگ جدید در فاصله ۷ تا ۱۳ مارس (۱۶ تا ۲۲ اسفند) گزارش شده است. این نخستین افزایش جهانی کرونا از پایان ماه ژانویه است.

بیشترین افزایش در منطقه اقیانوسیه غربی سازمان جهانی بهداشت رخ داده است که شامل کره جنوبی و چین می‌شود و شمار موارد در آن در حد ۲۵ درصد و شمار مرگ‌ها در حد ۲۷ درصد افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان همه با توجه به افزایش موارد کرونا در کشورهای اتریش، آلمان، سوئیس، هلند و انگلیس درباره بروز جدید موج دیگری از کرونا در این منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت ظاهرا زیرسویه BA.2 واگیرترین سویه کروناویروس تا به حال است، اما نشانه‌ای درباره اینکه بیماری شدیدتری ایجاد کند، به چشم نمی‌خورد و شواهدی درباره اینکه سویه‌های جدیدی دیگری باعث این افزایش شده باشند، وجود ندارد.

وضعیت شیوع کرونا در همه اروپا هم یکسان نیست. برای مثال دانمارک، شاهد یک اوج‌گیری ابتدایی موارد کرونا ناشی از BA.2 در نیمه اول ماه فوریه بود که به سرعت فروکش کرد.

کارشناسان می‌گویند ممکن است آمریکا نیز به زودی شاهد موج مشابهی از افزایش موارد عفونت احتمالا ناشی از BA.2  و نیز به علت کاهش محدودیت‌ها و افت کردن ایمنی مربوط به واکسن‌هایی باشد که چند ماه پیش تزریق شده‌اند.

کد خبر 664795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha