هند یکی از قدیمی‌ترین کشورها و تمدن‌های جهان است و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی مشترکی با کشورمان دارد. در کنار ده‌ها آیین و جشنی که هر ساله توسط اقوام مختلف در این کشور برگزار می‌شود، در نخستین روز فصل بهار جشنی توسط ایرانیان بی‌شماری که سال‌ها پیش به این کشور مهاجرت کرده‌اند برپا می‌شود که شباهت بسیاری با نوروز دارد.

سفیر هند در ایران

همشهری آنلاین - پریسا نوری: به بهانه این اشتراکات در آستانه فرارسیدن نوروز به سفارت هند رفتیم و با «گددام دارمندرا» دیپلمات ارشد و سفیر این کشور در تهران درباره نوروز گفتوگو کردیم. دارمندرا ۲ دوره سفیر هند در ایران بوده و فارسی را دست و پاشکسته و سؤالات ما را کمابیش متوجه میشود، اما به انگلیسی پاسخ میدهد.

آقای سفــــیر ابتــدای صحبتهایش به زبان فارسی و انگلیسی عید نوروز را پیشاپیش به ایرانیها تبریک میگوید و با تأکید بر اینکه اشتراکات زیادی بین فرهنگ و سنتهای ایرانیان و هندیها وجود دارد از سنت نوروز میان پارسیان و ایرانیان هندوستان اینطور میگوید: «مراسم سال نو ایرانی با نام نوروز در ۲ ایالت گجرئت و ماهاراشترا برپا میشود و مردم در این ایالتها با تهیه لباسهای نو، خانهتکانی، پختن شیرینیهای مخصوص عید و تزیین خانه و محله به استقبال نوروز و سپس در روز عید با برگزاری جشن و شادمانی به دید و بازدید اقوام و فامیل میروند.»

دیپلمات ارشد هند که معتقد است نوروز امسال اهمیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته دارد میگوید: «نوروز امسال مصادف است با ورود به قرن جدید، یعنی قرن پانزدهم هجری شمسی و اهمیتش بیشتر است. ما امسال هم به رسم هر ساله از چند روز مانده به نوروز سفره هفتسین را در ورودی سفارت هند میچینیم و به انتظار آمدن بهار مینشینیم.»

 قدم زدن در خیابان ولی‌عصر(عج) برایم خوشایند است

دیپلمات هندی در اوقات فراغت اهل خانهنشینی یا سفارتنشینی نیست و ترجیح میدهد کوه برود یا در شهر گردش کند. او با لذت از کوهنوردی و بهویژه توچالنوردی برایمان میگوید: «کوه توچال پشت خانه ماست و فقط ۱۰ دقیقه طول میکشد که از خانه به کوه برسم. روز سیزهبهدر و بیشتر روزهای تعطیل با همسرم به توچال میرویم و از اینکه از آن بالا منظره تهران را تماشا کنیم لذت میبریم. عاشق قدم زدن در خیابان ولیعصر(عج) هم هستم؛ پیادهروی در این خیابان را که دوطرفش درخت و در جوی آن آب جاری است برایم خوشایند است. بازار تجریش و بازار تهران هم بافت سنتی و زیبایی دارند. گاهی به اینجا هم سر میزنم. حرفهای مردم را متوجه میشوم و با آنها حرف میزنم. مردم برخوردی گرم و صمیمی دارند و کنجکاوند که بدانند از کجا آمدهام.»

 در نوروز هیچ کجا تهران نمی‌شود

آقای سفیر که علاوه بر تهران به خیلی از شهرهای ایران سفر کرده است میگوید: «در نوروز هیچ جا تهران نمیشود» و ادامه میدهد: «شیراز، اصفهان، چابهار، بندرعباس، یزد و شهرهای شمالی را دیدهام، اما تهران ویژگی خاصی دارد. یک شهرچهارفصل است که زمستان برف دارد و در تابستان هوا گرم و خشک است. برایم جالب است که از همه جای این شهر میشود کوه را دید. من معمولاً نوروز را در تهران میگذرانم. چون در این روزها بسیاری از شهرهای ایران بهخصوص شمال شلوغ اما تهران از همیشه خلوتتر است و هوایش خیلی تمیز میشود.»

عاشق قرمه سبزی هستم

این دیپلمات هندی از اینکه بهعنوان سفیر در ایران زندگی میکند خیلی خوشحال است و ایران را خانه دومش میداند. او میگوید: «هند و ایران اشتراکات زیادی دارند. وقتی یک ایرانی در هند زندگی میکند یا یک هندی به ایران میآید احساس غریبی نمیکند. آداب و فرهنگ مردم تهران و دهلی شباهتهای بسیاری دارند.» او با خنده ادامه میدهد: «البته یک تفاوت بزرگ در فرهنگ غذایی داریم؛ غذاهای ما خیلی تند است و شاید ایرانیها دوست نداشته باشند، اما من عاشق غذاهای ایرانی بهویژه قرمهسبزی هستم.»

اطلاعات فوری

 گددام دارمندرا

تولد: ۱۹۶۴

سفیر هند در ایران از سال ۱۳۹۷ تاکنون و دبیر دوم سفارت هند در تهران (مارس ۱۹۹۲ تا مارس ۱۹۹۴)

کد خبر 664492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha