یخچال یکی از پرکاربردترین لوازم برقی خانه است. در این مقاله ما به شما یاد خواهیم داد که چگونه از یخچال ساید بای ساید خانه خود نگهداری کنید تا عمر مفیدش افزایش پیدا کند.

image-20220315094954-1.jpeg

اهمیت نگهداری از یخچال ساید بای ساید

طول عمر یک یخچال به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۸ سال است. اما به طور کلی عمر مفید این وسیله برقی تا حدود زیادی به کیفیت برند و نحوه نگهداری شما بستگی دارد. یخچال یکی از معدود لوازم خانگی است که به طور مداوم روشن است و تقریبا هیچ وقت برای مدت طولانی از برق کشیده نمی‌شود. بنابراین اطلاع از شیوه‌های درست نگهداری از یخچال ساید بای ساید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چند دقیقه وقت گذاشتن برای انجام برخی از کارهای ساده تعمیراتی و انجام منظم آنها کمک می‌کند تا دستگاه شما کارآمدتر شده؛ هزینه مصرف برقش پایین‌تر بیاید و میزان فرسودگی موتور و سایر قطعات فنی‌اش به حداقل برسد.

همانطور که می‌دانید فرسودگی برای وسایل خانگی کاملا اجتناب‌ناپذیر است. چرا که وسایلی مانند یخچال تقریبا عصای دست ما در آشپزخانه هستند و روزانه ممکن است چندین بار از آنها استفاده کنیم. به همین خاطر نگهداری اصولی از این وسایل برقی به شدت می‌تواند روی کیفیت و کارایی آنها و همچنین میزان عمر مفیدشان تاثیرگذار باشد.

چند راهکار ساده برای نگهداری از یخچال ساید بای ساید

انجام کارهای زیر که اکثر تعمیرکاران آنها را توصیه می‌کنند؛ به مرور زمان می‌تواند نتیجه بسیار مطلوبی داشته باشد:

کویل‌های دستگاه را به صورت منظم تمیز کنید

تمیز کردن کویل دستگاه از گرد و غبار و آشغال به موتور یخچال کمک می‌کند تا هم کارآمدی بیشتری داشته باشد و هم خوب و درست کار کند. کویل‌ها معمولا در پایین یا پشت بدنه دستگاه قرار دارند. بسته به برند دستگاه ممکن است روی این کویل‌ها یک قابل پلاستیکی وجود داشته باشد. معمولا برداشتن این قاب کار زیاد سختی نیست. بنابراین هر چند وقت یک بار یخچال را تکان داده تا با ایجاد فاصله بین دستگاه و دیوار، به پشت یخچال دسترسی داشته باشید. حتما همزمان با تمیز کردن کویل‌ها، کف یخچال را نیز تمیز کرده و گرد و خاک و خرده غذای به جا مانده در آنجا را با جاروبرقی خارج کنید. ضمن اینکه بهتر است فن کندانسور را نیز تمیز کنید. کویل‌ها باید حداقل یک یا دو بار در سال تمیز شوند. اگر حیوان خانگی دارید؛ تعداد دفعات این کار را افزایش دهید. چرا که موی بدن حیوانات مضرترین ماده برای کویل‌ها و موتور یخچال است. رعایت این نکته که حتی بسیاری تکنسین‌های تعمیر اجاق گاز آریستون نیز آن را پیشنهاد می‌کنند می‌تواند یخچال شما را کارآمدتر کند.

دما یخچال و فریزر را روی درجه مناسب تنظیم کنید

اغلب یخچال‌های ساید بای ساید قابلیت تنظیم دما دارند. بنابراین حتما دمای بخش یخچال و فریزر دستگاه را متناسب با حجم مواد غذایی و دمای محیط تنظیم کنید. این نکته برای ایمنی مواد غذایی که درون یخچال و فریزر نگهداری می‌شوند بسیار حائز اهمیت است. دمای قسمت یخچال باید حدود ۳۷ تا ۴۰ درجه فارنهایت باشد و قسمت فریزر باید روی صفر درجه فارنهایت یا کمتر تنظیم شود. اگر مدل دستگاه شما قدیمی است و نمایشگر دما ندارند یا اینکه به تازگی مشکوک شده‌اید که موتور قادر به خنک کردن بخش داخلی دستگاه نیست؛ می‌توانید یک دماسنج ارزان قیمت تهیه کرده و درون یخچال بگذارید. اگر دما کمتر از حد استاندارد بود؛ حتما با یکی از نمایندگی‌های معتبر برند دستگاه خود تماس گرفته و درخواست اعزام تکنسین کنید. در بیشتر مواقع در این شرایط یخچال نیاز به سرویس دارد.

واشر دور درب را بررسی کنید

اگر واشر دور درب نتواند به خوبی آب‌بندی شود؛ هوای سرد از دستگاه خارج خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود موتور بیشتر کار کرده و انرژی بیشتری برای حفظ دما مصرف کند. بنابراین واشر دور درب را مرتبا از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید. اگر ترک خوردگی یا فرسودگی در این واشر وجود داشت؛ باید آن را تعویض کنید تا از ایجاد مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود. ضمن اینکه برای نگهداری از یخچال ساید بای ساید باید حتما هر چند وقت یک بار این واشر را با آب گرم و اسکاچ نرم تمیز کنید.

فیلترهای دستگاه را به موقع عوض کنید

قسمت یخ‌ساز و آب‌ریز اکثر یخچال‌های ساید بای ساید دارای فیلترهایی هستند که نیاز به تعویض دوره‌ای دارند. تعویض به موقع این فیلترها به تمیز نگه داشتن بخش یخ ساز و آب‌ریز دستگاه کمک می‌کند. علاوه بر این، انجام این اقدام موجب می‌شود که ساخت یخ و فرآیند سرد کردن آب به درستی انجام شود. بنابراین هر سه ماه یک بار این فیلترها را تعویض کنید. ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای انجام این کار استفاده از خدمات مراکزی است که کار تعمیر یخچال ساید بای ساید انجام می‌دهند.

بعد از هر بار باز کردن درب، از بسته شدن کامل آن مطمئن شوید

بسته نگه داشتن درب یخچال یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از نگهداری صحیح و اصولی از این وسیله برقی ارزشمند است. این به این دلیل است که وقتی درب مکررا باز می‌شود و یا بعد از باز شدن به خوبی بسته نمی‌شود؛ موتور یخچال باید برای حفظ دمای داخلی بدنه، با قدرت و شدت بیشتری کار کند. این موضوع سبب کاهش عمر مفید موتور می‌شود. بنابراین قبل از باز کردن درب، به خوراکی‌هایی که از یخچال نیاز دارید فکر کنید و همه آنها را به یکباره از یخچال خارج کنید. ضمن اینکه مطمئن شوید که درب دستگاه محکم بسته شده است. این نکته نه تنها به شما در نگهداری از یخچال ساید بای ساید کمک می‌کند؛ بلکه به شدت روی مصرف برق نیز تاثیر دارد.

۹ نکته مهم برای نگهداری و افزایش طول عمر یخچال ساید بای ساید

یخچال را تراز کنید

اگر یخچال تراز نباشد؛ ممکن است درب آن به طور کامل بسته نشده یا به درستی روی بدنه آب‌بندی نشوند. تراز نبودن دستگاه با سطح زمین، موجب ایجاد فشار زیادی بر روی موتور می‌شود. با یک ابزار ساده می‌توانید تراز بودن یخچال را بررسی کنید. برای این کار کافیست که ابزار تراز را روی یکی از قفسه‌ها گذاشته و به نشانگر آن نگاه کنید. در صورت لزوم، پایه‌های یخچال را تنظیم کنید تا دستگاه از همه طرف تراز شود.

غذاها را در ظروف در بسته نگهداری کنید

غذاهای باقیمانده یا خوراکی‌هایی که بسته‌بندی مخصوص ندارند را بدون درپوش در یخچال نگذارید. اگر می‌خواهید مواد غذایی حجیمی مانند هندوانه نصفه را داخل یخچال بگذارید؛ حتما روی آن را با فویل یا سلفون بپوشانید. این کار کمک می‌کند تا مواد غذایی برای مدت طولانی‌تری تازه بمانند. ضمن اینکه رطوبت یخچال نیز بی دلیل افزایش پیدا نمی‌کند. به طور کلی رطوبت برای لوازم خانگی سم است. بنابراین اگر بتوانید رطوبت داخلی یخچال را روی حالت استاندارد حفظ کنید؛ لطف بزرگی به خودتان و دستگاه‌تان کرده‌اید.

یخچال و فریزر را به یک میزان پر کنید

درست است که نباید یخچال و فریزر را زیاد پر کنید؛ اما تناسب در حجم مواد غذایی که در هر دو بخش قرار می‌گیرد می‌تواند موجب شود که دستگاه بهتر خنک شده و عملکرد موثرتری داشته باشد. ضمن اینکه هنگام گذاشتن مواد غذایی در یخچال و فریزر، باید مراقب باشید که دریچه‌های تعبیه شده در داخل دستگاه را مسدود نکنید.

گاهی اوقات یخچال را خالی کنید

معمولا تمام خوراکی‌هایی که در یخچال و فریزر از آنها نگهداری می‌کنید؛ همزمان مصرف نمی‌شوند. به عنوان مثال میوه‌ها زودتر از گوشت و سبزیجاتی که در فریزر هستند مصرف می‌شوند. بنابراین بهتر است هر چند ماه یک بار کل خوراکی‌های داخل یخچال و فریزر را خالی کرده و مصرف کنید. سپس چند ساعت دستگاه را خاموش کرده و مجددا آن را با مواد غذایی تازه پر کنید. این کار نه تنها برای سلامت خودتان مفید است؛ بلکه به نگهداری از یخچال ساید بای ساید نیز کمک می‌کند و اکثر متخصصان تعمیر ساید جنرال الکتریک و سایر برندها آن را توصیه می‌کنند.

کد خبر 664257

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha