کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، اجلاس فوق‌العاده‌ای را جمعه هفته پیش رو در وین برگزار خواهند کرد

عبدالله العطیه، وزیر‌ نفت قطر از روز دوشنبه در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس 3 جانبه کشورهای صادر‌کننده گاز وارد تهران شد.

با وی درمورد تصمیم احتمالی اوپک و دلیل مشارکت قطر در اجلاس تهران و تشکیل سازمان کشورهای صادر‌کننده گاز گفت‌گو کرده‌ایم.

  • بسیاری از مقامات اوپک از کاهش تولید سخن می‌گویند و برای این کاهش، میزان‌های متفاوتی بیان می‌شود، ‌به‌نظر شما در اجلاس آینده، اوپک تولید را به‌طور قطع کاهش خواهد داد؟

مشخص نیست ولی بازار تحت‌تأثیر آشفتگی اقتصادی در جهان است و این آشفتگی به‌زودی خاتمه نمی‌یابد. به‌نظر من، ما در آغاز این بحران هستیم و اوپک باید اقدامی انجام دهد. اینکه اوپک چه میزان تولید خود را کاهش می‌دهد مشخص نیست ولی اوپک باید اقدام کند و تولید را کاهش دهد. برخی از یک میلیون بشکه و برخی از 3 میلیون بشکه سخن‌ گفته‌اند اینکه چه میزان تصویب شود هنوز مشخص نیست.

در مورد روند قیمت‌های نفت چه نظری دارید، آیا پیش‌بینی دارید؟

من نمی‌دانم. پیش‌بینی قیمت نفت عملی نیست. باید انتظار کشید و تحولات بازار را دید.
آیا کاهش تولید از سوی اوپک تاثیری در کنترل قیمت نفت دارد؟
مشخص نیست که کاهش تولید چه تاثیری دارد ولی باید عرضه و تقاضا هماهنگ باشد.

  • درجلسه پیشین اوپک، روسیه پیشنهاد یک همکاری کامل به اوپک داد. این اقدام تا چه میزان از نظر شما قابل‌قبول است؟

ما از هرگونه همکاری کشورهای غیرعضو استقبال می‌کنیم. روسیه دومین تولید‌کننده نفت است و من امیدوارم که در آینده روسیه عضو اوپک شود. این پیشنهاد در اجلاس قبلی مطرح شد و امیدوارم که با عضویت روسیه در اوپک عملی شود. ما بارها خواستار همکاری کشورهای غیرعضو از جمله روسیه شده‌ایم ولی هنوز اقدامی نشده‌است.

  • به اعتقاد برخی کارشناسان با پیروزی احتمالی دمکرات‌ها در آمریکا باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت باشیم، نظر شما چیست؟

من نمی‌توانم این را پیش‌بینی کنم ولی باید دید که بحران جهانی اقتصاد تا کی ادامه می‌یابد و این چه تاثیری در دیگر بخش‌ها از جمله تقاضای نفت خواهد داشت.

  • در جلسه آینده اوپک آیا روسیه شرکت‌خواهد کرد و تقاضای شرکت در این اجلاس‌ بعدی اوپک را داده است؟

من اطلاعی ندارم و‌هنوز چنین چیزی در دستورکار اوپک نیست. درخواست روسیه برای حضور در اجلاس مطرح نشده است.

  • به چه منظوری در تهران حاضر شده‌اید و در اجلاس 3 کشور مهم صادر‌کننده گاز شرکت کرده‌اید؟

برای همکاری بیشتر در زمینه صادرات گاز در این اجلاس شرکت کرده‌ایم و ما با ایران روابط خوبی داریم و در زمینه صنعت نفت و گاز منافع مشترکی داریم.

کد خبر 66400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز