به‌نظر می‌رسد که روزهای خوش شرکت‌های بزرگ فناوری به پایان خود نزدیک شده باشد و دیگر از امکانات وافری که در اختیار کارکنان قرار می‌گرفت، خبری نخواهد بود.

فیسبوک

در روزهای سخت شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری کووید-۱۹این شرکت‌ها با مشکلات بسیار زیادی مواجه و درآمدشان به میزان قابل توجهی کاهش یافت. حالا خبر می‌رسد که امکان دارد، روزهای ارائه پاداش‌های مجلل برای کارکنان فیسبوک به‌زودی به پایان برسد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، متا، شرکت مادر فیسبوک، به کارمندان گفته است که خدمات رایگانی مانند خشکشویی را کاهش داده یا حذف می‌کند و زنگ شام را برای یک وعده غذایی رایگان از ساعت ۱۸ به ۱۸:۳۰ عقب می‌اندازد. این موضوع را ۷ نفر از کارمندان شرکت که نخواستند نام‌شان فاش شود، اعلام کردند. زمان جدید شام یک ناراحتی است، زیرا آخرین سرویس شرکت که کارمندان را به خانه‌های‌شان می‌برد، معمولا ساعت ۱۸ دفتر را ترک می‌کند. همچنین ذخیره کردن جعبه‌های سنگین مواد غذایی و آوردن آنها از یخچال خانه به محل کار را برای پرسنل دشوارتر می‌کند. این حرکت‌ها بازتابی از تغییر فرهنگ محل کار در سیلیکون‌ولی است.

شرکت‌های فناوری که اغلب در ازای گذراندن ساعات طولانی کارمندان در دفتر، مزایای سبک زندگی را ارائه می‌کنند، در حال آماده شدن برای سازگاری با یک مدل کاری ترکیبی (هیبدرید) جدید هستند. به‌عنوان مثال، در متا، بسیاری از کارمندان قرار است در تاریخ بیست‌وهشتم ماه مارس (۸ فروردین ۱۴۰۱) به دفاتر شرکت بازگردند، اگرچه برخی از آنها از خانه به کارشان ادامه می‌دهند و برخی دیگر کمتر وارد دفتر می‌شوند.

این تغییرات می‌تواند هشداری برای کارمندان سایر شرکت‌هایی باشد که در حال آماده‌شدن برای بازگشت به دفتر پس از گذشت ۲ سال از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ هستند.

گوگل، متا و دیگران مدت‌هاست که برای جذب و حفظ استعدادهای برتر، امکانات رفاهی موجود مانند مراقبت‌های پزشکی در محل، بوفه‌های سوشی، فروشگاه‌های آب‌نبات و... را برای جذب و حفظ استعدادهای برتر ارائه کرده‌اند. همچنین باید درخصوص فیسبوک و شرکت‌های تابعه آن این موضوع را خاطرنشان کرد که برای سال‌ها، این شرکت بر چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی تسلط داشته است. اکنون این شرکت با توقف رشد کاربران و حضور رقبای جوان‌تری مانند «تیک‌تاک» در سراسر جهان، تغییرات چشمگیری را تجربه می‌کند و سرمایه‌گذاران چشم‌انداز بلندمدت مدل کسب‌وکار تبلیغاتی شرکت را زیر سؤال برده‌اند.

 به هرحال باید پذیرفت که رقبای بسیاری خصوصا در شرق آسیا برای شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی به‌وجود آمده است و آنها چه بخواهند و چه نخواهند دیگر یکه‌تاز این میدان نیستند. در عین حال، ارزش بازار فیسبوک نیز به نصف کاهش یافته و به ۵۱۵ میلیارد دلار رسیده است و برخی از کارمندان در حال بحث هستند که آیا باید به‌دنبال شغل جدید باشند یا خیر، زیرا ارزش پاداش مبتنی بر سهام خود را در حال کاهش می‌بینند.

سال گذشته، مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، اعلام کرد که این شرکت تمرکز خود را به متاورس، یک دنیای مجازی آنلاین فراگیر که هنوز ایجاد نشده است، تغییر خواهد داد. بخش‌های گسترده‌ای از شرکت حول دیدگاه زاکربرگ برای محصولات واقعیت افزوده و مجازی سازماندهی شدند و کارمندانی که مایل نبودند وارد این کار شوند، گفتند که احساس می‌کنند از شرکت رانده شده‌اند. در این راستا، ۲ کارمند گفتند که متا در مورد تغییرات برنامه امتیازات خود برای ماه‌ها بحث کرد و چگونگی تغییر به مدل جدید و ترکیبی محل کار را بررسی کرد.

این شرکت همچنین کمک‌هزینه‌های سلامتی کارکنان را از حدود ۷۰۰ دلار به ۳۰۰۰ دلار در سال‌جاری میلادی افزایش داده است تا بتواند برخی از مزایای دیگر در دفتر را حذف کند.

با این حال، سخنگوی متا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنگام بازگشت به دفتر، خدمات و امکانات موجود در محل را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که نیازهای نیروی کار ترکیبی خود را بهتر منعکس کند. ما معتقدیم که افراد و تیم‌ها به‌طور فزاینده‌ای در آینده توزیع خواهند شد و متعهد به ایجاد تجربه‌ای هستیم که به همه کمک می‌کند تا موفق شوند.»

طرز تفکر جدید مارک زاکربرگ منجر به تغییر نام فیسبوک به متا شد. او اعتقاد دارد که باید در این دنیای وسیع فعالیت بیشتری داشته باشد.

تب متاورس هم درست از زمانی که زاکربرگ آن را در کنفرانس آنلاینی که برگزار و درباره‌اش توضیحاتی را ارائه کرد، داغ شد؛ چراکه این مفهوم، پیش‌تر نیز وجود داشت و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام گرفته بود.

کد خبر 663938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha