رشد کودک در کنار تربیت صحیح او در خانواده می‌تواند منافع فردی و اجتماعی زیادی داشته باشد. اگر کودکی در رعایت برخی اتیکت‌های اجتماعی ناموفق است می‌توان تا دیر نشده به آموزش او پرداخت. این قوانین به شما کمک خواهد کرد تا فرزند مودب‌تر و خانواده شادتری داشته باشید:

كودك و فرزند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، برخی والدین توقع دارند بچه‌ها رفتاری مودبانه و درست داشته باشند، اما از این حقیقت غافلند که برای رعایت قوانین ادب در جمع و حتی در بزرگسالی نیاز به آموزش در محیط خانه است؛ برخی از والدین تصور می‌کنند که اگر در محیط خانه برای بچه‌ها قانونی گذاشته شود به معنای محدودیت و از بین رفتن خلاقیت بچه‌هاست، درحالیکه این تصور اشتباه است و محدودیت‌های اندک در خانه باعث می‌شود که بچه‌ها در بزرگسالی بهتر بتوانند قوانین جامعه را درک کنند و با آن کنار بیایند همین‌طور در جمع خانواده نیز رفتار بهتری داشته باشند.

اگر قوانینی در خانه وضع نشود، هر بچه‌ای ممکن است موقع غذا بی‌ادبی کند، شب‌ها دیر بخوابد، در نوجوانی قابل کنترل نباشد و دائما خانواده را دچار چالش کند. با توجه به این واقعیت می‌توان با کمک بعضی از قوانین روال زندگی را به بچه‌ها آموزش داد و پایه برخی رفتارهای درست اجتماعی را محکم کرد. مثل گفتن «لطفا» یا «ببخشید» که در جامعه نیز بعدا برای بچه‌ها کاربرد خواهد داشت.

برای تعیین قانون همه اعضای خانواده می‌توانند دخیل باشند. به ویژه اگر نوجوانی در خانه دارید حتما او را دخیل کنید. کودکان از سه ـ چهار سالگی قابلیت درک قوانین ساده را دارند. اما ممکن است آن را فراموش کنند بنابراین تداوم و یادآوری اصلی مهم است.

برخی پدر و مادرها گله دارند که بچه‌های دیگران با ادب و با شخصیت رفتار می‌کنند اما بچه‌های خودشان در میهمانی به اصطلاح «آبروبر» هستند یا در خانه رفتارهای نادرستی دارند. در این گزارش ۱۰ قانونی را که وضع آنها به آموزش اتیکت اجتماعی خانواده کمک می‌کند با هم مرور می‌کنیم.

۱۰ قانون مهم اجتماعی که باید به کودکانمان آموزش دهیم

۱- با همه اعضای خانواده با احترام صحبت کنیم

اگر شما به عنوان پدر و مادر با همه اعضای خانواده با احترام صحبت کنید، بچه‌ها هم یاد می‌گیرند. بنابراین اولین قدم این است که اگر بچه‌ها شما را صدا می‌کنند، بگویید: «بله مامان، بله بابا»، «جانم عزیزم».

۲- اول در بزنیم

وقتی می‌خواهید وارد اتاق بچه‌ها شوید، اول در بزنید و به بچه‌ها نیز یاد دهید که وقتی می خواهند وارد اتاق مامان و بابا شوند اول در بزنند و بعد بگویند که «اجازه دارم وارد اتاق بشم؟» شما با این کار رعایت ادب برای ورود به مکان های دیگر را به بچه ها آموزش می دهید.

۳- لگد، کتک و هل دادن ممنوع!

یکی از قوانین پرکاربرد ممنوعیت رفتارهایی مثل لگد زدن، هل دادن و کتک زدن است. بدون فریاد و پرخاشگری، خودتان این رفتارها را به بچه‌ها آموزش دهید و اگر کسی رعایت نکرد، به او تذکر دهید و در صورتی که زیاد تکرار کردند آنها را از برخی علایقشان محروم کنید، مثلا : «چون موهای خواهرتو کشیدی و ما در خانه‌مان قانون کتک زدن ممنوع داریم، امشب نمی‌تونی فوتبال تماشا کنی»

۴- با صدای بلند صحبت نکنیم

در خانه با صدای بلند صحبت نکنید و این را هم به عنوان قانون قرار دهید که صدای بلند ممنوع است. بنابراین باید با هم آرام و با احترام صحبت کنید تا به توافق برسید. اگردیدید بچه ها رعایت نمی کنند، خود را به نشنیدن بزنید و بگویید که من فقط صداهای آرام را می شنوم در این صورت کم کم یاد می گیرند که باید آرام و با احترام با هم صحبت کنند.

۵- سه کلمه در خانه ضروری است

استفاده از سه کلمه را در خانه‌تان ضروری کنید: «لطفا، ممنون، معذرت می‌خوام». البته با روشن کردن و توضیح موقعیت؛ مثلا اگر کار اشتباهی انجام داد و شخصی را ناراحت کرد، باید عذرخواهی کند یا اگر درخواستی از خواهر و برادر یا مادر و پدر و دیگران داشت، بهتر است با «لطفا» بگویید.

۶- نق زدن نداریم

برای بچه‌هایی که به سن و سال رشد یافتگی و استدلال رسیده‌اند اما خواسته‌هایشان را با غر و نق مطرح می‌کنند، این قانون را مشخص کنید که نق زدن ممنوع است و اگر چیزی را می‌خواهند با صدای معمولی بگویند : «من این را دوست ندارم» یا «من فلان غذا را دوست دارم».

۷- راستگو باشیم

راستگو بودن را اول خودتان شروع کنید، همیشه باید در خانه راستش را بگویید تا بچه‌ها هم یاد بگیرند حتی اگر کار بدی انجام دادند، چون دروغ گفتن بیشتر ما را گرفتار می کند! لازمه این قانون رعایت اعتدال در واکنش به اشتباهات فرزندان است. فراموش نکنید قوه درک و استدلال و تجربه کودکان ما در حال رشد است و تصمیم گرفتن در برخی شرایط برای آنها سخت‌تر از ماست. آنها را دعوا نکنید و فقط به آنها آموزش دهید که چطور کار درست را انجام دهند و بابت راستگو بودن هم آنها را تشویق کنید.

۸- همیشه سپاسگزار باشیم

همیشه باید سپاسگزار باشیم حتی اگر برایمان هدیه‌ای خریدند که دوستش نداشتیم، باید بگوییم: «ممنون» بچه‌ها خیلی پیش می‌آید که این قانون را بلد نیستند و این مورد را رعایت نمی‌کنند و باعث ناراحتی می‌شوند. بهتر است سپاسگزاری و تشکر را با یک قانون به آنها آموزش دهید، اول خودتان جلوی روی بچه‌ها از هم تشکر کنید و بعد از آنها بخواهید.

۹- پاسخگو و گفت‌وگو کننده باشیم

وقتی کسی صدایمان می‌کند، فورا باید جواب بدهیم چون جواب ندادن بی‌احترامی به اعضای خانواده محسوب می‌شود. همچنین در ادامه به بچه‌ها بگویید که تا دیگران حرفشان تمام نشده، صبر کنند و بعد صحبت کنند.

۱۰- با دیگران مهربان باشیم

این مهربانی می‌تواند با انسان‌ها و حیوانات باشد. بهتر است دوست داشتن دیگران را به بچه‌ها یاد دهید چنین چیزی منوط به این است که شما خودتان هم در زندگی رعایت کنید، پشت دیگران غیبت نکنید و تنفر و توهین و بدرفتاری نداشته باشید.

کد خبر 663459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha