اعضای شورای عالی کار پس ۱۵ ساعت مذاکره طولانی و فشرده با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده موافقت کردند.

دستمزد - اسكناس - پول - حقوق

به گزارش هشهری آنلاین به نقل از ایسنا، چهارمین نشست دستمزد شورای عالی کار که از ساعت ۱۸ عصر چهارشنبه با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت آغاز شده بود پس از ۱۵ ساعت چانه زنی و مذاکره طولانی و فشرده سرانجام با توافق شرکای اجتماعی نتیجه داد و اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران را  ۵۷.۴  درصد افزایش دادند.

بر این اساس حداقل دستمزد ۱۴۰۱ از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

شورای‌ عالی کار در خصوص مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم گیری کرد و مبلغ بن خواربار کارگران را ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد اما مصوبه مهم شورا در خصوص میزان سایر سطوح موذی بود که آن را تا ۳۸ درصد بالا برد.

علی حسین رعیتی فرد معاون وزیر کار پیشتر اعلام کرده بود: تکلیف دستمزد کارگران در تاریخ ۲۱ اسفند مشخص خواهد شد و اعضای شورای عالی کار صبح روز پنجشنبه و در مذاکراتی طولانی و فشرده سرانجام در خصوص پایه حقوق و دستمزد و سایر سطوح مزدی و مزایای جانبی مزد به جمع بندی رسیده و حداقل دستمزد کارگران را نهایی کردند.

کارشناسان با اشاره به عقب افتادگی مزدی سالهای گذشته کارگران همواره تاکید کردند به جهت حفظ قدرت خرید و بهبود وضع معیشت کارگران در سالهای سخت تحریم، رکود، فشار اقتصادی، نوسان نرخ ارز و کرونا، تصمیمی شایسته و منطقی برای دستمزد کارگران اتخاذ شود و میزان دستمزد به گونه ای تعیین شود که هزینه های زندگی خانوارهای کارگری را پوشش دهد.

با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به  ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

کد خبر 663079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    5 1
    چرا سایر سطوح 38 درصد؟ کسی که 2.900 حقوق میگیره باید 57 درصد اضافه بشه کسی که 3000 میگیره باید 38 درصد زیاد بشه ؟ سر چه حسابی؟ سایر سطوح باید تعریف بشه برای کسیه که حقوقش 10 تومنه نه کسی که 3.5 میگیره
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 0
      بازنشسته بیچاره که فقط ۱۰ درصد. این افزایش حداقل حقوق هم مجبوریه. برای اینه که مهاجرت نیروی کار رخ نده
  • کارآفرین IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    13 10
    نتیجه این تصمیم در سال آینده افزایش بیکاری (به دلیل تعدیل نیرو)، کاهش تولید داخلی، افزایش واردات (البته بیشتر از نوع قاچاق) و تعطیلی بسیاری از کسب و کارهاست ... تصمیم بسیار نابخردانه ای بود!
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 15
    خوبه ولی پیامدش اخراج گسترده کارگران و تعطیلی بسیاری کارگاه‌ها است
  • امیر GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    9 2
    افزایش حقوق ۵۷٪ تصمیم با شهامتیه درجهت توازن حقوق با تورم. اگر شعار توسعه و حمایت از تولید داخلی عملی بشه و نیم کاره رها نشه میتونیم به آینده ای خوب امیدوار باشیم
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    6 1
    قراره ارز ترجیحی حذف بشه سال آینده به همین خاطر 57 در صد زیاد کردن .... سال بعد تورم سه برابر میشه این حقوق میشه فس
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    7 1
    تادیروز میگفتین دستمزدها رازیاد کنند الان که زیاد شده ساز مخالفت نزنید حق ماکارگرا این هست که همیشه گوشنه بمونیم
  • کار گر IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    6 0
    چندساله حقوق کارگر پایین هست و قیمت تولید کارخانه هر روز گران می‌شدیم کارفرما نگفت حالا پایان سال یک مبلغ ناچیزی به کارگردانی که سال با این حقوق کم کار کرده بدهیم امسال نگران که تعدیل نیرو خواهد شد خبری از تعدیل نیست قانون پست سر کار گره