سخنگوی کاخ سفید با رد هرگونه تأثیر تحریم روسیه بر مذاکرات وین، به تصمیم رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران کنایه زد.

جن ساکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه هرگونه ارتباط بین تحریم‌های اعمالی بر روسیه و تأثیر آن بر مذاکرات وین و ایران را رد کرد.

ساکی طی نشست خبری در کاخ سفید گفت اعمال تحریم‌ها بر روسیه به دلیل عملیات در اوکراین، هیچ ارتباطی به حضور روسیه در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران ندارد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درخواست از عربستان سعودی یا ونزوئلا یا ایران برای تأمین نفت بجای روسیه، می‌تواند وابستگی به نفت روسیه را کم کند، گفت: «بهترین کاری که می‌توان انجام داد، کاهش وابستگی ما به نفت خارجی‌ها است».

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا کسی طرفدار دستیابی ایران به سلاح اتمی هست، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به تشویق ایران برای ساخت سلاح اتمی متهم کرد.

ساکی در این‌باره با کنایه اظهار داشت: «گمان نمی‌کنم هیچکسی حامی [حرکت] ایران برای دستیابی به سلاح اتمی باشد، البته شاید بجز رئیس‌جمهور قبلی [ترامپ] که از توافق [هسته‌ای] خارج شد!»

وی همچنین با ادعای اینکه به توافق با ایران در مذاکرات وین نزدیک شده‌اند، اما گفت که مؤلفه‌های مهمی در گفتگوها باقی مانده که دو طرف باید روی آنها به توافق برسند.

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که تحریم‌های اعمالی علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارد.

پیش‌تر آمریکا گفت که «توافق احتمالی» در وین نزدیک است، اما چند  نقطه اختلاف مانع از توافق شده و زمان در حال اتمام است. «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تکرار ارزیابی سایر طرف‌های مذاکره‌کننده در وین در هفته‌های اخیر، گفت مذاکره‌کنندگان در وین «پیشرفت قابل توجهی» داشته‌اند. وی افزود: ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما تعدادی از مسائل دشوار هنوز حل نشده باقی مانده است. توافقی نخواهیم داشت مگر این که مسائل باقیمانده را به سرعت حل کنیم.

او در ادامه با انداختن توپ در زمین ایران، گفت: با این حال، اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید در عرض چند روز به درک بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم.

کد خبر 662509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مکانیک IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    35 14
    یکی از اون یکی حرومزاده تر هستند این دولتمردان و دولت زنان آمریکا !!! هزااار الله اکبر به این حجم از پدرسوختگی... اابته جماعتی که از سوز و گداز سلفی گرفتن با این خانم درحال ذوب شدن هستند کم نیستند ...
    • سبزواری - رهجو FR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      10 6
      دولت نامردان آمریکا صحیح است .
  • علی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    37 13
    ازشما خیانت کار تر نیست از این حرف های بچگانه نزنيد
  • مسلم IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    25 37
    ما ایرانیان دیگه باج نمیدهیم ما هرچی برا دفاع میخواهیم به دست می آوریم بمب اتم هم به دست می آوریم باید مر زهای اسلام را گسترش بدهیم تا نابودی اسراعیل وعده خداوندا ..
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      5 5
      بمب اتم اگر بدرد می خورد آمریکا را در افغانستان نگه می داشت.سلاحی که قدرت نیاورد وکاربرد نداشته باشد... شوروی بمب اتم داشت.نتوانست ازفروپاشی جلوگیری کند. کسی نگران ایران هم نباشد.قبل از آنکه آنها به نزدیکی ایران برسند در هوا نا بودند.منظور از وطن ایران و افغانستان و سوریه و عراق و یمن و ونزوئلا و...همه مستضعفان جهان
  • حبیب IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    21 32
    گروه های امریکایی میخواهند مثل قبل که برجام یک طرفه اجرا شد مجددا آنرا بازآفرینی کنند ولی کورخونده اند زیرا با وجود رهبری فرزانه و باهوش وسیاستمدار و عالم به مسایل دو جهان . تیر امریکایی ها به سنگ خواهد خورد و مجبورند در مقابل عظمت ملت ایران به برکت وجود با برکت رهبری معظم انقلابمان .سر تعظیم فرود بیاورند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند
  • حسین ملکیان IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    12 8
    بعضی تو ایران هستند که دارن آمار میدن همون جوری که آمار سردار سلیمانیرو دادن .مبنی بر اینکه ایران داره تحریم هارو بی اثر میکنه با این کار هم کار جاسوسی خودشو کردن هم منتی بر مردم میزارن که زیر ساخت برجام کار ما بود اینا فقط امضاش کردن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    همون یک نفر یک طرف 85 میلیون نفر طرف دیگه برای تصمیم گیری هستند
  • ک IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 2
    برای همه چیز مهر اسلامی می زنیم ولی در مقابله به مثل طبق دیدگاه اسلام از صنایع هسته ای به بمب هسته ای که می رسیم نمی خواهیم مگر کشت و کشتار می خواهید راه بیندازید برای بازدارندگی و آسودگی از گزند دشمنان است چرا نداشته باشیم
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 5
    رهبر عزیزمان و امام خمینی ( ره) ساختن بمب اتم را ممنوع کردن شما جوش چی رو میزنید؟
  • امیر US ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    دقیقا
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 16
    خداوند روح پدر موشک ایران را یعنی حاج حسن تهرانی را شاد بکند این کشور بیمه شده خیالتان راحت دیگر زمان وابستگی به غرب گذشته. ما سلاحهای داریم که هنوز رسانه ای نشده خداوند سپا پاسداران را حفظ بکند