وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که دوستی بین پکن و مسکو هنوز بسیار قوی بوده و می‌گوید چین آماده کمک به میانجی‌گری برای صلح است.

وزیر امور خارجه چین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری فرانسه، پکن از روی یک طناب باریک دیپلماتیک در طول بحران عبور می‌کند و از محکوم کردن متحد نزدیک خود یعنی مسکو خودداری کرده است. چینی‌ها ماه گذشته از شراکت راهبردی «بدون محدودیت» بین دو کشور حمایت کرده بودند.

وانگ روز دوشنبه (امروز) در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت: «دوستی بین دو ملت بسیار محکم و چشم‌انداز همکاری آینده هر دو طرف بسیار گسترده است.»

اما او گفت که چین مایل است در صورت لزوم با جامعه بین‌المللی برای انجام میانجی‌گری‌های لازم همکاری کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته گفته بود که چین باید در مذاکرات صلح آینده بین روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند، زیرا قدرت‌های غربی نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند.

پکن بارها گفته است که «نقش سازنده‌ای در دعوت به مذاکره» برای حل بحران ایفا خواهد کرد، اما پیش‌تر متعهد به پیوستن یا میزبانی از هیچ مذاکرات صلح نبوده است.

وانگ همچنین گفت که چین کمک‌های بشردوستانه به اوکراین خواهد فرستاد.

او روابط چین و روسیه را «مهم‌ترین روابط دوجانبه جهان» توصیف کرد که «به صلح، ثبات و توسعه جهانی کمک می‌کند».

وانگ همچنین در هشداری به ایالات متحده و متحدان غربی آن که در روزهای اخیر از چین برای ایفای نقش فعال‌تر در میانجی‌گری در مناقشه لابی کرده‌اند، گفت: «ائتلاف غیررسمی مداخله اشخاص ثالث را متوقف نخواهد کرد.»

کد خبر 662343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر GB ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    برخلاف بقیه اکثر دنیای تحت کنترل و تاثیر رسانه های اسپانسری امریکا و صهیونیست ها که فقط روسیه را محکوم میکنند چین و ایران و چند کشور مستقل دیگر موضعی منطقی دارند و دغدغه های روسیه را تایید میکنند در عین حالیکه جنگ را هم مردود میدانند و خواهان میانجیگری و برقراری صلح هستند.
  • TR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    ... آیا جنگ روسیه-اوکراین نشر 2.0 کووید-19 است؟!...