مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: میهمانی شهاب‌ها بار دیگرفرا رسید و این بار جبار، زیبا‌ترین صورت فلکی آسمان شب میزبان مهمانانی از دوردست‌های عالم هستی خواهد بود.

بارش شهابی جباری هر ساله در ماه اکتبر منجمان را میهمان خود می کند. بارش‌های شهابی هر کدام در پهنه‌ای از این آسمان پهناور رخ می‌دهد و عموماً نقطه‌ای از آسمان، میهمان ده‌ها، صدها و گاهی هزاران شهاب خواهد بود.

 به این نقاط که در آن شهاب‌ها با شدت بیشتری نمایان می‌شوند کانون بارش می‌گویند، به همین دلیل است که هنگامی که کانون بارش در محدوده‌ صورت فلکی قرار می‌گیرد، نام آن صورت فلکی به عنوان بارش شهابی مطرح می‌شود. به این ترتیب چون کانون بارش 30 مهر یا یک آبان در صورت فلکی جبار قرار دارد به آن بارش شهابی جباری می‌گویند.

 اوج بارش شهابی جباری در بامداد 30 مهر (21 اکتبر) است. البته شما چند روز قبل و بعد از اوج بارش هم می‌توانید برای مشاهده این بارش به صورت فلکی جبار و کانون بارش بنگرید و از دیدن شهاب‌ها لذت ببرید. این بارش شهابی حاصل توده‌های به جای مانده از دنباله‌دار معروف هالی است.

اگر برای این بارش به نقاطی با آلودگی نوری کم بروید، دست کم در اوج بارش در هر ساعت 20 شهاب را مشاهده خواهید کرد. بدیهی است که در مناطق شهری به دلیل کاهش قدر آسمان، شهاب‌ها به نسبت کمتر دیده می‌شوند. بهترین زمان برای مشاهده بارش در زمان پایانی شب می‌باشد.

شناسنامه بارش شهابی جباری

نام بارش: بارش شهابی جباری
کانون بارش: صورت فلکی جبار  نزدیک ستاره ابط الجوزا
موقعیت: شرق آسمان
منشا بارش: دنبا له دار هالی
تاریخ بارش: 19 الی 23 اکتبر
تاریخ اوج بارش 30 : مهر 
تعداد شهاب: در زمان اوج بارش، 20 شهاب در هر ساعت
سرعت برخورد با جو زمین:  66 کیلومتر بر ثانیه

کد خبر 66227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز