یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاندارد کردن ظاهر برچسب داروها می‌تواند به طور قابل‌‌توجهی از خطاهای پرهزینه و بالقوه زیانبار بکاهد.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز متخصصان بیهوشی در مرکز پزشکی پن استیت هرشی در پنسیلوانیا که در حال آزمایش بر روی یک سیستم ساده کددهی با رنگ‌ برای داروها در یک اتاق اورژانس شبیه‌سازی‌‌شده هستند، می‌گویند این سیستم همگانی می‌تواند از حدود 1.5 میلیون مورد عارضه جانبی دارویی که هر سال در آمریکا به علت خطاهای دارویی رخ می‌دهد، جلوگیری کند. این اشتباهات هر سال 3.5 میلیارد دلار بر صنعت مراقبت بهداشتی در این کشور هزینه تحمیل می‌کند.

در این بررسی متخصصان بیهوشی، پزشکان دستیار و پرستاران داروهایی را با برچسب‌های رنگی متفاوت با سرعت مرتبا فزاینده‌ برای تقلید کردن از موقعیت اورژانس به درون سرنگ می‌کشیدند. هنگامی که رنگ برچسب این سرنگ با رنگ برچسب بطری دارو تطبیق داشت، در مقایسه با زمانی که رنگ‌ها تطبیق نداشتند، خطاهای تقریبی کمتری رخ می‌داد، گرچه شمار اشتباهات واقعی آنقدر پایین بود که امکان مقایسه بین دو گروه وجود نداشت.

هنگامی که برچسب‌های جداشدنی را از روی بطری داروها کندند و روی سرنگ‌هایی نصب کردند که قرار بود مورد استفاده قرار گیرند، خطاها کاهش پیدا کرد و موارد کمتری از دستورات مورد غفلت قرار گرفتند.

 دکتر الیزابت اچ سینز از بخش مراقبت‌های بیهوشی در مرکز پزشکی پن استیت هرشی در این باره گفت: "بسیاری از راه‌‌حل‌های از طریق "تکنولوژی پیشرفته" برای پیشگیری از خطاهای دارویی پیشنهاد شده‌اند، از جمله استفاده از بار کد، شناسایی دارو با فرکانس رادیویی، و فرآیندهای کامپیوتری‌شده تجویز دارو. اما این شیوه‌ها علاوه بر هزینه‌های بالا خودشان دارای نقائصی هستند، که ممکن است به جای برطرف کردن خطاها باعث بروز خطاهای بیشتری شوند.

 به علاوه این راه‌حل‌ها اغلب برای موقعیت‌های نیازمند سرعت زیاد مانند اتاق‌های عمل یا حین فوریت‌های پزشکی، غیرعملی هستند."

 او می‌افزاید: "سیستم‌های ساده‌ای مانند شیوه‌های کددهی با رنگ که در بررسی ما مورد استفاده قرار گرفته‌اند، قابل‌اعتمادتر و قابل‌استفاده‌تر از سیستم‌های پیچیده هستند."

کد خبر 66196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز