معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: طبق روایتی شهر تهران، ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد اما این موضوع چندان قابل استناد نیست، ضمن اینکه این خانه‌های خالی مربوط به محلات قیطریه، فرمانیه، زعفرانیه، میرداماد، دروس، قلهک، پونک و آریاشهر و جنت آباد است.

صارمي - معاون شهرسازي شهرداري تهران

به گزارش همشهری آنلاین، حمید رضا صارمی با بیان اینکه سهم مهاجرت در میانگین رشد جمعیت براساس سرشماری های سال ۹۰ و ۹۵ در شهر تهران ۲۱ درصد است، اظهار داشت: سالانه ۲۲۳ هزار نفر به استان تهران مهاجرت می کنند که تنها ۲۰ درصد آن ها به شهر تهران می‌آیند و فشار این مهاجرت بر شهرهایی مانند فردیس، پردیس، رباط کریم، پیشوا و ساوجبلاغ است اما همین فشار مهاجرت به شهرهای اقماری، عوارض بسیاری را به پایتخت وارد می‌کند، چراکه این جمعیت برای کار، تحصیل و ... به شهر تهران می آیند و همین موضوع موجب ورود روزانه یک میلیون وسیله نقلیه از استان البرز و سایر شهرهای استان تهران به پایتخت می‌شود که با احتساب خودروهای ساکنان در پایتخت، به تردد سه ونیم میلیون خودرو در روز منجر می شود که ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال دارد.

او با اشاره به اینکه تعداد واحدهای مسکونی موجود در شهر تهران، حدود ۳ میلیون و ۶۸۵ هزار واحد است، گفت: سالیانه با احتساب عمر ۵۰ سال برای ساختمان ها، ۲ درصد از بناهای شهر، تخریب و دچار استهلاک می‌شوند، ضمن اینکه حدود ۳۶۵ هزار واحد مسکونی ناپایدار نیز در شهر وجود دارد که در صورت وقوع زلزله، فاجعه‌ای بزرگ را رقم می زند. حال در این وضعیت، ما در شهر تهران، سالانه ۵۱ هزار مورد ازدواج داریم که این زوج‌ها به مسکن نیاز دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ادامه داد: گفته می‌شود که شهر تهران، ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد اما این موضوع چندان قابل استناد نیست، ضمن اینکه این خانه‌های خالی مربوط به محلات قیطریه، فرمانیه، زعفرانیه، میرداماد، دروس، قلهک، پونک و آریاشهر و جنت آباد است. از طرفی، میانگین تولید سالانه مسکن در پایتخت از سال ۱۳۸۱ تا ۱۴۰۰، سالی ۹۸ هزار واحد بوده و از سال ۹۳ تا امروز سالی ۶۴ هزار واحد، این یعنی در یک بازه زمانی ۷ ساله به طور میانگین، با کاهش سالانه حدود ۳۵ هزار واحدی در تولید مسکن مواجه بوده‌ایم.

صارمی اضافه کرد: با توجه به واحدهای مسکونی موجود در شهر تهران، وجود واحدهای ناپایدار، میزان ازدواج، ضریب استهلاک ساختمان‌ها و کسر میزان مرگ و میر و جبران ضریب استهلاک، ما در شهر تهران سالانه به احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم. همه این موارد نشان می‌دهد که در سال آینده باید تحول اساسی در حوزه مسکن شکل بگیرد و برای جبران عقب ماندگی ها در تولید مسکن باید حداقل حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران تولید شود.

او افزود: یکی از برنامه های ما برای سال آینده، ارائه تخفیف عوارض به ۱۱ گروه از جمله زنان سرپرست خانوار، خانواده شهدا و جانبازان، نخبگان علمی، سازندگانی که از روش BIM (مدل سازی اطلاعات ساخت) استفاده می کنند و ... است و این نیز یکی از مشوق‌هایی است که تمایل برای ساخت و ساز را افزایش می دهد.

کد خبر 661887

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha