تحقیقات درباره جنایات جنگی در جریان حمله روسیه به اوکراین با حمایت شمار بی‌سابقه‌ای از کشورها یوسیله دیوان کیفری بین‌المللی آغاز شده است.

Ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین کریم خان، دادستان اصلی دیوان کیفری بین‌المللی ‌(ICC) اعلام کرد تحقیقات درباره احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت یا نسل‌کشی در اوکراین با حداکثر سرعت ممکن آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه شمار بی‌سابقه ۳۹ کشور خواستار انجام این تحقیقات شده‌اند، دادستان می‌توان روند چندماهه گرفتن تایید برای انجام تحقیقات از  این دادگاه در شهر «هیگ» هلند را کنار بگذارد و به سرعت کارش را شروع کند.

این خبر در هنگامی اعلام می‌شود که شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین در آستانه محاصره شدن بوسیله نیروهای روسی قرار دارد و وزارت دفاع روسیه می‌گوید «کنترل کامل» شهر خرسون، شهر بندری جنوبی اوکراین در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه را در دست دارد.

خان گفت گروهی از بازپرسان از قبل برای انجام تحقیقات به اوکراین اعزام شده‌اند.

خان در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی ۴ در پاسخ به گزارش‌ها درباره استفاده روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی گفت،«روشن است که انجام حملات بر ضد غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی جنایت جنگی شمرده می‌شود.»

از طرف دیگر، در حالیکه حمله روسیه به اوکراین وارد هشتمین روز خود می‌شود، آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که تا به حال یک میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند. سازمان‌های اضطراری اوکراین هم گزارش داده‌اند که تا به حال بیش از ۲۰۰۰ غیرنظامی از هنگام شروع حمله کشته شده‌اند.

کد خبر 661482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    این دادگاه کور بود موقع حمله به عراق و افعانیتان؟؟؟؟با هفتاد ساله کدوه اونچه در فلسطین میگذره؟؟؟؟تفو بر ادمیت مروه در غرب