مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فونیکس با فرا رسیدن فصل سرما، صرفا به یک ایستگاه آب و هوایی مبدل خواهد شد.

روزها در مریخ برای مریخ نشین فونیکس در حال کوتاه شدن هستند و در حالی که در دشت‌های شمالی آن پاییز فرا می‌رسد، دانشمندان و مهندسان به سرعت در تلاشند تا پیش از آن که انرژی مریخ نشین به پایین‌ترین سطح خود برسد و دیگر توانایی هیچ گونه فعالیت علمی را نداشته باشد، حداکثر بهره‌وری را از آن ببرند.

همانطور که در تصویر زیر دیده می‌شود، این روزها با افت دما در مریخ، در سطح آن برفک‌های سفید مایل به آبی ظاهر می‌شوند. در این تصویر که در روز 7 اکتبر یعنی 131امین روز مریخی ماموریت فونیکس گرفته شده است اشکال چند ضلعی به هم پیوسته‌ای که در اثریخبندان‌ها و گرمایش‌های فصلی درلایه‌های منجمد عمقی،در سطح مریخ  شکل گرفته است به وضوح دیده می‌شود، این اشکال چند وجهی به وسیله عکس‌های مداری  گرفته شده توسط مدار گرد  Mars Reconnaissanceقبلا مشاهده شده بودند و براساس مشاهدات سفینه‌های فضایی دیگر و شواهد موجود، لایه‌های عمقی قطب شمال مریخ حاوی مقدار زیادی آب یخ زده است.

مریخ نشین فونیکس در اصل برای یک ماموریت سه ماهه روی مریخ برنامه ریزی شده بود، در حالی که اکنون 5 ماه از آغاز ماموریت آن می گذرد. حالا با از راه رسیدن فصل پاییز در مریخ، تجهیزات آب و هوایی این مریخ نشین ابرهای پراکنده‌ای را بر فراز شمال مریخ نشان می‌دهند، هوا در حال سرد شدن است و ساعات روز نیز رو به کاهش گذاشته است.
با فرو رفتن خورشید در افق  مریخ، فونیکس با کاهش انرژی خورشیدی مواجه خواهد شد و مهندسان و دانشمندان این ماموریت انتظار دارند این کاهش انرژی تا هفته آینده به قطع فعالیت‌های فونیکس بیانجامد. با افزایش تاریکی، فونیکس صرفا به یک ایستگاه آب و هوایی مبدل خواهد شد و احتمالا تمام فعالیت‌های آن تا انتهای امسال متوقف خواهد ماند.

انجمن نجوم آماتوری ایران

کد خبر 66138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز