ژست‌های بشردوستانه تمام شد؛ اروپایی‌ها و غربی‌ها حق دارند که با پناهندگان اوکراینی رفتار انسانی داشته باشند، اما وقتی برخی این رفتار را با توهین، نژادپرستی و تحقیر مردم دیگر کشورها و جوامع همراه می‌کنند، چه پاسخی وجود دارد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، بخش عربی اسکای نیوز ساعاتی پیش گزارشی با تیتر «اوکراینی بلوند، خوش آمدید» از رفتار تبعیض‌آمیز غرب و رسانه‌های غربی در برخورد با پناهندگان و آوارگان جنگ منتشر کرد. 

همزمان با هجوم هزاران اوکراینی گریزان از جنگ به اروپا، اتحادیه اروپا گفته است که حاضر است تا سه سال بدون درخواست پناهندگی آنان را بپذیرد و لهستان نیز امکانات لازم را برای آنان فراهم کرده است. جریان رسانه‌ای غرب و اروپا، سرشار از همدلی و همبستگی با آوارگان اوکراینی است. واکنش طبیعی به انسان‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند. اما در دو روز گذشته ویدئوهایی از رفتار عجیب اوکراینی‌ها و برخی همسایگان غربی اوکراین با رنگین‌پوستان یا غیر اروپایی‌های اوکراینی فراری از جنگ، منتشر شده است. نیجریه از اولین کشورهایی بود که به این روند اعتراض کرد.

در گزارش بخش عربی اسکای‌نیوز به روزهایی در سالهای گذشته اشاره می‌شود که گزارشگران رسانه‌های اروپایی از خطر ورود مهاجرین گزارش می‌دادند، خبرنگاری که در اوج بحران‌ آوارگان سوریه، با قلم‌پا، پدر و دختر پناهجوی خاورمیانه‌ای را بر زمین انداخت و جالب اینکه در بحران اخیر اوکراین خبرنگار زن اروپایی اکنون به صراحت می‌گوید: «بی‌تعارف بگویم اینها با آوارگان پیش از این فرق دارند، اینها سفید و مسیحی‌اند»، گزارشگر دیگر می‌گوید: «اینجا عراق و افغانستان نیست که جنگ غیرقابل انتظار باشد اینجا اوکراین است».

گزارش یادآوری می‌کند که آن مهاجران که از خاورمیانه می‌آمدند؛ عراقی‌ها، سوری‌ها و یا آن افغان‌های آویزان به چرخ‌های هواپیمای آمریکایی، همگی گریزان از وضعیت یا جنگ‌هایی بودند که ارتش‌های کشورهای غربی شعله‌ور کردند. بعد اشاره می‌کند بسیاری از همین مهاجران نیروی جوانی بودند که اقتصاد پیر اروپا را سرپا نگاه داشتند. گزارشگر با اشاره‌ای به جوامعی چون فرانسه و نقش مهاجرین در بخش‌های مختلف (حتی قهرمانی در جام جهانی فوتبال) با این جمله به پایان می‌رسد که «ما نمی‌گوییم ‌نقاب خود را بردارید و آفتاب حقیقت پنهان نخواهد ماند اما این انسانیتی است که ادعای نادیده گرفتن تفاوت دینی و نژادی را در حرف دارد اما در عمل، همه این ادعاها به کنار گذاشته می‌شود.»
 

کد خبر 661228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    34 3
    تفکرهای ناکارامد و پست محکوم به نابودین، از افریقای جنوبی و گذشته امریکا درسهای خوبی میشه گرفت.
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      38 0
      بله اگر درس بگیرند ! ممنون از همشهری بابات پوشش این خبر که مثل بمب صدا کرده‌ حتی تو رسانه های هند حتی. اگر اصل ویدیو خبرنگار بی بی سی، سی بی اس و ان بی سی رو برای مردم با ترجمه بزارید خیلی جالبه بدونن از کلماتی مثل چشم آبی و موی بولوند و مردم با فرهنگ و باهوش و مسیحی شبیه ما استفاده شده و حتی خیلی واضح میگن اینا مثل افغانستان و عراق نیستن ! ما جنگ برای مردم بی گناه رو محکوم می‌کنیم شکی نیست ولی ۸ سال جنگ ما این همه آواره و بچه های بی سرپرست که والدینشان رو از دست دادن کسی واسه ما هم آنقدر اشک ریخت ؟ رضا براتی جوان ۲۲ ساله ایلامی که برای مشکلات اقتصادی و زندگی جدید به استرالیا رفته بود همه دیدید تو بازداشتگاه مانوس با چماق و چوب آنقدر کتک خورد که از دنیا رفت ! بعد دولت استرالیا محکوم شد ،بعد هیچ اتفاقی نیوفتاد ! الان ایالت نیو سوی ولز استرالیا اعلام کرده هر چقدر میخوان بیان از اکراین ! ظاهرا دیگه بازداشتگاهی هم در کار نیست برای اروپایی ها ! المان هم گفته هر کی می‌خواد بیاد راه میدم . فقط اینجا افغان ها و سوری های بد بخت زیادی بودن وقتی بی خانمان شدن چون چشم آبی نداشتن و مسلمان بودن !
  • ناشناس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    25 1
    کشورشون به خاطر شما اینجوریه... اینا که دیگه سیاه پوست نیستن
  • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    21 1
    حرف دلم در این ویدیو زده شد
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    45 5
    نفرین خدا بر این ادم نماهای نژاد پرست
  • سید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    45 3
    کشورهای اسلامی باید درس عبرت شود برایشان این جنگ که یک عمر دنبال کشورهای غربی میدوند الان باید متحد شوند مثل اروپا پشت همدیگر باشند
    • پ IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      6 2
      شما خودت ببین کشوری مثل الجزایر چه تحقیری میکنه کشور های خاورمیانه را مقصر اصلی که اتحاد شکل نمیگیرد تفکر اعراب هست که با اون تفکری که دارن بهتر 100 سال دیگه شکل نگیره
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      8 23
      مثل مردم خاور میانه و آفریقا وحشی نیستند سر هم رو ببرند بهم تجاوز بکنند. جنگ شده با یک کشور خارجی آسیایی و آفریقایی خودشون بهم رحم نمیکنن اروپاییان رحم بکنند
  • قادر IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    36 6
    با وجود منفور بودن نژاد پرستی نژاد این امر در اکثر دنیا و از جمله کشور خودمان وجود دارد و کتمان نمودن این مطلب دروغی به خودمان و دیگران میباشد بطور مثال برخورد ما با یک مهاجر افغانی و یک اروپایی ، امیدوارم روزی برسد که می‌رسد همه با هم مهربان باشیم به دور از نژاد و قوم و جنس
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    32 3
    خدایا واقعا تعجب میکنم این چه دنیایی هست که ما داریم توش زندگی میکنیم آخه مگ میشه یه آدم سفید پوست با یه سیاه پوست این همه فرق داشته باشه تا حد مرگ خدایا کی این اعتقادات الکی از بین میره کاش میشد یه کاری واسه این وضعیت انجام داد کاش
  • ت IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    32 1
    جنگ فقط واسه خاورمیانه و افریقا خوبه.موبلندها خونشون رنگینه نباید بمیرن
  • حسینی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    15 14
    دلم خیلی خنک شد بابت این جنگ . این ها سالهاست آتش جنگ را با تسلیحات و دسیسه هاشون افروختن . حالا آتش دامن خودشون را گرفته . خیلی خشحالم.
  • علی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    27 7
    درستش همینه یعنی چی معلومه که انسان چشم آبی و بلود مسیحی مقدم تره... بچه های یمنی بد بخت باید از گرسنگی بمیرن زنا و دخترای سوریه و عراق باید برده داعش بشن...جشن عروسی خانواده افغان باید به خاطر اشتباه آمریکایی‌ها عزا شه... نزدیکه بیست سال مردم بدبخت ایران باید با تحریم‌هایی که واقعا الان میفهمم به خاطر هیچ بوده عذاب بکشن... واقعا وقتی تحریم‌های روسیه رو میبینم که به ی کشور حمله کرده اونوقت با تحریم‌های ایران مقایسه میکنم که هنوز دلیلش درست معلوم نیست شاخ در میارم... یک کلام بعد از جریان اکراین فهمیدم جمهوری اسلامی زیادم در مورد رفتار آمریکا و غرب دروغ نمی‌گفت....
    • عابر IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      6 28
      آیا اینترنت و فضاهای مجازی هم امریکا تحریممان کرد!! تلگرام و فیس بوک هم آمریکا تحریممان کرد!!! ظاهرا از اون دسته هستی ک بی عدالتی در حقت نشده، احتمالا خون رنگی داری و دلت گرمه.
    • محسن IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 5
      متأسفم برات که از بدبختی دیگران خوشحالی. این نگرش افرادحقیر وپسته
  • ج IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    13 5
    پا عمل که باشه 99درص نژاد پرست هستن توحر ف زدن همه خودشون خوب میگیرن مگه الان داخل کشور خودمان فرق نمی‌زارم بین مردم این میشه همون نژاد پرستی دیگه از اونها چی توقع داری
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    14 6
    رهبران آسیایی و آفریقایی هم کشورهای خودشان رو مثل غربیها بسازن و کاری کنند تا مردم در نروند و به دامن غربی ها بیفتن
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 1
      عزیزم وقتی ناتو و دولت های غربی برای منافع به اسم دموکراسی میزنن خونه زندگیشون رو داغون میکنند. کجا برن ؟ کتمان نمیشه کرد که ابر قدرت هستند و کشورهای ضعیف رو راحت می تونند بگیرند . کار امروزم نیست کشور گشایی و استعمار . قرن هاست قدرت های بزرگ اینکارو‌ میکنند . جنوب شرقی آسیا زمانی دست به دست میشه بین قدرت ها .فیلیپین بین اسپانیایی ها و امریکایی ها . اندونزی سالها اشغال هلندی ها بوده و منابع ادویه شون رو میبرند بعد دست ژاپنی ها . ویتنام دست فرانسوی ها و خیلی کشوهای دیگه مثل هند که لیست طولانی هست ولی مطلب اینه که تا کشورهای قدرتمند هست و ضعیف. همیشه ضعیف کشی شده و میشه تو تاریخ.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    8 0
    دمت گرم اسکای نیوز عرب
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    12 2
    مسلمانان جهان باید با هم متحد بشن
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    20 9
    سوال اینجاست؟ چرا اروپایی ها از مسلمانان متنفرند؟ چرا ما مسلمانان نتوانستیم علیرغم دستورات انسانی ناب قرآن، وجهه خود را در دنیا ارتقا ببخشیم؟ چرا نتوانسته ایم اسلام را به عنوان مسیر نجات بخش معرفی کنیم؟ قطعا مشکل از اسلام نیست. اسلام به ذات خود ندارد عیبی ،،،، هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      5 8
      وجهه‌مون رو زمانی میتونم ارتقاء بدیم که مثل اونها بشیم. مسیحی بشیم و چشم و پوست و موهامون هم مثل اونها بشه.
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    7 0
    وقتی جنگ شد چاره ای نیست بجز اینکه تو وطن خودت بمونی تا بمیری وگرنه هیچ جایی وطن خودت نمیشه
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    14 1
    انشا الله،امریکا و اروپا چه بخوان وچه نخوان زوالشان در راه است
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    15 3
    خوشحالم که یک ایرانی هستم. متنفر از غرب و آمریکایی های نژاد پرست. حالا متوجه می شوم که چرا با قدرت مند شدن ایرانی ها مخالفند.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    34 2
    بیچاره ایرانی هایی که غرب زده هستند و خودشونو لایق اروپایی بودن میدانند. آنها به شما به چشم یک خاورمیانه ای بدبخت نگاه می کنند.