پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

علی یاوری: همیشه احساس می‌کنی در محیط کارت سایه‌ای هست که دنبالت می‌آید و همه لحظه‌هایت را کنترل می‌کند؛ به همین دلیل سعی می‌کنی دست از پا خطا نکنی.

 مراقب ساعت ورود و خروجت هستی. به هر کلمه‌ای که می‌خواهی در جمله‌هایت از آن استفاده کنی، فکر می‌کنی تا برایت دردسرساز نشود و در نهایت، سعی می‌کنی روابطت را با همکارهایت محدود کنی، چراکه نمی‌دانی آن سایه، کدام است؛ همان سایه‌ای که همه می‌گویند به شدت «زیرآب‌زن» است.

 کنارآمدن با این سایه، معضلی است که همه‌مان در محیط کار با آن درگیریم و به نوعی نسبت به آن دچار ترسی درونی هستیم چرا که می‌دانیم اگر آن سایه شروع به بدگویی‌ از ما بکند، خیلی راحت عذرمان خواسته می‌شود و کاری را که با هزار زحمت به دست آورده‌ایم، از دست خواهیم داد.

اما دلایل بدگویی نزد مدیر و مسئول مربوطه و به‌اصطلاح «زیرآب‌زنی» چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

الف- وقتی چیدمان کاری بر اساس روابط تعریف شود و استعداد و خلاقیت در آن جایی نداشته باشد، زمینه برای بدگویی کارمندان از همدیگر و در نهایت، خارج‌کردن یکدیگر از دور وجود دارد. در چنین محیط کاری و اغلب بدگویی‌ها نیز از سوی چنین افرادی دردسرساز می‌شود.

ب- نحوه مدیریتی غلط باب‌شده نیز در بسیاری اوقات، سبب‌ساز عرض اندام «زیرآب‌زن‌ها» در محیط کار می‌شود؛ به این ترتیب که فرد مدیر، چند نفر از کارکنانش را به عنوان ناظر مخفی در نظر می‌گیرد و به واسطه آنها از آنچه در محیط کار می‌گذرد، مطلع می‌شود. حالا فرض کنید یکی از این افراد، خصومتی با کارمندی پیدا کند و با استفاده از این رابطه، به‌راحتی او را از دور خارج کند.

ج- ترس نیز عاملی برای گسترش این امر به شمار می‌رود. وقتی شغل مربوطه بی‌ثبات باشد و نیروها – مانند روزمزدها – به‌راحتی قابل تبدیل باشند، افراد به دلیل ترس از بیکاری، شروع به تخریب وجهه همدیگر می‌کنند تا به این ترتیب، بقای طولانی‌مدتی ‌داشته باشند.
...شاید دلایل پدیده «زیرآب‌زنی» بی‌شمار باشد اما باید دید چگونه می‌توان مقابل آن ایستاد.

- قبل از هر چیز وظیفه‌ای را که به عهده شماست، به نحو احسن انجام دهید.

- ذهنیت‌تان را درباره محیط کار عوض کنید؛ همه دور هم جمع شده‌اید که کار کنید؛ آن هم در محدوده‌ای جدی و خارج از عواطف و روابط دیگر.

- محیط کار، گاهی اوقات بسیار خشن می‌شود؛ پس آستانه تحمل‌تان را افزایش دهید.

- نقاط ضعف خود را قبل از دیگران بشناسید و خیلی سریع در رفع آن اقدام کنید.

- انتقادپذیر باشید؛ به این مفهوم که از نقد صورت‌گرفته، در جهت تکامل خود استفاده کنید.

- هیچ‌وقت در برابر مهارت‌های دیگران احساس ضعف نکنید و بارها به خودتان نهیب بزنید که «من هم صاحب استعدادهای بکر و ناشناخته‌ای هستم».

- سعی کنید شخصیت همکارانتان را به دقت بررسی کنید. برای این کار نیاز نیست روانشناس باشید؛ بعد از گذشت دو هفته از آشنایی با آنها می‌توانید چنین قابلیتی را به دست‌ آورید.

- از بین آنها همکارانی را که حدس می‌زنید احتمال خیانت و بدگویی در آنها وجود دارد، شناسایی کنید.

- روابط‌ خود را با همکارانتان در حد محیط کار نگه دارید.

- باور داشته باشید که روزی‌رسان خداست و به این صورت، ترستان را نسبت به ازدست‌دادن کار، از بین ببرید.

کد خبر 6605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز