زمان زیادی تا پایان سال نمانده است. در این ایام بیشتر مردم خانه‌تکانی را شروع کرده‌اند و در این میان برخی هم با تهیه گل‌های زیبا و کاشت آن در باغچه‌ها یا با قرار دادن گلدان‌های رنگارنگ پشت پنجره‌ها یا در مسیر راه‌پله، به دنبال این هستند تا بهار را زودتر به محل سکونت‌شان ببرند.

گلماند

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: البته برای تهیه این گلها باید هزینه کنند، در حالیکه میتوان بدون پرداخت مبلغی، گلها و گلدانها را به خانه برد. کافی است پسماندهای خشک حین خانهتکانی را جمعآوری و به یکی از مراکز گلماند تحویل دهند. تعداد این مراکز هر روز در حال افزایش است و تقریباً در هر منطقهای یک مکان وجود دارد که در مقابل پسماندهای خشک، گل به شهروندان میدهد، اما اینکه گلها با چه صورتی عرضه و بیشترین تعداد مراکز در کجاها قرار دارند، سؤالهایی است که «عبدالرضا محمدی» مدیر طرح تفکیک از مبدأ سازمان مدیریت پسماند به آنها پاسخ میدهد.

طرح گلماند چه میگوید؟

پس از اجرای طرح کاپ در محلهها، برای تشویق شهروندان به تفکیک زباله در مبدا، طرحهای دیگری اجرا شد که گلماند یکی از آنهاست. در این طرح ابتکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری، پس از جمعآوری و تحویل پسماندهای خشک، بهویژه در این ایام که خانهتکانیها شروع شده، به ازای ارزش ریالی آنها، شهروندان گل، گلدان و اقلام کاشت و نگهداری از گیاهان را دریافت میکنند و حتی به آنها نحوه نگهداری از گل و گیاه خریداری شده آموزش داده میشود.

بی‌کارت و پول گل و سبزه بخر! | کادوی ویژه نوروزی در طرح گلماند

فضای پیشبینی شده؟

بر اساس دستورالعمل سازمان پسماند، مساحت مراکز گلماند باید حداقل ۴۰ تا ۵۰متر و پسماندمارکتها ۸۰ تا ۹۰مترمربع باشد. برخی از مناطق با توجه به کمبود فضا از راهکارهای مختلف استفاده کردهاند. بهعنوان مثال در منطقه ۱۷، محل تحویل پسماندها غرفه بازیافت بوستان سلامت است و شهروندان میتوانند از گلخانه داخل بوستان گلهای خود را تحویل بگیرند. یا در منطقه ۲۱، سوله بزرگی هست که هر بخش آن به کاری در زمینه بازیافت اختصاص دارد، یعنی علاوه بر گلماند، نانوایی و میوهفروشی، حتی پسماند مارکت هم دارد. این فعالیتها با هدف تشویق شهروندان به تفکیک و سهولت کار انجام شده است.

قیمتها چقدر هستند؟

گلهای مراکز معمولاً از بازار گل یا تولیدکنندههای گل و گیاه تهیه میشود. بهعنوان مثال در منطقه ۵ با یک مرکز تولید گل هماهنگ شده تا شهروندان از این گلخانه گلهای خود را دریافت کنند. قیمت گلها در مراکز گلماند با هدف فرهنگسازی تفکیک پسماندها بر اساس کمترین میزان سود تعیین میشود.

چه نوع گلی هست؟

در مراکز گلماند انواع گلها و گیاهان، کود و گلدان عرضه میشود. هر فردی هم پس از تحویل پسماندهای خشک خود و محاسبه هزینه آن میتواند گلی را انتخاب کند. برای مواردی که قیمت گل بالاتر است هم راهکاری وجود دارد. شهروند میتواند پول خود را در کیف پول ذخیره و در دورههای بعد گل مورد علاقهاش را تحویل بگیرد. بیشترین گلهای موجود در مراکز گلماند شمعدانی و کاکتوس هستند و در آستانه سال نو سبزهها هم اضافه میشوند. گرچه اگر شهروندی کاج مطبق هم سفارش دهد برای او تأمین میشود.

جانمایی مراکز؟

به مناطق توصیه شده تا محل انتخابی برای ایجاد مرکز پسماند باید در دسترس با بالاترین بافت مسکونی باشد تا شهروندان بیشتری بتوانند از مراکز گلماند استفاده کنند. علاوه بر این، به بافت و موقعیت مکانی منطقه هم توجه شده تا بر اساس سلیقه شهروندان گلهایی عرضه شود.

ساکنان بدون مراکز گلماندچه کنند؟

همه مناطق باید تا ۱۵ اسفند مراکز گلماند خود را دایر کنند، اما در برخی مناطق مانند یک، ۳، ۴، ۱۱ و ۱۲ به دلیل تراکم املاک یا گرانی وگاه نبود ملک شهرداری، این امکان فراهم نشده است که با توجه به گستردگی مراکز گلماند، شهروندان میتوانند به مناطق همجوار مراجعه کنند. در گذشته همچنین بوده است. بهعنوان مثال شهروندانی بودهاند که از مناطق شمالی به مرکز منطقه ۱۹ مراجعه کردهاند تا گل بگیرند. البته مناطق یک و ۳ در تلاش هستند تا مراکزی را دایر کنند و منطقه ۱۱ هم طرح اهدای گل در مقابل پسماندهای خشک را در ۵ غرفه بازیافت خود اجرا میکند.

۳۰۰ تا ۵۰۰کیلو میانگین جمعآوری پسماندها از مراکز گلماند در بازه زمانی ۶ ماهه از مناطق شهر تهران بوده است.

۱۸ منطقهای است که نخستین مرکز گلماند در آن راهاندازی شد و اکنون با داشتن ۳ غرفه بیشترین تعداد مراکز گلماند شهر تهران را دارد.

بی‌کارت و پول گل و سبزه بخر! | کادوی ویژه نوروزی در طرح گلماند

گل های رایگان را از کجا تحویل بگیریم؟

در شهر تهران تاکنون ۱۶ مرکز راهاندازی شده است که شهروندان میتوانند به این مکانها مراجعه کنند و طبق تعرفه تعیین شده در مقابل ارائه پسماندهای خشک، انواع گل را تهیه کنند. البته بر اساس دستورالعمل سازمان پسماند همه مناطق باید این مرکز را تا ۱۵ اسفند دایر کنند که این کار در حال اجراست.

منطقه ۲// خیابان سازمان آب، روبهروی برق آلستوم، جنب مرکز M. R. F

منطقه ۶// خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از خیابان بهشتی، جنب پله سوم

منطقه ۷//خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان، خیابان توپچی، ضلع جنوب بوستان شهید نیاکی

 خیابان پلیس، خیابان شهید اجارهدار، خیابان ماندگار، بوستان هورفر

منطقه ۸// خیابان جانبازان شرقی، تقاطع دردشت

منطقه ۹// خیابان آیتالله سعیدی، خیابان ۳۰ متری جی، تقاطع خیابان سادات

منطقه ۱۰// خیابان قزوین، خیابان شهید عرب، روبهروی بوستان خانواده (محله بریانک)

منطقه ۱۳//انتهای خیابان مهربار، بوستان اوستا

منطقه ۱۴//خیابان نبرد شمالی، خیابان پاسدار گمنام، بوستان نارنج

 خیابان پیروزی ابتدای بزرگراه بسیج، خیابان معراج جنب شهرداری ناحیه ۶

منطقه ۱۵//بلوار ابوذر، بعد از پل ششم، بوستان گلگشت، نبش خیابان وثیقی

منطقه ۱۷// میدان بهاران، خیابان رادمردان، خیابان مسجد، ضلع جنوبشرقی بوستان سلامت

منطقه ۱۸//شادآباد، خیابان وثوق، نبش شهید میرزایی، جنب ورزشگاه شهید دستجردی

چهارراه یافتآباد، بلوار معلم، شهرک صاحبالزمان(عج)، خیابان قائم، جنب مجموعه شهربانو(بوستان بانوان نرگس)

بلوار معلم، خیابان تختی، خیابان یادگار، انتهای خیابان درجزینی، باغراه حضرت فاطمهالزهرا(س)

منطقه ۲۱//بلوار تهرانسر، روبهروی ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۲۱، ضلع شمال شرقی بوستان نرگس

منطقه ۲۲ //شهرک راهآهن، خیابان کاشانی، میدان موج، ضلع شمالی پارک ارغوان

شهرک شهید باقری، خیابان بوستان، جنب شهرداری ناحیه ۵

کد خبر 660128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha